با یادگیری روش نوشتن استراتژی محتوا کسب و کارت را دگرگون کن!
داشتن استراتژی محتوا به مدیران کسب و کارها کمک میکند تا هدفمند و با برنامه با توجه به نیازهای کاربران و مشتریان تولید محتوا انجام شود.
سال 67 معلم روستای ماندگان شدم، حالا هم کلاسداری میکردم و هم کنکوری بودم! ولی خداییش سختترین کارها برای یک پسر مجرد پختن غذا بود.
صبحها از خواب که بیدار می شدم، ذهنم درگیر بود که امروز چی بپزم، چی بخورم. باور کنید از تدریس و کلاسداری بدتر رو مخم بود، بدتر از همه این بود که وقتی میخواستم غذا بپزم متوجه می شدم که بعضی مواد اولیه را ندارم از سوپری و اسنپم خبری نبود، چون هنور اوبر و ایلان ماسک بهدنیا نیومده بودن.
این چرخه چی بپزم، چی بخورم رو مخ بود، هر روز تکرار میشد، نه فرصتی برای گشت و گذارمیموند و نه مطالعه و کنکور …
با این دردسرای جورواجور تصمیمگرفتم یه برنامهریزی اساسی برای غذا پختن داشته باشم. یک برنامه استراتژیک برای غذا پختن! لیست کنم چه غذاهایی بلدم درست کنم و چه موادی لازم دارم، تا هر دو هفته یکبار که میام شهر تهیه کنم.
حتما از خودتان می پرسید که چی! این حرفا چه ربطی به استراتژی محتوا دارد.؟ ولی اگر یکبار دیگه برگردید مطلب بالا را بخوانید متوجه میشوید که نه تنها بدبیراه نگفتم، بلکه بدجوری هم ربط دارد.
این حرفها چه ربطی به استراتژی محتوا دارد؟ اتفاقاً خیلی ربط دارد. کمی صبر کنید هم ربطش را توضیح میدهم و در کنار هم یاد میگیریم چطور یک استراتژی محتوا بنویسیم.
در اینجا تصمیم دارم، یک پلن استراتژی محتوا بنویسم تا هم ربطش متوجه شوید و دیگر اینکه یاد بگیرید برای کسبوکار خودتان یک استراتژی محتوای بدردبخور و آکبند بنویسید.
هدف من از نوشتن استراتژی غذایی این بود که: مشخص کنم در طول 2 هفته چی بپزم و چی بخورم و از طرفی وقت مناسبی برای ادامه تحصیل و موفقیت در کنکور داشتهباشم.
در توسعه کسبوکار و بازاریابی مبتنی بر تولید محتوا هم هدف نوشتن استراتژی محتوا بدنبال همین نتیجه است. در استراتژی ابتدا باید روش انجام کارمان را مشخص کنیم، که آن را چطور انجام دهیم و مهمتر اینکه نتیجه شگفتانگیزی بگیریم. نتیجهای مثل: کسب رنکینگ عالی در نتایج گوگل، جذب مخاطبین واقعی، دریافت لایک و کامنتهای فراوان، فروش چند برابری و …
از آنجایی که تیم بازاریابی اوکسل نزدیک به 10 سال در بازار سنتی و آنلاین حضور پررنگ داشته، لذا هسته مرکزی شروع هرکاری را بر اساس تهیه و نوشتن استراتژی آن کار میداند، و بر همین اساس برای تولید محتوای قدرتمند و درآمدساز نیز مبنا را بر نوشتن استراتژی محتوای واقعی و متناسب با کسب و کارها قرار داده است.
اگر مطلب مورد بحث برای شما دوست عزیز جذاب و مفید است با ما همراه باشید، تا در ادامه با اساسیترین نکات و اصول لازم برای تهیه و نوشتن استراتژی محتوا آشنا شوید.
استراتژی محتوا چیست؟
تعریف استراتژی محتوا
هرچند تعاریف زیادی در مورد استراتژی محتوا شده است ولی ما در اینجا تعریف کرستناهالورسون، به عنوان یکی از مطرحترین افراد در زمینهی محتوا، را مبنا قرار میدهیم.
کرستناهالورسون، نکات زیر را زیربنای تعریف استراتژی محتوا میداند:
- روش نوشتن استراتژی محتوا، مشخص کردن روش استفاده از محتوا برای دستیابی به اهداف کسبوکار و تأمین نیازهای مشتری.
- روش نوشتن استراتژی محتوا میتواند راهنمای تصمیمگیری در بارهی محتوا در تمام طول عمر آن، از ایده و کشف اولیه، تا حذف و پاککردن نهایی آن باشد.
- نوشتن استراتژی محتوا معیارهای سنجش موفقیت محتوا را تعیین میکند.
استراتژی محتوا یعنی برنامه ریزی برای تولید، تحویل (رساندن به دست مخاطب) و مدیریت محتوای مفید و کاربردی.
بخشهای اصلی استراتژی محتوا
خب، تا اینجای کار با مفهوم استراتژی و استراتژی محتوا آشنا شدید، و متوجه شدید که شکست یا موفقیت یک بیزنس بستگی زیادی به طراحی و نوشتن استراتژی و اجرای کامل آن در کسبوکار میباشد.
در این متن قصد آموزش طراحی روش نوشتن استراتژی محتوا و مراحل اجرای آن را دارم اگر تمایل دارید تا برای کسبوکارتان استراتژی محتوا بنویسید، تا پایان این محتوا با من همراه باشید.
