آموزش بازاریابی و توسعه کسب وکار

آموزش توسعه کسب و کار گیاهان دارویی

برای توسعه پایدار کسب وکار شما؛ آکادمی  اُکسل برنامه 3 گانه ای دارد که هر سه مرحله همگام با هم در مسیر رشد کسب وکار و بازارسازی حرکت می کنند که این مراحل عبارتنداز:

  • تجزیه و تحلیل بازار
  • سیستم سازی کسب وکار
  • بازاریابی و فروش

مطالعه کنید: فواید سیستم سازی

1) تجزیه و تحلیل بازار:

قبل از اینکه به مفهوم تجزیه و تحلیل بازار به پردازم، انواع بازار گیاهان دارویی را معرفی می کنم.

  • بازار بالقوه
  • بازار آماده
  • بازارهدف
  • بازار تحت نفوذ

الف) بازار بالقوه:

بازار بالقوه شامل همه کسانی است که به داشتن محصولات گیاهان دارویی علاقمند هستند.

یک بازار بالقوه بخشی از بازار است که در آینده می توانید آن را بدست آورید. این بازار شامل تمام افرادی می شود که در حال حاضر از شما خرید نمی کنند اما ممکن است مشتری شما
شوند.

بازار بالقوه دمنوش های گیاهی شاید بالای 90 درصد مردم باشد حتی ممکن است شامل افرادی که دمنوش گیاهی نمی خورند هم بشود چون ممکن است در آینده مشتری اینگونه محصولات شوند.

ب) بازار آماده:

بازار آماده زیرمجموعه‌ای از بازار بالقوه است.

این زیرمجموعه شامل کسانی است که وقت و زمان و سایر منابع لازم برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات مورد نظر را نیز دارند.

دیگر مهم نیست چند نفر از محصولات گیاهان دارویی خوششان می آید یا از آن نفرت دارند. بلکه ملاک اینست که چه تعداد افرادی می توانند این محصولات را خریداری کنند.

ج) بازار هدف:

بازار هدف  بخشی از بازار است که ما آنها را برای عرضه‌ی محصولات و خدمات خود انتخاب کرده‌ایم.

 بازار هدف معمولاً (و نه همیشه) زیرمجموعه‌ای از بازار آماده است. 

مثال: بازار هدف – به عنوان زیرمجموعه‌ای از بازار آماده

ممکن است شما تولید کننده کرم الوورا باشید و بازار آماده‌ی شما 400هزار خانواده باشد.

اما می‌بینید که بودجه‌ی کافی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی ندارید و تصمیم می‌گیرید بازار هدف خود را به خانواده‌های شهر تهران محدود کنید.

د) بازار تحت نفوذ:

بازار تحت نفوذ بخشی از بازار است که مشتری محصولات یا خدمات ما هستند و در حال حاضر محصولات ما را استفاده می کنند.

در واقع، بازار تحت نفوذ کسانی هستند که در حال حاضر مشتری ما هستند.

تجزیه و تحلیل بازار گیاهان دارویی

تجزیه و تحلیل بازار گیاهان دارویی یکی از اولویت های اصلی توسعه کسب وکار این صنعت است

در این قسمت فاکتورهای اصلی و اساسی تجزیه و تحلیل را بررسی و آن ها را در کسب وکار جاسازی و با سایر بخش ها ( سیستم سازی و بازاریابی) هماهنگ می کنیم تا نتیجه دلخواه بدست آید.

فاکتورهای آنالیز بازار:

  • میزان ضرورت محصول (کالا یا خدمت) برای بازار (Urgency)
  • اندازه بازار (Market size)
  • محدوده قیمت قابل عرضه (Potential Price Range)
  • هزینه جذب مشتری یا ایجاد مشتری جدید (Customer Acquisition Cost)
  • هزینه رساندن محصول به دست مشتری (Product Delivery Cost)
  • میزان منحصر به فرد بودن محصول (Product Uniqueness)
  • سرعت عرضه محصول به بازار (Speed to market)
  • نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه (Up-front investment)
  • پتانسیل عرضه محصولات وابسته (Cross-sell potential)
  • مدت زمان زنده ماندن یا طول عمر محصول (Product Lifespan)

2) سیستم سازی کسب و کار

۱- بهینه‌سازی افراد

یک قدم بسیار مهم و کلیدی در بهینه‌سازی افراد، استخدام افراد مناسب است. استخدام یک کار بسیار ارزشمند و وقت‌گیر است.

