اگر پایه هستی شرکت های بزرگ را در حوزه کسب و کارت شکست دهی؛ نوآفرین شو!
شکست شرکت های بزرگ با نوآفرینی
دیدگاهی که اغلب مردم به شرکت های بزرگ دارند:
- خیلی قدرت دارند و نمی شود روبرویشان ایستاد
- باندهای مافیایی ازآن ها حمایت می کنند
- سرمایه عظیمی دارند و براحتی رقبا را له می کنند
- برند هستند و مشتری خاص خودشون را دارند
- هزینه وحشتناکی صرف تبلیغات می کنند
- قدیمی هستند و مشکلات مسیر کار آن ها را آبدیده کرده است
آیا این موارد حقیقت دارد؟
تمام مواردی که گفته شد تا حدودی واقعیت دارد معمولا سرمایه عظیمی دارند از مدیران با تجربه ای بهره میبرند و به شکل های مختلفی از آن ها حمایت میشود.
این ها نقاط قوت شرکت های بزرگ و سازمانهای دولتی است مثل شرکت پلی اکریل اصفهان که فقط با رانت و حمایتهای جورواجور تا حالا روپا مانده است و حتی شرکتهای ارج و آزمایش با سابقه طولانی و تا حدودی موفق هم تا لحظه آخر به شکل مادی و معنوی مورد حمایت بودند.
ولی باید به یک سوال در اینجا پاسخ صادقانه داده شود.
چرا شرکت های ارج، آزمایش و… از گردونه رقابت خارج شدند؟
- چرا با داشتن سابقه زیاد،تولید محصول مورد نیاز جامعه، داشتن اعتبار پیش مشتری و دارا بودن سیستم سازمانی از بازار حذف شدند.؟
- چرا نتوانستند بازار 150 میلیونی ایران، عراق و افغانستان را جذب کنند؟
جواب خیلی مشخص است چون این شرکت ها کار سطحی و معمولی انجام می دادند
آدمای قرن 21 دنبال محصول خاص و احساس خاص هستند محصولات ارج و آزمایش حس کهنگی و دموده بهشون می داد ولی از سوی دیگر محصولات سامسونگ، الجی و حتی امرسان و… نگرش نوتر و حس برتری به آنها میداد.
شرکت های بزرگ معمولا در بازارهای سنتی موفق اند ولی در بازارهای نو براحتی می شود آن ها را از رقابت دور کرد.
چرا شرکت های بزرگ شکست پذیرند
شرکتهای بزرگ و سازمانهای دولتی چون کارهای سطحی و معمولی انجام میدهند شکست پذیرند. انجام کارهای سطحی و احساس سطحی و معمولی نقطه ضعف بزرگ شرکتها و سازمانهای دولتی هستند و این 2 عامل نقطه ضعف آنهاست.
وبر همین اساس افراد نوآفرین و مشتریمحور براحتی خدمات و محصولات خود را جایگزین این غولهای اقتصادی سطحینگر با تولیدات متوسط می کنند.
راه حل چیست؟
شاید همین حالا در لحظه شرکتهای نوآفرینی چون؛ دیجی کالا، آپارات، باسلام و … افتاده باشید و خیلی سریع در جوابم بگویید، اینو دیگه نگو کسی حریفش نمیشه!!! این روزانه بالای 1 میلیارد تومن هزینه تبلیغاتی شون است کسی به این زودی ها رقیب این ها نخواهد شد.
ولی باید گستاخی کنم و یادآوری کنم که دیجی کالا هم در این 2 زمینه کار سطحی و معمولی انجام می دهد هم در سرویسدهی و هم انتقال احساس…
جامعه ایران به شدت دچار شکاف طبقاتی عمیق شده است و کمکم دارد یک بازار بزرگ و چرب و چیلی به نام بازار بچه مایهدارها شکل می گیرد، که این بازار تشنه محصولات لاکچری و احساسات سوپرمن است و مطمئنام که دیجی کالا و بامیلو و … از بس این بازار بر نمیآیند.
ابراهیم اسدی توسعهدهنده کسب و کارهای آنلاین