چابکسازی کسب وکار

مقدمه

کسب وکاری که از دو فاکتور استراتژی و سیستم سازی بهره ببرد خیلی سریع اوج می‌گیرد. بر همین اساس در قالب یک تصویر ذهنی با فرمول کشتی بالن‌دار، 5گام عملی برای کاهش هزینه‌ها و رشد 2 برابری کسب وکارت طی 6 ماه ارائه می‌شود.

اگر این 5 گام را در قالب استراتژی و سیستم‌سازی کسب وکارت اجرا کنی بدون شک شاهد پیشرفت سریعی در کسب وکارت خواهی شد.

در این سفر 6 ماهه چه باید کرد؟

الف) چابکسازی:

وقتی به عنوان کارآفرین و یا یک شرکت ( تولیدی، خدماتی و مشاوره‌ای و …) در حوزه گیاهان دارویی  بخواهی در کسب وکارت اوج بگیری و مسیر رشد کسب وکارت را خیلی سریع پیش ببری باید خودت را سبک کنی، عین زمانی که یک کشتی بالن دار می‌خواهد پرواز کند. یا باید انرژی بیشتری خرج کند و یا باید ابزارها و بارهای اضافی را از کشتی خارج کند. تو هم باید کوله پشتی سنگین غیر ضروری سفرت را غربال کنی و اسباب اثاثیه اضافی را دور بریزی و فقط اسباب اثاثیه‌های ضروری را همراهت برداری.

اینجوری هم سرعت کارت بیشتر می‌شود و هم انرژی ( هزینه) کمتری نیاز داری. مثلا شاید لازم باشه یک دو نفر از کارکنانت را حذف کنی. یا بعضی از تجهزات بدون استفاده را بفروشی و از همه این‌ها مهمتر مقداری از کارهای روزانه را به کارکنان و بخش بیرون از کسب وکارت بسپاری تا وقت بیشتری برای ایده‌سازی و نظارت داشته باشی.

چطوری چابکسازی کنم؟

1-حذف زمینه کاری غیر مرتبط:

از کدام گروه مدیران هستی؟ از اونایی که همش بدو بدو می کنند و شغل پرمشغله‌ای دارند و ادعا می‌کنند همیشه وقت کم می‌آورند؛ یا گروهی که نوجویی و نظارت بر کسب وکارشان از اولویت اساسی آن‌ها محسوب می‌شود.

بیشتر مدیران و کارفرمایان بجای رهبری کسب وکارشان، بهترین کارمند سازمان خودشان می‌شوند. یعنی این مدیران بجای رهبری و شکوفایی کسب وکار بیشتر در نقش تکنسین و مدیر اجرایی نقش‌آفرینی می کنند.

شما به عنوان یک مدیر باید از انجام مهارت‌های زیر دوری کنید.

  •  قراردادن کارهای غیرضروری در فهرست کارهای روزانه
  • شرکت کردن در جلسات بی فایده و غیرضروری
  • همه‌ی مسئولیت‌ها را به دوش خود گرفتن
  • اختصاص ندادن وقت کافی به تیم کاری تان
  • برنامه ریزی قرارهای دیدار

به عنوان یک مدیر باید گروه خودتان را رهبری کنید. اگر خودتان به تنهایی همه‌ی امور را انجام دهید و از نظارت بر وظایف کارکنانتان غفلت کنید، باید در شیوه‌ی کار خود تجدید‌نظر کنید.

شما باید به مجموعه خود فرصت یادگیری بدهید. اگر این فرصت را به آن‌ها هدیه کنید نه تنها زندگی کاری خود را راحت‌تر می‌کنید بلکه به کارکنان حس ارزشمند بودن را القا خواهید کرد.

2-حذف منابع اضافی و هزینه‌ساز:

همینطور که منابع اضافی برای دولت‌ها، تورم، رانت و ریخت و پاش به ارمغان می آورد برای کسب وکار‌ها هم تنبلی و پشتوانه کاذب بوجود می‌آورد. تو به عنوان مدیر کسب وکارت باید حواست به این منابع اضافی باشه و مثل شرکت‌های دولتی دل به این منابع نبندی، باید با جرات آن‌ها را از کسب وکارت خارج کنی. منابعی چون: وام‌های وسوسه انگیز، نزول پول، انبارداری کردن و مشتری‌های دردسرساز!!!

