8 روش تجربه کاربری برای موفقیت در کسب و کار

8 روش تجربه کاربری برای موفقیت در کسب و کار

بزرگترین چالش کسب‌وکارهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است. با این فرض که شما محصول یا خدماتی عالی که مورد نیاز مردم هست، ارائه می کنید یکی از بهترین راه ها برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری این است که اطمینان حاصل کنید بازدیدکنندگان سایت شما به سرعت و آسانی می‌توانند آنچه به دنبالش هستند را پیدا و سپس آن را خریداری کنند.
حال، کسب‌وکارهای آنلاین چگونه می‌توانند کاری کنند که روند کار مشتری تا حد ممکن خوشایند و سودمند باشد؟ موارد پیش رو 8 نکته هستند که توسط صاحبان کسب‌وکارهای الکترونیک و متخصصان تجربه کاربری(UX) ارائه شده اند.

1-مردم را برای بازدید از سایت تان منتظر
نگذارید

هیچ چیز بیشتر از صفحاتی که به کندی بارگذاری می شوند
باعث دفع بازدیدکننده نمی شود. مطالعات بسیاری نشان داده اند که هر چه سرعت
بارگذاری کندتر باشد، میزان تبدیل (conversion
rates) بازدیدکننده
به مشتری کمتر خواهد بود. در واقع خریداران منتظر نمی مانند.”
ری
گریدی معاون اجرایی کلودکریز می گوید: “چهل درصد خریداران، سایتی که بارگذاری
آن بیش از سه ثانیه طول بکشد را ترک می کنند و یک تاخیر یک ثانیه ای در زمان پاسخ
دهی صفحه می‌تواند میزان تبدیل را تا هفت درصد کاهش دهد.”

2- درک کنید که مردم اطلاعات را چگونه می خوانند یا اسکن می
کنند

قسمت های مهم هر صفحه را در سمت چپ بالا و پایین قرار
دهید، بازدیدکنندگان، صفحات را با یک الگوی “F” شکل اسکن می کنند. لذا توجه آنها را با سربرگ یا عناوین
[قدرتمند] جلب کرده و صفحه بندی را بر همین اساس انجام دهید. البته این نکته در
زبان فارسی بر اساس یک الگوی
“F” برعکس می باشد بنابراین قسمت های مهم هر صفحه را در سمت
راست بالا و پائین قرار دهید.”

3- یافتن محصولات را آسان سازید.

درباره مصرف کنندگان تحقیق کنید تا متوجه شوید کدام دسته
از محصولات اهمیت بیشتری برای مردم دارد. پس از آن، زیرمجموعه های محصولات را به
طور منطقی ایجاد کنید، به نحوی که مردم بتوانند چیزی که می خواهند را به آسانی
پیدا کنند. اگر می‌توانید برای کاهش شلوغی سایت و آسانتر شدن حرکت در آن، انواع
رنگ و اندازه های هر محصول را در یک صفحه قرار دهید.”

4-از رنگ ها به شکل کنترل شده استفاده کنید

رنگ ها برای تهییج عواطف و افزودن تاکید بسیار سودمند
هستند. با این وجود، استفاده از رنگ های متعدد باعث تضعیف نتایج مورد نظر شما
خواهد شد. سعی کنید تنوع رنگی را تقریبا  به سه رنگ محدود کنید. بهترین کار
این است که از رنگ های برند خود به همراه فام های مختلف آن استفاده کنید و در کل
وبسایت همین رویه را حفظ کنید.”

به روانشناسی رنگ ها نیز توجه کنید. به عنوان نمونه، آبی
آرامش بخش و اعتمادآور است، در حالیکه سبز شرکتی را نشان می‌دهد که دوستدار محیط
زیست است و زرد نشان دهنده هشدار است و خواندن آن می‌تواند دشوار باشد.”
چو
اضافه می کند: “تضاد رنگ (کنتراست) بین متن و زمینه، به نحوی که خواندن متن
آسان باشد حائز اهمیت است. به عنوان مثال، خواندن نوشته ای با رنگ خاکستری پررنگ
یا سیاه روی زمینه سفید از خاکستری کم رنگ روی زمینه سفید آسانتر است.”