گام اول: بررسی موقعیت فعلی کسب و کار
اولین کار مهمی که باید انجام دهید بررسی موقعیت فعلی کسب وکار شما در بازاراست. این بررسی مربوط به وضعیت فعلی کسب وکار، جایگاه آن در بازار، مزایای رقابتی، شناخت مخاطبان هدف و تحقیقات بازار و… میشود.
گام دوم: تعیین اهداف
اگر گام اول را بدون سانسور و امتیاز بیخودی موقعیت سنجی کرده باشید، بدون شک مرحله بعد از بررسی وضعیت کسب و کار، برای پیادهسازی هر برنامهای مشخص کردن اهداف است؛ چراکه باید بدانیم به چیزهایی میخواهیم برسیم.
یعنی در این مرحله باید بطور شفاف مشخص کنیم قرار است به چه اهدافی برسیم و برای رسیدن به آنها باید چه کار کنیم. این اهداف نباید تک بعدی باشد بلکه برخی از اهداف ما میتوانند مربوط به بازاریابی و فروش و برخی دیگر ممکن است به مواردی چون برندسازی، افزایش ترافیک، بالابردن نرخ تبدیل و… ارتباط داشته باشد.
گام سوم: تحقیق کلمات کلیدی
در هر کسب وکار و بیزنسی، کیوردهایی( کلیدواژه) هستند که وجودشان برای کسبوکارتان خیلی مهماند، این کیوردها اهرمی برای رشد و برندسازی و رقابت با رقبا میباشند، باید تمام تمرکز روی این کیوردها باشد تا بیشتر دیده شوید.
دراین تحقیق و کشف آن کلیدواژهها به شما کمک میکند تا مخاطبان و نیازهایشان را بیشتر و بهتر بشناسید، از ابتدای سفر مشتری همراه او باشید و نسبت به رقبا بهتر دیده شوید.
گام چهارم: تحلیل رقبا
بدونشک شناسایی درست رقبا و آنالیز فاکتورهای مورد نیاز رقبا یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای روش نوشتن استراتژی محتوا و تدوین استراتژی محتواست.
چون به شما کمک میکند تا علاوه بر درک وضعیت فعلی خودتان،آن را با وضعیت فعلی رقبا بسنجید و متوجه موقعیت خود در بین رقبا و بازار شوید، و ببینید مخاطبان آنها بیشتر چه گروهی هستند، و در چه مواردی خیلی خوب کار کردهاند و در چه مواردی ورود نداشتهاند.
گام پنجم: طراحی پرسونای مخاطب
بعد از شناسایی مخاطبان هدف زمان آن رسیده که پرسونای مشتری یا مخاطب خود را طراحی کنید. پرسونا در واقع تعیین ویژگیهای شخصیتی، احساسی، رفتاری و نیازهای مخاطبان است که باعث میشود براساس آنها از شما خرید کنند. این کار باعث میشود تا بتوانید محتوای خود را هدفمندتر تولید کرده، در هزینهها صرفهجویی کنید و منابعتان را درست به کار بگیرید.
گام ششم: پردازش اطلاعات
برای اینکه بتوانید یک استراتژی محتوا دقیقتری تدوین و محتوای بهتری تولید کنید، نیازمند جمعآوری اطلاعات هستید. اما از آنجایی که در مرحله اول با دادههای خام مواجه هستید، این اطلاعات نیازمند پردازش و بررسی هستند. چراکه این اطلاعات تعیینکننده مشتریان نهایی هستند و بنابراین هرچه دقیقتر باشند، بیشتر کمک میکنند.
گام هفتم: مشخص کردن قیف و هرم محتوا
مشتری از ابتدای آشنایی با شما و دریافت محتوا تا اقدام به خرید نهایی و ادامه همراهی مسیر را طی میکند که در استراتژی خود باید این مسیر محتوایی را مشخص کنید. یکی از بهترین مدلها میتواند استفاده از مدل AIDAs باشد که شامل مراحل زیر میشود:
- آگاهی از برند (Awareness)
- ابراز علاقه (Interest)
- تصمیمگیری (Decision)
- اقدام نهایی (Action)
- ابراز رضایت (Satisfactory)
گام هشتم: آمادهسازی تقویم محتوا
تقویم محتوا که به نام تقویم سردبیری (editorial calendar) نیز شناخته میشود، یکی از مهمترین ابزارهای شما در روش نوشتن استراتژی محتوا است. در واقع بدون داشتن یک تقویم مدون و دقیق هیچکار منظمی نمیتوانید انجام دهید، تکلیف تیم محتوا مشخص نیست و رفتهرفته مخاطبانتان را نیز از دست میدهید. به کمک این تقویم مشخص میکنید که در مسیر سفر مشتری باید چه کارهایی در چه زمانی انجام دهید و در آخر نیز عملکرد خودتان را بسنجید.
جمع بندی
در این مطلب در مورد روش نوشتن استراتژی محتوا و اهمیت استراتژی محتوا صحبت کردیم. این نوشتن استراتژی محتوا در واقع یک نقشه راه و مجموعهای از راهنماها و اصولی است که مشخص میکند چرا باید محتوا تولید کنید، مخاطبان هدفتان چه افرادی هستند، چه کارهایی باید انجام دهید، کدام محتوا مناسب موقعیت فعلی شماست و… .
استراتژی محتوا بخشهای مشخصی دارد و برای تدوین آن باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. در این مطلب درباره این مراحل نیز به صورت کامل صحبت کردیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.