ب) تشخیص جریان طبیعی باد:

جریان طبیعی باد(یا موج سیال): رشد تکنلوژی ست. رسوب علم و کاربردی شدن آن است. بالارفتن ظرفیت های انسانی ست.


ج) کشف بادسازها:

بادسازها از دل تغییرات و نیازهای جدید خودشان را نشان میدهند اگر نتوانی این تغییرات که منجر به شکل گیری نیازهای جدید در هر جامعه می شود را کشف کنی مرگ کسب وکارت فرا رسیده است مثل بلایی که بر سر تاکسی‌های خیابون اومد این گروه تو خواب بودند و ار جریان سازها و بادسازهای دنیای امروز غافل بودن که با رقیبی جدی بنام اسنپ روبرو شدند.

باید با حس ششم‌ات تشخیص بدهی باد صنعت گیاهان دارویی به کدام سمت می وزد. نترس خودت را، کسب وکارت را به چالش بکش؟ قبل از اینکه کاری خاصی انجام بدهی و یا سرمایه زیادی در این صنعت بخوابانی با دقت به این سوالات جواب بده.

  • آیا در مسیر جریان سازها و بادسازهای این صنعت هستی؟
  • آیا اطلاع داری و یا پیش بینی می‌کنی در تکنولوژی و تبلیغات این صنعت چه اتفاق جدیدی می افتد؟
  • آیا میدانی این صنعت در 5 سال آینده و یا 10 سال آینده چه نیازهای جدید و چه تغییرات نویی را تجربه خواهد کرد؟
  • تو بعنوان فعال این صنعت چه تاثیر مثبتی می‌توانی در بازار این صنعت داشته باشی؟

تا خودت و کسب وکارت و صنعت

بعنوان خط شکنان هر صنعتی نقش زیادی در پویایی و چابکی کسب وکارها دارند.کشف نیازهای اساسی جامعه و مخاطبان خاص کسب وکار،ذ یکی از مهم‌ترین مهارت‌های شماست

بادسازها: من آن ها را کشف و ایجاد نیازهای جدید در جهان بعلاوه رسانه ها و صنعت تبلیغات می‌دانم.


د) تربیت بادبان‌ها:

برای حرکت در مسیر باد

بادبان: برای حرکت به بادبان نیاز است. بوسیله سکان می توان زاویه محدودی با جهت با ایجاد کرد(برنامه ریزی سنتی).

ی) باید گاو بنفش شویم


پروانه: آنها که مجهز به پروانه هستند، می توانند سریعتر حرکت کنند. حتی می‌توانند در حدی مخالف بادها حرکت کنند. آنها علاوه بر بازاریابی، بازارسازی می‌کنند.(استراتژی تمایز). پروانه پشت کشتی را در نقاشی فراموش کرده ام بکشم البته. با توجه به زمان ویرایش فرصت نشد اصلاحش کنم.
شاید بگید چرا بجای پروانه، توربوفن یا جت نگذاریم؟ من علتش را دوره مصرف تکنولوژی و ظرفیت عمومی می‌دانم. شاید همین الان شرکت‌هایی به تکنولوژی های بالاتری در زمینه کارش دست یافته باشد اما آنها را عرضه نکند تا بازارها، تکنولوژی قبلی را به میزان کافی مصرف کنند.
چنانچه پیامبران، علما و سخنوران بعضا به اندازه ظرفیت زمانشان سخن گفته اند. بیش از این از حوصله یک دیدگاه خارج است

تمرین عملی:

  • کسب وکارت را در قالب فرمول 5 گام مقاله بریز و یک پاکسازی اساسی در بخش‌های زیر انجام بده:-

-نیروی انسانی و کارکنان

-تجهیزات سخت افزاری

-واگذاری 70 درصد کارها به کارکنان و افراد کاردان

ابراهیم اسدی

ابراهیم اسدی
مشتری همیشه وجود دارد، چه بازار سنتی باشه چه بازار آنلاین. مهم اینه که دیده شوی.
کمک می کنم تا با درست دیده شدن در بین بازار، حرف اول را در حوزه کسب و کارت بزنی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =