تجزیه و تحلیل بازار:

برای تجزیه و تحلیل بازار و کسب وکارمان باید هم با بازار و انواع بازار آشنا باشیم و هم کسب وکارمان را سیستم سازی کنیم تا نتیجه فوق العاده بدست آید.

قبل از اینکه به مفهوم تجزیه و تحلیل بازار به پردازم، انواع بازار گیاهان دارویی را معرفی می کنم.

  • بازار بالقوه
  • بازار آماده
  • بازارهدف
  • بازار تحت نفوذ

الف) بازار بالقوه:

بازار بالقوه شامل همه کسانی است که به داشتن محصولات گیاهان دارویی علاقمند هستند.

یک بازار بالقوه بخشی از بازار است که در آینده می توانید آن را بدست آورید. این بازار شامل تمام افرادی می شود که در حال حاضر از شما خرید نمی کنند اما ممکن است مشتری شما
شوند.

بازار بالقوه دمنوش های گیاهی شاید بالای 90 درصد مردم باشد حتی ممکن است شامل افرادی که دمنوش گیاهی نمی خورند هم بشود چون ممکن است در آینده مشتری اینگونه محصولات شوند.

ب) بازار آماده:

بازار آماده زیرمجموعه‌ای از بازار بالقوه است.

این زیرمجموعه شامل کسانی است که وقت و زمان و سایر منابع لازم برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات مورد نظر را نیز دارند.

دیگر مهم نیست چند نفر از محصولات گیاهان دارویی خوششان می آید یا از آن نفرت دارند. بلکه ملاک اینست که چه تعداد افرادی می توانند این محصولات را خریداری کنند.

ج) بازار هدف:

بازار هدف  بخشی از بازار است که ما آنها را برای عرضه‌ی محصولات و خدمات خود انتخاب کرده‌ایم.

 بازار هدف معمولاً (و نه همیشه) زیرمجموعه‌ای از بازار آماده است. 

مثالبازار هدف – به عنوان زیرمجموعه‌ای از بازار آماده

ممکن است شما تولید کننده کرم الوورا باشید و بازار آماده‌ی شما 400هزار خانواده باشد.

اما می‌بینید که بودجه‌ی کافی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی ندارید و تصمیم می‌گیرید بازار هدف خود را به خانواده‌های شهر تهران محدود کنید.

د) بازار تحت نفوذ:

بازار تحت نفوذ بخشی از بازار است که مشتری محصولات یا خدمات ما هستند و در حال حاضر محصولات ما را استفاده می کنند.

در واقع، بازار تحت نفوذ کسانی هستند که در حال حاضر مشتری ما هستند.

تجزیه و تحلیل بازار گیاهان دارویی

تجزیه و تحلیل بازار گیاهان دارویی یکی از اولویت های اصلی توسعه کسب وکار این صنعت است

در این قسمت فاکتورهای اصلی و اساسی تجزیه و تحلیل را بررسی و آن ها را در کسب وکارمان جاسازی و با سایر بخش ها ( سیستم سازی و بازاریابی) هماهنگ می کنیم تا نتیجه دلخواه بدست آید.

فاکتورهای آنالیز بازار:

  • میزان ضرورت محصول (کالا یا خدمت) برای بازار (Urgency)
  • اندازه بازار (Market size)
  • محدوده قیمت قابل عرضه (Potential Price Range)
  • هزینه جذب مشتری یا ایجاد مشتری جدید (Customer Acquisition Cost)
  • هزینه رساندن محصول به دست مشتری (Product Delivery Cost)
  • میزان منحصر به فرد بودن محصول (Product Uniqueness)
  • سرعت عرضه محصول به بازار (Speed to market)
  • نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه (Up-front investment)
  • پتانسیل عرضه محصولات وابسته (Cross-sell potential)
  • مدت زمان زنده ماندن یا طول عمر محصول (Product Lifespan)

مطالب مرتبط