10ترفند سئو تکنیکال سایت به بهینه سازی جنبه های فنی یک وب سایت برای سئو و بهبود رتبه آن در موتورهای جستجو و افزایش تجربه کاربری تمرکز دارد.
با توجه به اینکه وقت و هزینه زیادی برای تولید محتوا و سئوی آن کردهای و نتیجه درست و حسابی هم نگرفتهای علتش بی توجهی به سئوی تکنیکال یا بی توجهی به زیر ساختارهای فنی سایت کسبوکارت میباشد.
در این محتوا ضمن آشنایی با مفهوم سئو تکنیکال با 10 ترفند سئوی زیرساختارهای فنی سایت بطور مختصر و کاربردی آشنا میشوید.
سئو تکنیکال؟
سئو تکنیکال (Seo Technical) فرآیندی برای بهینه سازی ساختار فنی یک وبسایت یا صفحه وب برای بهتر دیده شدن و رتبه بندی آن در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) میباشد.
چرا سئو فنی (Seo TECHNICAL) مهم است؟
سئو فنی (Seo TECHNICAL) به موتورهای جستجو کمک میکند تا وبسایت شما را به طور مؤثرتری بخزند و فهرست کنند، که می تواند منجر به رتبه های بالاتر در نتایج جستجو شود.
ممیزی های فنی سئو می تواند به شناسایی مسائل فنی که ممکن است به دید موتور جستجوی وب سایت شما آسیب بزند، مانند لینک های شکسته یا زمان بارگذاری کند صفحه کمک کند.
یک وبسایت با SEO فنی قوی می تواند افزایش قابل توجهی از ترافیک ارگانیک داشته باشد.
10 قانون سئوتکنیکال سایت (زیرساختارهای فنی سایت)
1. سرعت وب سایت
- تصاویر
- کاهش زمان پاسخ سرور
- استفاده از تکنیک های کش
- و به حداقل رساندن فایل های CSS و جاوا اسکریپت است.
2. سازگاری سایت با موبایل
- سایتها واکنشگرا (ریسپانسیو ) باشند.
- بهینهسازی تنظیمات viewport
- و اطمینان از قابلیت استفاده از تلفن همراه
3. ایجاد نقشه سایت(Site maps)
انواع نقشه سایت (sitemaps)
- نقشه سایت XML
- نقشه سایت HTML
نقشه سایت XML چیست؟
قالب نقشه سایت معمولا برای موتورهای جستجو مانند گوگل است. آنها دارای سه نوع اطلاعات اولیه برای موتورهای جستجو هستند:
- لیست تمام URL هایی که می خواهید ایندکس شوند.
- ویژگی “lastmod” که آخرین به روز رسانی URL ها را نشان میدهد.
- و اولویت هر URL.
نقشه سایت HTML چیست؟
از طرف دیگر نقشه های سایت HTML مانند صفحات معمولی به نظر می رسند و به کاربران کمک می کنند تا در وب سایت حرکت کنند. آنها برای کمک به بازدیدکنندگان در یافتن صفحات خاص در نظر گرفته شده اند و همچنین می توانند توسط خزنده ها استفاده شوند.
4. طراحی معماری سایت
یک معماری وبسایت با طراحی خوب به کاربران کمک میکند تا:
- نرخ تبدیل را افزایش دهند
- به راحتی اطلاعات را پیدا کنند
- تجربه کاربری را افزایش دهند
- ناوبری یا همان Navigation سایت برای تعیین مسیر کاربران و ربات های خزنده ترسیم شود
چگونه معماری یک وبسایت را انجام دهیم؟
برای طراحی معماری یک وب سایت، چندین فاکتور کلیدی وجود دارد که باید در طراحی معماری سایت در نظر گرفته شود، مانند:
- طراحی معماری اطلاعات (IA) سایت برای ایجاد ساختار و افزایش قابلیت استفاده
- محتوا را در دستهها گروهبندی و دستهها را به زیر دسته مرتب کنید.
- از پیوندهای داخلی برای ایجاد ساختار وب سایت و کمک به موتورهای جستجو برای یافتن و فهرست بندی تمام صفحات سایت استفاده کنید.
- از ویژگیهای ناوبری بصری مانند مگامنو، فیلترها و جستجوی داخلی استفاده کنید تا مشتریان بتوانند به سرعت آنچه را که میخواهند پیدا کنند.