قدم مهم دیگر واگذاری کارها است. تا جایی که امکان دارد کارها را به کارمندان واگذار کنید.

هر وقت با کار جدیدی مواجه می‌شوید که باید انجام شود، ابتدا از خود بپرسید: چه کسی می‌تواند این کار را به‌خوبی انجام بدهد؟ اگر شخص مناسبی وجود ندارد از خود بپرسید: چه کسی با کمی آموزش و کمک می‌تواند این کار را انجام دهد؟

توانمندی کارکنان را دسته کم نگیرید. احتمالا کارمندانی دارید که با کمی راهنمایی و تشویق می‌توانند کارهایتان را بهتر از خودتان انجام بدهند!

به‌جای کنترل لحظه به لحظه کارکنان، آن‌ها را به حال خودشان رها کنید. ولی هر هفته جلسات منظمی داشته باشید و روند پیشرفت کارها و همچنین مشکلات احتمالی را بررسی کنید.

2- بهینه سازی ابزار( تجهیزات)

برای سیستم‌سازی شاید لازم باشد تجهیزات جدیدی تهیه کنید یا از تجهیزات موجود بهتر استفاده کنید. مثلا با نصب و راه‌اندازی یک سیستم تلفنی VOIP می‌توانید از راه دور، پیام‌های تلفنی را گوش کنید. همچنین می‌توانید از تماس‌های تلفنی گزارش بگیرید، میانگین زمان مکالمات را ببینید و همچنین مکالمات خیلی طولانی را بررسی کنید تا ببیند مشکل چه بوده است.

استفاده از سامانه پیامکی هوشمند، سیستم پاسخگویی خودکار ایمیل، فکس آنلاین و … کمک می‌کند تا بسیاری از کارها راحت‌تر و سریع‌تر انجام شوند. همچنین نصب نرم‌افزارهایی برای چت داخلی می‌تواند فرایندهای کاری را آسان‌تر کند.

تجهیزات زیادی به صورت سخت‌افزار یا نرم‌افزار وجود دارد و بسیاری از کارهای تکراری و خسته‌کننده را خودکارسازی می‌کند. برای شروع سیستم‌سازی باید ببینید در کدام قسمت‌های کسب‌و‌کار نبودن تجهیزات مناسب کار را سخت‌تر و طولانی‌تر می‌کند. اهمیت ابزار خوب و حرفه‌ای را دست‌کم نگیرید.

3- بهینه سازی اسناد( دستورالعمل ها)

شاید بزرگ‌ترین ضعف اغلب کسب‌و‌کار در این مورد باشد. هر فعالیتی که در کسب‌و‌کار انجام می‌شود باید دستورالعمل مشخصی داشته باشد. در بسیاری از شرکت‌ها دستورالعمل مشخصی وجود ندارد.

  • دستورالعمل صحبت با مشتری
  • تهیه دستورالعمل برای کارهایی که فقط خودتان انجام می‌دهید.
  • دستورالعمل اجرای جلسات؛ سیمنارها و حتی پذیرایی از مهمان ها
  • …..

مزیت داشتن دستورالعمل آن است که می‌توان آن را مدام بهبود بخشید. پس از مدتی شما راهنمای مکتوب ارزشمندی دارید که باعث می‌شود تمام قسمت‌های کسب‌و‌کارتان به‌خوبی کار کند.

3- بازاریابی دیجیتال:

از مزایای بازاریابی دیجیتال می توان به این مورد اشاره کرد که با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، روز به روز به تعداد کاربران دنیای تکنولوژی اضافه شده و همیشه مشتری جدیدی برای معرفی و تبلیغ محصول وجود دارد. همچنین، همیشه راه ها و فناوری های جدیدتری ارائه می شوند که از طریق آن ها می توان به بازاریابی و معرفی محصولات پرداخت.

تعریف بازاریابی دیجیتال

به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همه‌ی آن تکنیک‌ها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند.

اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر می‌رسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت

بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو( sem )
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو( seo)
  • تولید محتوا (Content Marketing)
  • طراحی وب سایت
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

در این دوره،شما با اصول عملی توسعه کسب وکار آشنا شده و مراحل 3 گانه را در کسب وکارت اجرا خواهی کرد.

  • تجزیه و تحلیل بازار
  • سیستم سازی کسب و کار
  • بازاریابی و فروش

تیم استراتژیک آکادمی  اُکسل 

مطالب مرتبط: