اگر پایه هستی شرکت های بزرگ را در حوزه کسب و کارت شکست دهی؛ نوآفرین شو!

اگر پایه هستی شرکت های بزرگ را در حوزه کسب وکارت شکست دهی؛ نوآفرین شو!

وقتی جوانان جویای کار یا فارغ التحصیلان دانشگاهی را به راه اندازی کسب وکار خودشان تشویق می کنم خیلی سریع از نداشتن سرمایه و پشتیبان دولتی صحبت می کنند و حتی بیشتر ترسشان ازشرکت های دولتی و شبه دولتی است. آنها معتقدند که به تنهایی و با سرمایه کم و بدون پشتوانه و پارتی کاری نمی شود انجام داد. غافل از این که کارآفرینان بزرگ، شرکت های بزرگ را با نوآفرینی شکست داده اند.

البته  باید  بسیاری از موارد و مشکلات بالا را پذیرفت ولی این به این معنی نیست که  جرات انجام هرکاری از جوان ایرانی گرفته شود بلکه در چند دهه اخیر ثابت شده است که هر فرد و یا گروه خلاق و نوآفرینی وارد بازار شده است از بس غول های رانتخوار دولتی برآمده است.

دیدگاهی که اغلب مردم به شرکت های بزرگ دارند:

  • -خیلی قدرت دارند و نمی شود روبرویشان ایستاد
  • -باندهای مافیایی ازآن ها حمایت می کنند
  • -سرمایه عظیمی دارند و براحتی رقبا را له می کنند
  • -برند هستند و مشتری خاص خودشون را دارند
  • -هزینه وحشتناکی صرف تبلیغات می کنند
  • – قدیمی هستند وعبور از مشکلات آن ها را آبدیده کرده است

آیا این موارد حقیقت دارد؟

تمام مواردی که گفته شد تا حدودی واقعیت دارد. معمولا سرمایه عظیمی دارند از مدیران با نفوذی بهره می برند و به شکل های مختلفی از آن ها حمایت می شود. این ها نقاط قوت شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی است مثل شرکت پلی اکریل اصفهان که فقط با رانت و حمایت های جورواجور تا حالا روپا مانده است.

 حتی شرکت های ارج و آزمایش با سابقه طولانی و تا حدودی موفق هم تا لحظه آخر به شکل مادی و معنوی مورد حمایت بودند. ولی یک سوال اینجا باید پاسخ داده شود. چرا شرکت های ارج، آزمایش و… از گردونه رقابت خارج شدند؟

چرا با داشتن سابقه زیاد،تولید محصول مورد نیاز جامعه، داشتن اعتبار پیش مشتری و دارا بودن سیستم سازمانی از بازار حذف شدند. چرا نتوانستند بازار 150 میلیونی ایران، عراق و افغانستان را جذب کنند؟

جواب روشن است:

 چون این شرکت ها کار سطحی و معمولی انجام می دادند. مشتری امروزی دنبال محصول و خدمات خاص اند و محصول و خدمات خاص  نیاز به دانش و نوآوری دارد. ولی شرکت های بزرگ و دولتی کند و پرهزینه و فاقد این مهارت ها هستند.

آدمای قرن 21 دنبال محصول خاص و احساس خاص هستند محصولات ارج و آزمایش حس کهنگی و قدیمی بهشون می داد ولی از سوی دیگر محصولات سامسونگ، ال جی و حتی امرسان و… نگرش نوتر و حس برتری به آنها می داد

شرکت های بزرگ معمولا در بازارهای سنتی موفق اند ولی در بازارهای نو براحتی می شود آن ها را از رقابت دور کرد. زیرا این شرکت ها فقط در شرایط عادی توان رقابت دارند به محض اینکه پای رقابت در کیفیت و سرویس رسانی می شون بخاطر کندی و پرهزینه بودن کیش و مات می شوند.

چرا شرکت های بزرگ شکست پذیرند؟

شرکت های بزرگ و سازمان های دولتی  چون کارهای سطحی و معمولی انجام می دهند شکست می خورند. انجام کارهای سطحی و احساس سطحی و معمولی نقطه ضعف بزرگ شرکت ها و سازمان های دولتی هستند و این 2 عامل نقطه ضعف آنهاست که افراد نوآفرین و مشتری دوست براحتی جایگزین این غول های اقتصادی می شوند

شاید همین حالا یاد دیجی کالا، بامیلو ومدیسه افتاده باشید و خیلی سریع بگویید اینا دیگه نگو کسی حریفشون نمیشه!!! این فروشگاه های اینترنتی ماهانه بالای 100 میلیون تومن هزینه تبلیغاتی دارند کسی به این زودی ها رقیب این ها نخواهد شد. ولی باید گستاخی کنم و یادآوری کنم که شرکت‌ها و فروشگاههای بزرگ هم در این 2 زمینه کار سطحی و معمولی انجام می دهد سرویس دهی , انتقال احساس

تغییرات بزرگی در راهه

 وجود نقدینگی بالا و از طرفی مصرف گرایی نسل امروزی جامعه ایران به شدت دچار شکاف طبقاتی عمیق شده است و کم کم دارد یک بازار بزرگ و چرب و چیلی به نام بازر بچه مایه دارها شکل می گیره که این بازار تشنه محصولات لاکچری و احساسات سوپرمن است و مطمئن ام که دیجی کالا و بامیلو و یا حتی مدیسه از بس این بازار بر نمیان.

متمایز شدن

 راه حل چیست؟

برای متمایز کردن کسب وکار و محصول پیش مشتری، راه‌های ساده و کم هزینه‌ای می‌شود عملی کرد و شاید شما هم تا کنون روش‌های موفقی را اجرا کردید . در اینجا 2 روش عملی و کاربردی که در عین ساده بودن تاثیر زیادی در برندسازی و متمایز شدن دارد را براتون معرفی می کنم.

الف) سرویس دهی ویژه:

ما آموخته‌ایم باید به همه‌ی مشتریان احترام گذاشت و مشتریان پادشاه ما هستند و مشتری‌مداری از مهم‌ترین ویژگی‌های کسب و کارهای موفق است. ولی شما اگر با مشتریان متمایز برخورد کنید نتایج درخشانی خواهی گرفت. باید تأکید کنیم که تفاوت قائل شدن میان مشتریان به معنای لبخند زدن به عده‌ای و اخم کردن به عده‌ی دیگر نیست. بی‌تردید از نظر رفتار انسانی و احترام، با همه باید تا حد امکان یکسان برخورد کرد.

معمولا فروشگاهها و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی برخورد یکسانی با مشتریان دارند به همه خوش‌آمد می گویند برای همه مشتریان تخفیف های یکسانی اعلام می کنند در مجموع برنامه یکسان و مشابهی برای مشتریان اعلام و اجرامی کنند. هر چند این شیوه برای اکثر مردم جذاب و مورد تایید است ولی برای عده‌ای نه تنها جذاب نیست بلکه خیلی هم ناخوشایند است.

برای این افراد که خدمات فروشگاهها و شرکت‌های بزرگ قانع نیستند و به دنبال خدمات و سرویس لاکچری هستند چیکار می توانیم بکنیم تا از مشتری ویژه ما شوند:

  • اجناس یا خدمات سفارشی آن‌ها را با سرویس ویژه ارسال کنیم
  • زمان که مشتری از ما محصولی درخواست میکنه که تو فروشگاه نیست ولی در حوزه فعالیت ما هست ما محصول را واسشون پیدا میکنیم ، تماس میگیریم و ارسال میکنیم.
  • در سالروز تولد مشتریان، به فراخور دسته بندی مشتری برای او هدایایی مثل کارت پستال یا کادو ارسال می‌کنیم.
  • هنگام رونمایی از سرویس یا محصول جدید، مشتریان وفادار و دائمی را دعوت رسمی می کنیم و پیشنهاد ویژه ای برایشان تدارک می بینیم.
  • بهترین محصول یا خدمات را برای آن ها در نظر می‌گیریم تا در جای دیگر با این کیفیت نتواند تهیه کند.
متمایز شدن

ب) انتقال احساس:

مطالعات روانشناسی و جامعه شناسی نشان می دهد که، انتخاب ها و تصمیمات خرید، نتیجه تجزیه و تحلیل های دقیق جنبه های عقلانی و احساسی است. ادبیات روانشناسی دریافته که شرایط احساسی، همه مراحل تصمیم گیری در فرآیند خرید را تحت تأثیر قرار می دهد و احساسات نقشی کلیدی در هر نوع تصمیم تجاری یا اجتماعی دارد.