5- اطمینان پیدا کنید که متن اندازه مناسبی دارد و قابلخواندن است 

نوشته های خوب و مفید به شما کمک می کنند فروش بیشتری
داشته باشید، اما باید خواندن آنها آسان باشد. اطمینان حاصل کنید که اندازه فونت
نوشته شما به اندازه کافی بزرگ هست که خواندن آن آسان باشد .

 حداقل سایز 12برای متن بدنه نوشته ها و مقداری بزرگتر، مثلا 18 یا 20 برای عناوین، علاوه بر این
نوشته ها باید روی تبلت یا گوشی های هوشمند نیز واضح به نظر برسند.

همچنین اطمینان پیدا کنید که فاصله خطوط مناسب است :
حداقل 2/1 یا مقداری بیشتر فضای خالی بین خطوط وجود داشته باشد. “

به یاد داشته باشید که هرچه خواندن نوشته های شما آسانتر
باشد، احتمال اینکه مردم آنها را بخوانند بیشتر می شود و به همان نسبت احتمال
دریافت اطلاعات مورد نیاز آنها و در نهایت خرید از شما افزایش می یابد.

6- از تصاویر با کیفیتی که اطلاعاتی را به مخاطب ارائه میدهند استفاده کنید.

“برای محصولات خود از تصاویر با کیفیتی
استفاده کنید که آن را از فاصله ای مشخص یا زوایای مختلف نشان می دهند. با این کار
به مشتریان خود ذهنیتی از آنچه که به واقع در حال خرید آن هستند را ارائه می کنید.
هرچه اطلاعات بیشتری (از طریق تصویر و ویدیو) ارائه کنید، مشتری راحت تر می‌تواند
به این نتیجه برسد که: بله، این دقیقا همان چیزی است که می خواستم!”

7-کمک مجازی ارائه کنید

شرکت‌های کسب‌وکار الکترونیک باید استفاده از روبات‌های
گفتگو یا ابزارهای چت زنده که از فناوری پیش‌گویانه برای پیش‌بینی نیاز خریداران
استفاده می‌کنند را مدنظر قرار داده و در زمان‌هایی که بیشتر حائز اهمیت هستند، به
مشتریان مشاوره بدهند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک مشتری در مرحله پرداخت یک پیام خطا
دریافت می‌کند یا به دنبال یک راهنمای اندازه‌هاست، یک روبات گفتگو هوشمند می‌تواند
کمک مناسب را در زمان لازم ارائه دهد.”
علاوه بر این، روبات‌های گفتگو و کارگزاران بخش خدمات مشتریان می‌توانند توصیه‌هایی
اختصاصی به مشتریان ارائه کنند که آن‌ها را از مشکلات عبور داده و فروش را قطعی
کند.”

8- فرآیند چک اوت (checkout) را تسهیل کنید

در مبحث کسب‌وکارهای الکترونیک، بیشترین ریزش در قسمت چک اوت صورت می‌گیرد. در برخی موارد، این امر به دلیل تردید مشتری روی می‌دهد، اما اغلب می‌توان آن را به پیچیدگی و گیج‌کننده بودن فرآیند چک اوت نسبت داد. این فرآیند را با به حداقل رساندن تعداد مراحل چک اوت آسان‌تر کنید. این یعنی کاربران باید بتوانند بدون خروج از صفحه ای که در آن قرار دارند، پیش‌نمایشی از محصولات را مشاهده کنند، علاوه بر این قادر باشند مستقیماً محصولات را از قسمت فهرست هر دسته به سبد خرید خود اضافه کنند.”
علاوه بر این‌ها، کاربران را به ایجاد یک حساب کاربری مجبور نکنید. در عوض، اجازه دهید به‌ عنوان مهمان خرید خود را انجام بدهند، با این‌ حال می‌توانید اشاره کنید در صورتی که ثبت‌نام کنند در خریدهای بعدی روند سریع‌تری خواهند داشت.”

تلگرام

تلگرام

تمام حقوق مادی و معنوی این سامانه متعلق به آکادمی بازاریابی و توسعه کسب وکار اکسل می‌باشد.

This site is protected by wp-copyrightpro.com