رشد سریع کسب‌وکار با فرمول کشتی ‌بالدار

با فرمول کشتی‌بالن‌دار رشد کسب‌وکارت را طی 6 ماه 2 برابر کن؟

با فرمول کشتی بالن دار، کسب‌وکارت را چابک‌سازی کن، تغییرات بازار را درک کن و آن را سیستم‌سازی کن!

مراحل اجرای فرمول کشتی‌بالن‌دار

در این سفر 6 ماهه چه باید کرد؟

الف) چابکسازی:

وقتی به عنوان کارآفرین و یا یک شرکت ( تولیدی، خدماتی و مشاوره‌ای و …) تصمیم گرفته‌ای کسب وکارت اوج بگیرد، و مسیر رشد کسب وکارت را خیلی سریع پیش ببرید، باید خودت را سبک کنی، عین زمانی که یک کشتی بالن دار می‌خواهد پرواز کند.

یا باید انرژی بیشتری خرج کند و یا باید ابزارها و بارهای اضافی را از کشتی خارج کند.

تو هم همانند کشتی‌بالن‌دار باید کوله پشتی سنگین غیر ضروری سفرت را غربال کنی و اسباب اثاثیه اضافی را دور بریزی و فقط اسباب اثاثیه‌های ضروری را همراهت برداری، و یا با همان اسباب اثاثیه دست و پاگیر لنگان لنگان حرکت کنی.

با چابک‌سازی هم سرعت کسب‌وکارت بیشتر می‌شود و هم انرژی ( هزینه) کمتری نیاز داری. مثلا شاید لازم باشه یکی دو نفر از کارکنانت را حذف کنی، یا بعضی از تجهزات بدون استفاده را بفروشی و از همه این‌ها مهمتر مقداری از کارهای روزانه را به کارکنان و بخش بیرون از کسب وکارت بسپاری تا وقت بیشتری برای ایده‌سازی و نظارت داشته باشی.

اگر پایه هستی با این فرمول یک حال اساسی به خودت و کسب‌وکارت بدهی، تا پایان این مطلب با من همراه شو

چطوری چابکسازی کنم؟

1-حذف زمینه کاری غیر مرتبط:

از کدام گروه مدیران هستی؟ از اونایی که دائما بدو بدو می کنن و همیشه هم وقت کم میارند، یا از آن افرادی که نوجو و خلاقن و نظارت بر کسب وکارشان از اولویت اساسی آن‌ها محسوب می‌شود.؟

بیشتر مدیران و کارفرمایان بجای رهبری کسب وکارشان، بهترین کارمند سازمان خودشان هستند. یعنی بجای رهبری و نظارت بر اجرای امور بیشتر در نقش تکنسین و مدیر اجرایی نقش‌آفرینی می‌کنند.

اگه واقعا قصد ساختن یک کسب‌کار حرفه‌ای را دارید، باید 80 درصد کارهایی که اینروزها انجام می‌دهید را از کارهای مدیری خوذ حذف کنید.

شما به عنوان یک مدیر ابتدا باید احساسات و هیجانات خود و سپس تیم را رهبری کنید. اگر خودتان به تنهایی همه‌ی امور را انجام دهید و از نظارت بر وظایف کارکنانتان کوتاهی کنید، شما نیاز به یک خانه تکونی اساسی دارید.

شما باید به تیم خودتان فرصت یادگیری، و تصمیم‌گیری بدهید. اگر این فرصت را به آن‌ها هدیه کنید نه تنها زندگی کاری خود را راحت‌تر می‌کنید بلکه به کارکنان حس ارزشمند بودن را القا خواهید کرد.

شما به عنوان یک مدیر باید از انجام مهارت‌های زیر دوری کنید.

2-حذف منابع اضافی و هزینه‌ساز

همینطور که منابع اضافی برای دولت‌ها، تورم، رانت و ریخت و پاش به ارمغان می‌آورد، برای کسب وکار‌ها هم تنبلی و پشتوانه کاذب بوجود می‌آورد. تو به عنوان مدیر کسب وکارت باید حواست به این منابع اضافی باشه و مثل شرکت‌های دولتی دل به این منابع نبندی، باید با جرات آن‌ها را از کسب وکارت خارج کنی.

منابعی چون: وام‌های وسوسه انگیز، نزول پول، انبارداری کردن و مشتری‌های دردسرساز!

ب) تشخیص جریان طبیعی باد

تشخیص تغییرات و تحولات بازار شامل خیلی موارد می‌شود که هر بیزنسی با آن روبروست که که مهم‌ترین آن‌ها شامل:

  • تحولات سریع تکنولوژی 
  • تغییرات جهانی (سیاسی-اقتصادی )
  • رسوب دانش غیرکاربردی از کاربردی
  • بالا بردن ظرفیت‌های فکری، خلاقی و اخلاقی انسان

ج) کشف بادسازها:

بادسازها از دل تغییرات و نیازهای جدید خودشان را نشان می‌دهند اگر نتوانی این تغییرات که منجر به شکل گیری نیازهای جدید در هر جامعه می‌شود را کشف کنی مرگ کسب وکارت حتمی است.

شاید دعوای اسنپ و تاکسی‌هارو یادتونه، وقتی تکسی‌رانان خبردار شدند که دیگه کار تموم بود.

این گروه تو خواب بودند و از جریان‌سازها و بادسازهای دنیای دوروبرشون غافل بودن که با رقیبی جدی بنام اسنپ روبرو شدند.

باید با حس ششم‌ات تشخیص بدهی باد صنعت حوزه کاری‌ات به کدام سمت می وزد.

بادسازها: من آن ها را کشف و ایجاد نیازهای جدید در جهان بعلاوه رسانه ها و صنعت تبلیغات می‌دانم.

د) تربیت بادبان‌ها برای حرکت در مسیر باد

برای حرکت رو به جلو به بادبان نیاز است. بوسیله سکان بادبانی می توان زاویه محدودی با جهت حرکتمان ایجاد کرد(برنامه ریزی سنتی).

پروانه: آنها که مجهز به پروانه هستند، می توانند سریعتر حرکت کنند. حتی می‌توانند در حدی مخالف بادها حرکت کنند. آنها علاوه بر بازاریابی، بازارسازی می‌کنند.(استراتژی تمایز).

کتاب کارآفرینی

ست گادین نویسنده کتاب گاو بنفش می گوید:

” باید گاو بنفش” داشته باشیم تا بتوانیم توجه دیگران را به خودمان و محصولمان جلب کنیم. به زبان دیگر چیز «چشم گیر» چیزی است که ارزش دارد در مورد آن حرف زده شود، شایسته توجه است، چیزی است استثنایی، جدید و جالب. کالاهای متعارف (همانند گاوهای قهوه ای) کسالت آورند و به چشم نمی آیند.

بنفش بودن یا بنفشی  در دست داشتن ما را در زندگی شخصی و کسب‌وکار، دلبرانه جذاب می‌کند.

پس باید جسارت داشته باشیم و بر خلاف جهت آب شنا کنیم، باید نوآوری موضوعی، محصولی و یا خدماتی باشیم که مردم با ذوق‌و ‌شوق بایستند، ببینند و با رغبت بخرند، و تجربه خریدشان را برای دوستان و آشنایان با احساس درونی داستان‌وار وصف کنند.

چگونه گاو بنفش شویم

1-  قابل توجه بودن (بنفش بودن): در این مواقع تنها کافیست آنقدر متفاوت و خاص باشید که برای شروع یک مکالمه بین مشتریان ارزشمند باشید و بتوانید ذهن دیگران را درگیر خود کنید.( خودمان باشیم بدون نقاب)

2- در زندگی شخصی، محیط کسب‌وکار و ارتباطات اجتماعی کپی پیست کار نباشید.

3- برای همه برجسته باشید اما برای همه قابل قبول و دوست داشتنی نباشید، شما هرگز نمی‌توانید برای همه جداب و قابل اعتماد باشید، و گرنه بنفش نخواهید بود.

چرا که نه؟ تقریبا هیچ دلیل خوبی برای اکثر آن چیزهایی که انجام نمی دهیم ، نداریم! و این عدم نوآوری، نتیجه ترس از ادامه ندادن مسیر دیگران است. ذهن خود را باز بگذارید و پیرو نباشید.
اگر مدام در ذهن خود تکرار کنید: روش انجام فلان کار این است، چون همیشه همین طور انجام شده و همه همین کار را می کنند، فرصت های زیادی را از دست خواهیم داد! مثلا یک تغییر رویه ساده در بسته بندی می تواند یک بازار کاملا جدید ایجاد کند: تا زمان زیادی تولید کننده های رنگ از قوطی های فلزی، که حتی باز کردن درب آن ها سخت بود، استفاده می کردند، و هیچ کس حتی سوال نمی کرد، چرا؟ چون همه با خود می گفتند حتما دلیلی دارد! تا اینکه فردی بجای سطل های فلزی، رنگ را در اسپری ریخت؛ یک بسته بندی جدید! و بازار وفادار و بزرگی را برای خود دست و پا کرد. پس بعضی موقع ها بد نیست از خود بپرسیم، چرا این روش؟ به خلاف آن فکر کنیم و از خود بپرسیم چرا که نه؟

به این سوال مهم فکر کنیم، چرا دیده نمی شویم؟ آیا من اصلا موضوع بنفشی به دیگران داده ام که مورد توجه آنان قرار گیرم؟ چرا دیگران باید من/سازمان من/کشور من را انتخاب کنند؟ چگونه می توان یک گاو بنفش خلق کرد؟

نتیجه‌گیری:

باید با مظالعه کردن، آنالیز کسب‌وکارت و حس ششم‌ات تشخیص بدهی باد صنعت حوزه کسب‌وکارت به کدام سمت می وزد.

هرگز نترس؛ خودت را، کسب وکارت را به چالش بکش؟ قبل از اینکه کاری خاصی انجام بدهی و یا سرمایه زیادی در کسب‌وکارت دپو کنی با دقت به این سوالات جواب بده، تا نتیجه درخشانی نصیبت شود.

نویسنده: ابراهیم اسدی؛ توسعه‌دهنده کسب‌وکار و بازاریاب دیجیتال

This site is protected by wp-copyrightpro.com