در بازار امروزی که اشباع شده، و روز به روز محصولات جور واجور ظهور می کند خواسته ها نسبت به نیازها با اهمیت تر هستند، بنابراین حالت احساسی افراد در چنین بازارهایی غالب می شود، علاوه بر کیفیت و قیمت، مصرف کننده اعتماد، علاقه و تخیلات نیز می خواهد.

احساسات بخش متمایزی است که باید به منظور افزایش عرضه کالا و خدمات مورد توجه قرار بگیرد. مصرف کننده در جستجوی کالا یا خدماتی نیست که با فرآیندهای منطقی یا نیازهایش مواجه شود، بلکه وی به دنبال ارضای منابع احساسی و خواسته های روانشناختی خویش است.

تصمیمات خرید مشتریان  با دو نوع نیاز هدایت می شود: نیازهای وظیفه ای که توسط وظایف و کارکرد محصول ارضاء می شود و نیازهای احساسی که با جنبه های روانشناختی مالکیت محصول پیوند خورده است.بنابراین علاوه بر اینکه محصولات باید احساسات را ارضاء کنند، باید عملکرد مناسبی را نیز از خود به نمایش گذارند. این روزها، محصولات شرکت های مختلف یکسان هستند، بنابراین ضروی است که آن ها خود را از سایر رقبا متمایز کنند.

به عنوان مثال، مردم فقط خود قهوه یا بستنی را مورد توجه قرار نمی دهند بلکه به چگونگی نوشیدن قهوه و یا خوردن بستنی( به عنوان مثال همراه با موسیقی) نیز توجه می کنند. شرکت صرفاً یک عطر ساده نمی فروشد، بلکه یک عنصر کامل را عرضه می کند که شامل تجربه ای است که همه احساسات فرد را هنگام استفاده از عطر بیدار می کند. بنابراین ضروری است که در تبلیغات تجاری، برای لمس جنبه های غیر قابل لمس محصول، شکل ها و تصاویر با فرآیند بیان همراه شود.

متاسفانه فروشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ در این زمینه هم سطحی و یکسان عمل می کنند و نمی توانند به احساسات و عواطف تک تک مشتریان توجه کنند مثلا برای جلب توجه کودکان خانواده ها برنامه شاد یا موسیقی شاد و کودکانه پخش می کنند غافل از این‌که تک تک بچه‌ها از خانواده‌هایی با فرهنگ هایی متفاوت و احساسات متنوعی به فروشگاه آمده‌اند و این کار نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه موجب قهر و ناراحتی کودکان می شود و نتیجه منفی برای فروش دارد.

کار عملی:

-چند نمونه از شرکت ها و کسب وکارهای موفق ولی شکست خورده را بنویسید؟

-شما برای رقابت با شرکت های بزرگ حوزه کسب وکار خود چه برنامه ای دارید؟ ( یک برنامه عملی- کتبی بنویسید)

ابراهیم اسدی بازاریاب و توسعه دهنده کسب وکار

ابراهیم اسدی

بازاریاب و توسعه‌گر کسب وکار

دوستان شمادر حال مطالعه مطالب زیر هستند

چه محصولی تولید کنیم که در بازار ایران فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشه!
چه محصولی تولید کنیم که در بازار ایران فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشه! راهکاری ساده برای تولید محصول تو بازار ایران…
بیشتر بخوانید
5 قانون طلایی سواد مالی از « جرج کلاسن»
5 قانون طلایی سواد مالی از « جرج کلاسن» مقدمه: چرا سواد مالی؟ این روزها پیش هر کی و هر…
بیشتر بخوانید
گنج زیرخاکی من در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان!
گنج زیرخاکی من در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان! چرا این مطلب را نوشتم: من یه مشتری پرو پا قرص ویرگول…
بیشتر بخوانید
کتاب «کار عمیق » اثر کال نیوپورت
برداشت من از کتاب «کار عمیق » اثر کال نیوپورت در حوزه کسب وکار، کتاب‌های ماندگار زیادی نوشته شده است،…
بیشتر بخوانید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =