رشد کسبوکار بافرمول کشتی بالندار؟
رشد کسب وکار بافرمول کشتی بالندار در۵گام بدست می آید که عبارتست از؛ چابکسازی، درک تغییرات، عوامل تغییرات، پرورش مدیران خلاق و متمایز بودن بدست (گاو نفش)
عدم رشد کسب و کارها میتواند یک چالش و نگرانی مهم برای مدیران و کارآفرینان باشد. با توجه به هدف و اهدافی که برای کسب و کار تعیین شده است، رشد و توسعه آن برای موفقیت و بقای آن ضروری است.
رشد کسب و کارها میتواند نشاندهنده موفقیت و پیشرفت آن باشد و عدم رشد آن ممکن است به معنی عدم موفقیت یا ناموفقیت در رقابت با شرکتهای رقیب باشد.
بنابراین، بهترین راهحل برای رشد کسب و کارها این است که با بافرمول کشتی بالندار علل عدم رشد کسب و کارت را پیدا کنی، و با ارائه راهکارهای مناسب، اقدام به افزایش رشد و توسعه آنها کنید. این عوامل شامل؛
- بازاریابی بهتر
- توسعه محصولات جدید
- بهبود فرآیندها
- و سایر عوامل …
با من تا پایان این مطلب همراه باشید، تا ضمن آشنایی با راهکاری خلاقانه و تست شده برای رشد کسب و کارت، شیوه اجرای عملی آن را نیز یاد بگیرید.
مفهوم فرمول کشتی بالن دار
فرمول کشتی بالن دار، مفهومی است که در حوزه مدیریت و کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد. این فرمول به عنوان یک الگوی مدیریتی برای رسیدن به موفقیت در کسب و کارها مطرح شده است.
فرمول کشتی بالن دار شامل چهار عنصر است که به شکل یک کشتی بالن دار به نظر میرسد. این چهار عنصر، به شرح زیر هستند:
1. ویژگیهای محصول یا خدمات: این عنصر به ویژگیهای محصول یا خدماتی اشاره دارد که کسب و کار ارائه میدهد. این ویژگیها باید با نیازها و خواستههای مشتریان همخوانی داشته باشند و بهترین کیفیت را داشته باشند.
2. بازاریابی: این عنصر به استراتژیهای بازاریابی کسب و کار اشاره دارد. استراتژیهای بازاریابی باید به گونهای باشند که به بهترین شکل ممکن به نیازها و خواستههای مشتریان پاسخ دهند و محصول یا خدمات را به بهترین شکل ممکن به مشتریان معرفی کنند.
4. منابع مالی: منابع مالی هر کسب و کاری باید به گونهای تنظیم شود، که از هزینه های اضافی جلوگیری و در زمینه های اصلی و سودده کار سرمایه گذاری شود تا به رشد و توسعه کسب و کار کمک کنند و به بهترین شکل ممکن مدیریت شوند.
فرمول کشتی بالن دار به شکلی است که هر چه ویژگیهای محصول یا خدمات، بازاریابی، عملکرد و منابع مالی کسب و کار به بهترین شکل ممکن باشند، رشد و توسعه بهتری برای کسب و کار به دست میآید.
الف) رشد کسب و کار با چابک سازی
وقتی به عنوان کارآفرین و یا یک شرکت ( تولیدی، خدماتی و مشاورهای و …) تصمیم گرفتهای کسب وکارت اوج بگیرد، و مسیر رشد کسب وکارت را خیلی سریع پیش ببرید، باید خودت را سبک کنی، عین زمانی که یک کشتی بالن دار میخواهد پرواز کند.
یا باید انرژی بیشتری خرج کند و یا باید ابزارها و بارهای اضافی را از کشتی خارج کند.
تو هم همانند کشتیبالندار باید کوله پشتی سنگین غیر ضروری سفرت را غربال کنی و اسباب اثاثیه اضافی را دور بریزی و فقط اسباب اثاثیههای ضروری را همراهت برداری، و یا با همان اسباب اثاثیه دست و پاگیر لنگان لنگان حرکت کنی.
با چابکسازی هم سرعت کسبوکارت بیشتر میشود و هم انرژی ( هزینه) کمتری نیاز داری. مثلا شاید لازم باشه یکی دو نفر از کارکنانت را حذف کنی، یا بعضی از تجهزات بدون استفاده را بفروشی و از همه اینها مهمتر مقداری از کارهای روزانه را به کارکنان و بخش بیرون از کسب وکارت بسپاری تا وقت بیشتری برای ایدهسازی و نظارت داشته باشی.
اگر پایه هستی با این فرمول یک حال اساسی به خودت و کسبوکارت بدهی، تا پایان این مطلب با من همراه شو
چطوری کسب و کارم را چابکسازی کنم؟
1-حذف زمینه کاری غیر مرتبط
از کدام گروه مدیران هستی؟ از اونایی که دائما بدو بدو می کنن و همیشه هم وقت کم میارند، یا از آن افرادی که نوجو و خلاقن و نظارت بر کسب وکارشان از اولویت اساسی آنها محسوب میشود.؟
بیشتر مدیران و کارفرمایان بجای رهبری کسب وکارشان، بهترین کارمند سازمان خودشان هستند. یعنی بجای رهبری و نظارت بر اجرای امور بیشتر در نقش تکنسین و مدیر اجرایی نقشآفرینی میکنند.
اگه واقعا قصد ساختن یک کسبکار حرفهای را دارید، باید 80 درصد کارهایی که اینروزها انجام میدهید را از کارهای مدیری خوذ حذف کنید.
شما به عنوان یک مدیر ابتدا باید احساسات و هیجانات خود و سپس تیم را رهبری کنید. اگر خودتان به تنهایی همهی امور را انجام دهید و از نظارت بر وظایف کارکنانتان کوتاهی کنید، شما نیاز به یک خانه تکونی اساسی دارید.
شما باید به تیم خودتان فرصت یادگیری، و تصمیمگیری بدهید. اگر این فرصت را به آنها هدیه کنید نه تنها زندگی کاری خود را راحتتر میکنید بلکه به کارکنان حس ارزشمند بودن را القا خواهید کرد.
2-حذف منابع اضافی و هزینهساز
همینطور که منابع اضافی برای دولتها، تورم، رانت و ریخت و پاش به ارمغان میآورد، برای کسب وکارها هم تنبلی و پشتوانه کاذب بوجود میآورد.
تو به عنوان مدیر کسب وکار باید حواست به این منابع اضافی باشه و مثل شرکتهای دولتی دل به این منابع نبندی، باید با جرات آنها را از کسب وکارت خارج کنی.
منابعی چون: وامهای وسوسه انگیز، نزول پول، انبارداری کردن و مشتریهای دردسرساز!
ب) تشخیص جریان طبیعی باد
تشخیص تغییرات و تحولات بازار شامل خیلی موارد میشود که هر بیزنسی با آن روبروست که که مهمترین آنها شامل:
- تحولات سریع تکنولوژی
- تغییرات جهانی (سیاسی-اقتصادی )
- رسوب دانش غیرکاربردی از کاربردی
- بالا بردن ظرفیتهای فکری، خلاقی و اخلاقی انسان
ج) کشف بادسازها
بادسازها از دل تغییرات و نیازهای جدید خودشان را نشان میدهند اگر نتوانی این تغییرات که منجر به شکل گیری نیازهای جدید در هر جامعه میشود را کشف کنی مرگ کسب وکارت حتمی است.
شاید دعوای اسنپ و تاکسیهارو یادتونه، وقتی تکسیرانان خبردار شدند که دیگه کار تموم بود.
این گروه تو خواب بودند و از جریانسازها و بادسازهای دنیای دوروبرشون غافل بودن که با رقیبی جدی بنام اسنپ روبرو شدند.
باید با حس ششمات تشخیص بدهی باد صنعت حوزه کاریات به کدام سمت می وزد.
بادسازها من آن ها را کشف و ایجاد نیازهای جدید در جهان بعلاوه رسانه ها و صنعت تبلیغات میدانم.
د) تربیت بادبانها برای حرکت در مسیر باد
برای حرکت رو به جلو به بادبان نیاز است. بوسیله سکان بادبانی می توان زاویه محدودی با جهت حرکتمان ایجاد کرد(برنامه ریزی سنتی).
پروانه: آنها که مجهز به پروانه هستند، می توانند سریعتر حرکت کنند. حتی میتوانند در حدی مخالف بادها حرکت کنند. آنها علاوه بر بازاریابی، بازارسازی میکنند.(استراتژی تمایز).
ی) متمایز بودن برای رشد کسبوکار بافرمول کشتی بالندار
ست گادین نویسنده کتاب گاو بنفش می گوید:
” باید گاو بنفش” داشته باشیم تا بتوانیم توجه دیگران را به خودمان و محصولمان جلب کنیم. به زبان دیگر چیز «چشم گیر» چیزی است که ارزش دارد در مورد آن حرف زده شود، شایسته توجه است، چیزی است استثنایی، جدید و جالب. کالاهای متعارف (همانند گاوهای قهوه ای) کسالت آورند و به چشم نمی آیند.
بنفش بودن یا بنفشی در دست داشتن ما را در زندگی شخصی و کسبوکار، دلبرانه جذاب میکند.
پس باید جسارت داشته باشیم و بر خلاف جهت آب شنا کنیم، باید نوآوری موضوعی، محصولی و یا خدماتی باشیم که مردم با ذوقو شوق بایستند، ببینند و با رغبت بخرند، و تجربه خریدشان را برای دوستان و آشنایان با احساس درونی داستانوار وصف کنند.
چگونه گاو بنفش شویم
1- قابل توجه بودن (بنفش بودن): در این مواقع تنها کافیست آنقدر متفاوت و خاص باشید که برای شروع یک مکالمه بین مشتریان ارزشمند باشید و بتوانید ذهن دیگران را درگیر خود کنید.( خودمان باشیم بدون نقاب)
2- در زندگی شخصی، محیط کسبوکار و ارتباطات اجتماعی کپی پیست کار نباشید.
3- برای همه برجسته باشید اما برای همه قابل قبول و دوست داشتنی نباشید، شما هرگز نمیتوانید برای همه جداب و قابل اعتماد باشید، و گرنه بنفش نخواهید بود.
چرا که نه؟ تقریبا هیچ دلیل خوبی برای اکثر آن چیزهایی که انجام نمی دهیم ، نداریم! و این عدم نوآوری، نتیجه ترس از ادامه ندادن مسیر دیگران است. ذهن خود را باز بگذارید و پیرو نباشید.
اگر مدام در ذهن خود تکرار کنید: روش انجام فلان کار این است، چون همیشه همین طور انجام شده و همه همین کار را می کنند، فرصت های زیادی را از دست خواهیم داد! مثلا یک تغییر رویه ساده در بسته بندی می تواند یک بازار کاملا جدید ایجاد کند: تا زمان زیادی تولید کننده های رنگ از قوطی های فلزی، که حتی باز کردن درب آن ها سخت بود، استفاده می کردند، و هیچ کس حتی سوال نمی کرد، چرا؟ چون همه با خود می گفتند حتما دلیلی دارد! تا اینکه فردی بجای سطل های فلزی، رنگ را در اسپری ریخت؛ یک بسته بندی جدید! و بازار وفادار و بزرگی را برای خود دست و پا کرد. پس بعضی موقع ها بد نیست از خود بپرسیم، چرا این روش؟ به خلاف آن فکر کنیم و از خود بپرسیم چرا که نه؟
به این سوال مهم فکر کنیم، چرا دیده نمی شویم؟ آیا من اصلا موضوع بنفشی به دیگران داده ام که مورد توجه آنان قرار گیرم؟ چرا دیگران باید من/سازمان من/کشور من را انتخاب کنند؟ چگونه می توان یک گاو بنفش خلق کرد؟
نتیجهگیری:
باید با مطالعه کردن، آنالیز کسبوکارت و حس ششمات تشخیص بدهی باد صنعت حوزه کسبوکارت به کدام سمت می وزد، تا بتوانی موجب رشد کسب و کارت شوی.
هرگز نترس؛ خودت را، کسب وکارت را به چالش بکش؟ قبل از اینکه کاری خاصی انجام بدهی و یا سرمایه زیادی در کسبوکارت دپو کنی با دقت به این سوالات جواب بده، تا نتیجه درخشانی نصیبت شود.
نویسنده: ابراهیم اسدی؛ توسعهدهنده کسبوکار و بازاریاب دیجیتال
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.