می خواهی بدانی اوصاع کسب و کارت چطور است؟ با من همراه شو

چکیده این مطلب:

برای ارزیابی کسب و کارت در یک بازه زمانی مشخص ( 1 ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و 1 ساله)، مجموع بدهی ( به بانک و بازار و …) را تقسیم بر “مجموع 4 متغیر”: « طلب از بازار، موجودی کالا، سپرده بانکی و سفارشات در راه » کن درصد به دست آمده وضعیت کسب و کارت را مشخص می کند.

اهداف آموزشی این مطلب:

یکی از دغدغه های امروز مدیران و صاحبان کسب و کار صنعت گیاهان دارویی که خواب و خیال را از آن ها گرفته است ارزیابی و آنالیز مدیریت و کسب وکارشان است.

سوالاتی که دائم ذهن آن ها را درگیرمی کند:

  • آیا کسب و کارم سوددهی دارد؛ یا ضرر می دهم؟
  • آینده کسب و کار من به کجا می رود؟
  • آیا شرکت، کسب و کار و یا مزرعه من به خوبی می چرخد؟
  • چگونه مطمئن شوم که کسب و کارم در 3 یا 6 ماهه گذشته خوب مدیریت شده است؟
  • آیا … ؟

البته وقتی در این شرایط قرار می گیری 2 راه داری:

الف) بیخیال مشکلات شوی و کسب و کارت را به قضا و قدر بسپاری

ب) با تمام توان در رفع مشکل بکوشی و دنبال اجرای راه حل عملی باشی

در این جا می خواهم فرمولی ساده و در عین حال علمی و تست شده را برایت بازگو کنم که اگر جسارت به خرج دهی و آن را عملی کنی بسیاری از مشکلات مالی – مدیریتی کسب و کارت حل می شود.

مراحل انجام بازخورد و آنالیز کسب وکارت:

*مجموع بدهی به ( بانک، بازار و …) در پایان هر زمان ( 1 ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و یک ساله و…) را تقسیم بر “مجموع 4 متغیر” زیرمی کنیم:

  • طلب از بازار( چک؛ بدون چک و…)
  • موجودی کالا و مواد
  • سپرده های بانکی
  • سفارشات در راه( واردات، صادرات و سفارشات داخلی و خارجی)

مثال عملی (1 ):

مثلا کارخانه داری در سه ماه اول سال ( فروردین، اردیبهشت، خرداد) به مبلغ 34 میلیارد ریال به بازار و بانک باز پرداخت دارد ( بدهکار است)

در عوض طی این 3 ماه مبلغ 13 میلیارد ریال از بازار طلب کار است. و مقدار 23 میلیارد ریال محصول در انبار دارد و همچنین مقدار 17 میلیارد ریال سفارش در راه خارجی دارد و 7 میلیارد ریال سپرده بانکی دارد.

اوضاع این شرکت به دلایل زیر عالی نیست ولی خیلی هم بد نیست بهتر است بگویم متوسط است که باید طی یک برنامه 6 ماهه بهبود یابد. البته اگر اقدام خاصی انجام ندهد در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

مثال عملی (2 ):

کشاورزی در حوزه گیاهان دارویی وضعیت کسب وکارش در 6 ماه آینده در متغیرهای 4 گانه به شکل زیر است. اوضاع مدیریتی و ارزیابی آن چگونه است؟

الف) این فرد در 6 ماه آینده مبلغ 2 میلیارد ریال به بانک و بازار بخاطر بذر و مراحل کاشت و.. بدهکار است.

ب) در عوض ادوات کشاورزی به مبلغ 900 میلیون ریال، سپرده بانکی 200 میلیون ریال و 10 هکتار کشت محصولاتی چون: سیاهدانه، آویشن ولگار، زرین گیاه و بابونه و بادرنجویه دارد.

هر چند برای این کشاورز سرمایه ای چون زمین و آب را در این جا در نظر نگرفتیم ولی اگر طبق فرمول چهار گانه عمل کنیم خوشبختانه وضعیت این کشاورز خوب است.

ارزیابی مثال های بالا:

عددی که بدست می آید اگر بالای 70 درصد باشد وضعیت کسب وکار خوب نیست.

عددی که بدست می آید اگر بالای 100 درصد باشد اوضاع کسب وکار خراب است و باید فکر اساسی کرد.

اگر عدد به دست آمده کمتر از 50درصد باشد شما کسب وکارتان را عالی مدیریت کرده اید. تبریک می گویم.

*ارزیابی کارخانه مثال اول 56 درصد است یعنی عالی نیست ولی نسبتا خوب است . اگر در 3 ماه آینده بتواند حدود 15 الی 20 درصد از بدهکاری به بانک و بازار را کاهش دهد اوضاع عالی شود.

*ارزیابی وضعیت کشاورز: مبلغ کل بدهی200 میلیارد ریال ( 200 میلیون تومان) و مجموع درآمد و دارایی تخمینی حدود 4.35 میلیارد ریال( 435 میلیون تومان) است. نسبت هزینه ها و درآمد این کشاورز طبق فرمول بالا 45.9 درصد است. یعنی وضعیت خیلی خوب است.

و اگر بتواند بازاریابی برای محصولات خود انجام دهد تا قیمت واقعی بازار را کشف کند وضعیت کسب وکارش عالی می شود.

کار عملی درس:

-با خواندن مطلب بالا، کسب وکار خود را در یک پروسه 3 ماهه یا 6 ماهه طبق فرمول بالا ارزیابی کنید؟

-برای بهبود اوضاع مالی و ارزیابی کسب وکار خود چه طرح و ایده ای دارید؟

افرادی که این مطلب را مطالعه کردند؛ مطالب زیر را هم دوست داشتند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =