چگونه آینده کسبوکارمان را پیشبینی کنیم؟
مهارت پیش بینی تغییرات آینده
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد، که چرا بعضی افراد در زندگی، کسبوکار، روابط اجتماعی و… همیشه موفقاند و مشکلات زندگی آنها را غافلگیر نمیکند. یعنی به جای اینکه زندگی آنها را مدیریت کند، آنها زندگی شخصی و کاری را به خوبی مدیریت میکنند (قدرت پیش بینی آینده).
در عوض بیشتر افراد جامعه همیشه در مشکلات غوطهورند. و در زمان مشکلات و بحرانها نمیتوانند شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند.
مثلا در بحرانهای مالی سالهای 91 و 97 نزدیک به 90 درصد ایرانیها حداقل 50 درصد دارایی خود را از دست دادند.
مطالب مرتبط: چگونه مواظب دارایی خود باشیم
در شرایط پیچیده و تغییرات گسترده معمولا افراد به دو شکل موضوع را بررسی میکنند:
الف) موفقیت و خوشبختی این افراد را به ژن خوب، شرایط رفاهی خانواده، شانس و اقبال و یا پارتی نسبت میدهند.
ب) با مطالعه یا مشاهده زندگی این افراد از نزدیک متوجه هدفمند بودن اینگونه افراد میشوند و همین موجب انگیزه و اراده خواستن میشود و با به چالش کشیدن خودش تصمیم جدیدی میگیرد.
اگر خواهان رشد و پیشرفت همیشگی هستی باید مهارتهای مورد نیاز قرن 21 را در وجودت ایجاد کنی. یادگیری و هماهنگی روح و جسمت با این مهارتها نیاز به زمان دارد. برای اینکه در این مهارتها قوی و حرفهای شوی راهی نیست جز تمرین ذهنی و عملی و به کار بردن آنها در زندگی شخصی و کسبوکار
چه باید کرد؟
اگر زندگینامه کارآفرینان، نخبگان و رهبران کسب وکار را مطالعه کنید. متوجه می شوید که علیرغم مهارتهای زیادی که دارند در 2 مهارت فوقالعاده قوی هستند. و همین 2 مهارت آنها را از سایر افراد جامعه جدا میکند.
مهارتهای « میل به پیشرفت همیشگی » و « توانایی درک پیش بینی آینده» از مهمترین تواناییهای افراد موفق و تاثیرگذار است.
اصل میل به پیشرفت همیشگی را در محتوای دیگر بررسی میکنم و در این مطلب به موضوع توانایی قدرت پیش بینی آینده میپردازم.
- چرا رهبران سیاسی، کارآفرینان بزرگ، اسطورههای ورزشی و مخترعین بزرگ به این مرحله از رشد رسیدند. آیا از هوش و توانایی برخوردار بودند؟
- آیا توانایی خاصی داشتند که توانستند در زمان حضورشان بیشترین تاثیر را بر دیگران داشته باشند؟
مسلما آنها تواناییهای زیادی داشته اند. ولی مهارت «درک قدرت پیش بینی آینده » عامل اصلی موفقیت آنها بوده است.
بیل گیتس دانشگاه هاروارد را رها کرد زیرا میدانست که در آینده نزدیک فناوری it جهان را دگرگون خواهدکرد.
استیو جابز با توانایی آینده بینی که داشت اپل را پایه ریزی کرد و به دنبال تیم نوآفرین خود راه افتاد. چنان که به مدیرعامل وقت کوکاکولا میگوید:
«میخواهی تا آخر عمرت آب و شکر را بسته بندی کنی… بیا با هم دنیا را تغییر دهیم.»
شکست در ازدواج، کسب وکار، کنکور، روابط اجتماعی و عاطفی به خاطر مسائل اقتصادی و یا بد شدن آدمها اتفاق نمیافتد بلکه به این علت است که این افراد در توانایی آینده بینی مشکل دارند.
اگر به زندگی امروز مردم نگاه کنی متوجه مشکلات زیاد آن ها میشوی. کافیست سری به راهروهای دادگاهها بزنی فوج عظیمی از مردم را میبینی در صف رسیدگی پرونده نشستهاند. معمولا 90 درصد این پروندهها مربوط به طلاق، کلاهبرداری و کتک کاری است.
معمولا علت این مشکلات را در بیکاری، فقر، بیماری و… میدانند. ولی اگر بخواهیم مسئله را اساسی بررسی کنیم باید بگوییم علت اصلی اینست که:
جامعه امروز ما درکی از تغییرات شدید ندارند و به همین دلیل بیشتر انتخابها و اقدامات روزانه آنها بر اساس باورهای ادراکی و ذهن آن هاست تا درک شرایط امروز جامعه ایران.
مثلأ هنوز بیشتر مردان دوست دارند وقتی از بیرون به منزل میآید خانمش برایش سفره را پهن کند. و از طرفی خانم شاغل است وقتی به منزل برمیگردد انتظار دارد که همسرش همراه با او در کار خانه کمکش کند. در اینجا مرد در چارچوب ادراکی گذشته خودش مانده و از سویی زن در حقوق تازه درک کرده خودش است و زیر بار زندگی قبلی نمیرود.
جوان ایرانی درس میخواند که یک شغل دولتی آماده با امنیت آینده پیدا کند. ولی در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد زیرا دوره استخدام فله ای دولتی تمام شده. ولی جوان ایرانی این تغییر را درک نکرده است.
تو جامعه ما سرهم کلاه گذاشتن مد شده ولی علت اصلیاش بد شدن آدما و دزد بودن آن ها نیست. مشکل دوباره برمیگردد به درک نکردن تغییرات مالی و اقتصادی…
در دهه 60 تا 80 اگرفردی یک مکان خوب شهر را اجاره میکرد، مشتری بدون نیاز به تبلیغات و هزینه بازاریابی با پای خودش میآمد نیازش را خرید میکرد و فروشنده هم سود خوبی می کرد .
فروشنده حداقل سالانه سودی معادل 40 درصد داشت که اجاره و هزینههای فروشگاه به 20 درصد هم نمیرسید یعنی سر انگشتی طرف 30 الی 25 درصد سود سالانه داشت.
با تغییراتی که در دهه 90 افتاد دیگه مغازهداری به این سبک جواب نمیدهد. زیرا هزینههای فروشگاه و اجاره بیش از 30 درصد فروش سالانه است.
از طرفی فروشگاههای آنلاین 10 درصد اجناس را ارزانتر به دست مشتری میرسانند. اینجاست که فروشگاه سنتی مجبور به ضرر میشود و از رقابت عقب میافتد. در نتیجه چکش برگشت میخورد و در بازار به عنوان فردی بد حساب و اگر ادامه پیدا کند کلاهبردار شناخته میشود.
در صورتی که اگر شناختی از تغییرات جامعه داشت (درک قدرت پیش بینی آینده) و متوجه تغییرات شدید سلیقه مشتری، تکنولوژی و شیوه بازاریابی میشد، خیلی زود ضعف سیستم کسب و کارش را پیدا میکرد.
عده ای از کارشناسان معتقدند خانواده های ایرانی نسبت به گذشته فقیرتر شده اند و در علت یابی آن مسئله را به تحریم و تورم ربط می دهند هر چند این دلایل تاثیر گذار است ولی علت اصلی بر می گردد به درک تغییرات و بی توجهی به آینده!
- چگونه پیش بینی آینده را به مهارت اولم تبدیل کنم
- من چگونه میتوانم آینده بین شوم؟
- چگونه میتوانم تغییرات را درک کنم و آنها را به فرصت تبدیل کنم؟
اولین گام برای درک تغییرات آینده باید باورها و چارچوبهایی که برای خودت ساختی را تغییر دهی یعنی ابتدا بدانی که تغییرات یک مسئله همیشگی است و اگر پذیرای آن باشیم به سود ماست.
5 راه حل برای مهارت آینده بینی
1) در دام الگوهای ادراکی خود نیفتید: هر فردی برای خود باورهایی دارد که فکر میکند درست است. به طوری که اگر با این باورها مخالفت شود برخورد می کند و به هیچ وجه قبول نخواهد کرد.
الگو ادراکی هایی چون:
حالا اگر فردی با دلایل محکم و علمی ثابت کند که تمام الگوها و باورهای بالا اشتباه است و امروزه جواب نمیدهد شما چه واکنش نشان خواهی داد.
2) باید نترسیم و باورهایی که دیگران به خورد ما داده اند و جز وجود ما شده است را مورد سوال و ارزیابی قرار دهیم. اگر جرات این کار را پیدا کردی اولین گام را برای مهارت پیش بینی آینده برداشته ای.
3) باورهای نو را در خودتان به وجود آورید: خیال پردازی و رویابافی به این باورها شکل میدهد نترسید در حوزه کاری خود و حتی زندگی شخصی خود رویاپردازی کنید.
و دنبال رویاهای ناب باشید و گاها فیلم های آینده بینی را ببینید. این کار ذهن شما را برای تغییرات آماده میکند.
4) تفکرات خطی خود را دورانی کنید: یانگ در زمینه تکامل شخصیتی معتقد است که رشد فردی مرحله به مرحله در یک مسیر مستقیم نیست بلکه این چرخه تکاملی گام به گام و حالت دورانی دارد.
اینکه ما فکر کنیم چون قبلا این اتفاق افتاده پس در آینده هم خواهد افتاد، یک مانع بزرگ در زندگی خواهدبود. بیشتر بازندههای 10 سال اخیر بازار بورس و ارز و مسکن همین گروه هستند که بعضی مواقع تمام دار و ندار خود را از دست دادند.
بنابراین برای ایجاد تغییر و دگرگون در زندگی و کسب و کار باید به جای اینکه تفکر خطی و یکنواخت داشته باشیم به تفکر چرخه ای عادت کنیم.
باید تمرین کنیم تا یاد بگیریم چرخهای و خلاق بیندیشیم و از خیالات خطی دوری کنیم. اگر عادت به تفکر چرخهای و خلاقه بکنید شک نکنید که برنده همیشگی زندگی و کاری خواهید بود.
5) تابو شکن باش و سوال کن آن هم سوالات سخت سخت؟
بجای انتقاد از دولت، دوستان، کارگران و کارمندانت، از خودت انتقاد کن. خودت را به چالش بکش. نترس هر روز و هر هفته و همیشه خودت را ارزیابی کن…
سبک زندگیات، رشد کسبوکارت و میزان رابطه با همسرت و… همه و همه را به چالش بکش حتی بخودت نمره بده اگر مردد شدی، جا نزن برنامه و نقشه اصلاح خودت را بنویس.
ابراهیم اسدی؛ مشاور بازاریابی و توسعهدهنده کسبوکار آنلاین