چگونه مهارت « هنر دیدن تغییرات دنیا» را بدست آوریم؟
چکیده این مطلب:
برای اینکه درک درستی از تغییرات دنیا داشته باشید و اسیر تغییرات گسترده زندگی امروزی نشویم باید هنر دیدن دنیا را به یک مهارت توانا و همیشگی تبدیل کنید.
شک نکنید که برادران محمدی ( دیجی کالا)، بهروز فروتن، اسنپ و … این مهارت را به یک قدرت تبدیل کردند تا بتوانند دنیا را جایی برای زندگی بهتر تبدیل کنند و در شاه نشین این دنیا قرار گیرند.
چگونه مهارت هنر دیدن تغییرات دنیا را بدست آوریم
شاید مشکلات اخیر کلافه ات کرده است و احساس می کنی باید کاری کنی و الا در این مشکلات غرق خواهی شد.
گران شدن کالاهای اساسی، ارز، مسکن، خودرو و … از همه بدتر 5 برابر شدن قیمت پیاز! ناامیدت کرده و دنبال یک راه فرار از این مشکلات هستی!
اگر مقاله را تا انتها بخوانی و تمرین پایانی را انجام دهی شک نکن که نه تنها راه چاره را پیدا می کنی بلکه در مشکلات آینده هم غرق نخواهی شد..
اتفاق های گذشته:
- چرا وقتی تاکسی به جای کالسکه وارد زندگی ما شد، مورد حمله قرار گرفت؟
- چرا وقتی تلویزیون وارد خانه ها شد عده ای مخالف حضور آن بودند و خانواده ها را تشوق به تماشا نکردن می کردند؟
- چرا وقتی کمباین وارد مزرعه ها شد تا مدتی کشاورزان از این وسیله راحت، ارزان و سریع تر استفاده نمی کردند؟
- چرا وقتی مدارس جدید شکل گرفت بسیاری از خانواده ها از بردن بچه ها به مدارس امتناع می کردند؟
- چرا نوکیا اصرار بر ویندوز داشت و در گوشی های موبایلش از سیستم اندروید استفاده نکرد؟
- چرا خانواده های ایرانی اصرار بر ادامه تحصیل و اخذ مدارج بالای بچه هاشون دارند؟
- چرا با اینکه می دانیم در 10 سال آینده رشته های تحصیلی به روز کالسکه، cd فروشی، نوکیا و… دچار می شوند باز هم اصرار به تحصیل و یا استخدام آن ها داریم؟
- چرا با اینکه می دانیم مغازه داری در آینده ی نزدیک حذف خواهد شد، هنوز عده ای دنبال مغاره داری اند؟
- چرا با استارت اسنپ در تهران، رییس صنف تاکسی رانان با تشر میگه : من اون ساختمون را روسرشون خراب میکنم؟
- چرا وقتی اینیشتین به بچه های ژاپنی نامه نوشت همه تعجب کردند!
- …

برای اینکه دنیای شخصی انیشتین را درک کنید، نامهی او به کودکان ژاپنی را بخوانید، و با تمام وجود از شخصیت و آینده بینی این بزرگمرد روزگار لذت ببرید.
فکر میکنم این حق را دارم که به شما دانشآموزان ژاپنی، سلام و درود بفرستم. چون خودم از نزدیک، کشور زیبای شما را دیدهام؛ شهرها و خانههایش، کوهها و جنگلهایش و کودکانی که با دیدن این زیباییها، میآموزند که کشورشان را دوست بدارند. یک کتاب بزرگ و قطور از نقاشیهای رنگی کودکان ژاپنی، همیشه روی میز من است.
اگر سلام من، از این راه دور، به دست شما رسید، با خودتان بیندیشید که این نخستین دوره در تاریخ انسان است که افرادی از کشورهای مختلف، میتوانند دوستانه با هم باشند و درک متقابل را تجربه کنند. در گذشته، ملتها نوعی حماقت متقابل را تجربه میکردند. در واقع، از یکدیگر نفرت داشتند یا از هم میترسیدند. امید است که روح برادری و فهم یکدیگر، بیش از پیش بین ملتها جایگاه خود را پیدا کند.
منِ پیرمرد، با این افکار [که اکنون در ذهن دارم]، از این راه دور به شما دانشآموزان سلام میکنم و آرزو دارم که نسل شما روزی، نسل ما را شرمنده کند.
اتفاق های آینده نزدیک:
- کاهش شدید و شاید حذف کامل مغازه داری به سبک امروزی!
- حذف کامل آژانس املاک سنتی!
- کشاورزی افقی و سنتی غرقابی!
- بانکداری به سبک امروزی!
- مدرسه به سبک معلم – شاگردی امروزی!
- تولید مواد غذایی شیمیایی و صنعتی
- بازاریابی و تبلیغات تلویزیونی و رسانه های بزرگ!
- تغییر شدید خانواده و فرزندآوری
- کاهش قدرت غرب و افزایش قدرت شرق( چین، ژاپن، کره و هند و…)
- اهمیت جهانی زبان چینی و هندی و روسی
- چرا …
مجمع جهانی اقتصاد مخاطرات کسب و کارهای مناطق مختلف جهان طی ۱۰ سال آینده را معرفی کرده است. این گزارش که به طور منظم از سال ۲۰۰۶ تاکنون منتشر شده، بر پایه نظرسنجی از بیش از ۱۲ هزار فعال اقتصادی جهان تهیه میشود.
خاورمیانه و آفریقای شمالی: بر این اساس، فهرست مهمترین خطراتی که کسب وکارهای منطقه خاورمیانه (منطقه ما) و آفریقای شمالی را تهدید میکند، به ترتیب به این شرح است:
- شوک قیمتهای انرژی
- بیکاری یا استفاده کمتر از توان نیروی کار
- حملات تروریستی
- شکست حاکمیت منطقهای و جهانی
- بحران مالی
- حملات سایبری
- تورم افسارگسیخته
- بحران کمآبی
- تجارت قاچاق
راستی چی شد که مردم در یک کشتی در حال غرق شدن ماندند، در حالی که قایق های نجات در همان حوالی منتظر بودند؟
یا بهتر است بگوییم چیکار کنیم تا در کشتی در حال غرق شدن نمانیم و به موقع از آن خارج شویم تا دچار مشکل و حتی نابودی نشویم.
هنر دیدن تغییرات دنیا
سوال اساسی که باید پرسید و دنبال جوابش گشت اینست که:
- چرا کالسکه چی به اولین تاکسی، سنگ پرتاب کرد؟
- چرا برادران محمدی با جسارت دیجی کالا را راه اندازی کردند در حالی که 99 درصد افراد جامعه اعتقادی به فروش آنلاین نداشتند؟
- چرا اینیشتین بر خلاف 99/99 درصد مردم جهان به بچه های ژاپن نامه نوشت و از آن ها معذرت خواهی کرد؟
- چرا بهروز فروتن خانه اش را فروخت و شرکت بهروز را استارت زد؟
- چرا رییس صنف تاکسیرانان تهران می گوید: ساختمان اسنپ را تو سرشون خراب خواهم کرد؟
چون برادران محمدی، بهروز فروتن، شاهرخ ظهیری، مریم میرزاخانی، محمدرضا شعبانعلی، رضا سلطانی و.. هنر دیدن دنیا را داشتند. ولی رییس اصناف تاکسیرانان و کالسکه چی و … درکی از تغییرات اطرافشان نداشتند. به قول سهراب سپهری چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

تنها و تنها یک جواب برای چراهای بالا می توان پیدا کرد.
آن کالسکه چی هنر دیدن دنیا را نداشت. درکی از دنیای اطراف خود نداشت و طبق الگوی ادراکی او باید کالسکه و شغلش تا ابد باقی می ماند.
ولی برادران محمدی این درک را از دنیای خود داشتند که آینده از فروش آنلاین است و فروش آفلاین در آینده جایی نخواهد داشت.
متاسفانه رییس صنف تاکسیرانان از دنیای اطراف خود غافل است و در باورش هم نمی گنجید که رقیبی تازه پیدا شود به نام « اسنپ»، آن هم چه رقیبی! رقیبی که خدمات بهتر، سریعتر و ارزانتر ارائه دهد.
برای اینکه درک درستی از تغییرات دنیا داشته باشید باید هنر دیدن دنیا را به یک مهارت توانا و همیشگی تبدیل کنید.
شک نکنید که برادران محمدی ( دیجی کالا)، بهروز فروتن، اسنپ و … این مهارت را به یک قدرت تبدیل کردند تا بتوانند هم دنیا را محلی برای زندگی بهتر تبدیل کنند و هم خودشان در شاه نشین این دنیا قرار گیرند.
کار عملی:
1- چه تغییراتی در 3 سال آینده در کسب وکارت ایجاد می شود؟ ( مدیریتی، مشتری، بازار و تکنولوژی)
2- یک برنامه عملی برای پیشگیری از بروز مشکلات در کسب و کارت بنویس؟
3- استراتژی شما برای تبدیل کردن این تغییرات به فرصت چیست؟
عزیزانی که این مقاله را خواندند؛ مطالب زیر را دوست داشتند
No post found!
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.