- اطمینان حاصل کنید که ساختار وب سایت شما به کاربران کمک می کند اطلاعات را به راحتی پیدا کنند و به خزنده های موتورهای جستجو کمک می کند تا رابطه بین صفحات مختلف را درک کنند.
- به دلیل ساختار پیوند داخلی هدفمند بین موضوعات مرتبط یا مشابه، اهمیت موضوعی را مشخص کنید.
- با آسانتر کردن یافتن محصولات و محتوای سرنخ، تبدیلها را افزایش دهید.
5. طراحی ساختار URL سایت
هدف از طراحی ساختار url ( مخفف Uniform Resource Locator) سایت اینست که محتوای سایت شما هم کاربر پسند باشد و هم برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد.
ویژگی های URL مناسب برای سئو
- حاوی خط تیره باشد.
- از اعداد استفاده نکنید.
- حاوی کلمه کلیدی باشد.
- با حروف کوچک نوشته شود.
- کوتاه، جذاب و کنجکاوانه باشد.
- از توصیفکنندهها استفاده نمایید.
- از کاراکترهای خاص استفاده نکنید.
- از TLDعمومی استفاده کنید(com, ir, org, net )
6. جلوگیری از محتواهای تکراری (Duplicate Content)
محتوای تکراری موتورهای جستجو را سردرگم میکند، تشخیص و ایندکس محتوا در نتایج جستجو را برای آنها دشوار میکند. داشتن محتوای تکراری در یک وبسایت میتواند بر رتبهبندی موتور جستجوی آن تأثیر منفی بگذارد.
خزنده های موتورهای جستجو ممکن است زمان را برای خزیدن محتوای تکراری به جای سایر صفحات مهم در وب سایت تلف کنند.
محتوای تکراری بدون شک می تواند برای کاربران گیج کننده باشد، زیرا ممکن است ندانند به کدام نسخه از محتوا اعتماد کنند یا از کدام صفحه بازدید کنند.
برای جلوگیری از محتوای تکراری باید:
– از تگ های «noindex»، «nofollow» «meta robots“برای جلوگیری از ایندکس کردن محتوای تکراری توسط موتورهای جستجو استفاده کنید
– به جای نوشتن محتوای تکراری، لینکسازی داخلی به محتوای مرتبط ایجاد کنید.
– از ابزارهایی مانند Copyscape برای بررسی محتوای تکراری استفاده کنید.
– از ریدایرکت های 301 برای تغییر مسیر صفحات تکراری به صفحه اصلی استفاده کنید.
7. استفاده از پروتکل SSL
پروتکل SSL (Secure Sockets Layer) یک پروتکل امنیتی است که برای ایجاد ارتباط امن بین سرور و استفاده کاربران میشود. با استفاده از SSL، که بین کاربر و سرور ارسال میشود، به صورت رمزنگاری شده و از دسترسی افراد غیرمجاز محافظت میشود.
دریافت گواهی SSL برای کسب و کار شما یک فرآیند ساده است که می تواند به بهبود امنیت، قابلیت اطمینان و رتبه بندی سئو وب سایت شما کمک کند.
8. رفع خطاهای فنی کد 404
خطای 404 به معنی “صفحهای یافت نشد” است. وقتی که کاربر درخواست دسترسی به یک صفحه وب را ارسال میکند، وب سرور وقتی که صفحهای با آدرس مورد نظر در سرور موجود نباشد، خطای 404 را اعلام میکند.
این خطا معمولاً به دلایل زیر رخ میدهد:
- آدرس صفحه اشتباه است.
- صفحه حذف شده یا منتقل شده است
- تنظیم نادرست لینکهای داخلی سایت
اقدامات رفع خطای 404:
الف)بررسی آدرس صفحه: اطمینان حاصل کنید که آدرس صفحه درست است و به صورت صحیح تایپ شده است.
ب) بررسی انتقال صفحه: اگر صفحه به یک آدرس جدید منتقل شده است، بررسی کنید که لینک مورد نظر به درستی به آدرس جدید ارجاع میدهد.
ج) اصلاح لینکهای داخلی: در صورتی که لینکهای داخلی در وب سایت شما به صورت نادرست تنظیم شده باشند، آنها را اصلاح کنید تا به صفحات معتبر ارجاع دهند.
ح) افزودن یک پیام خطا مناسب: به جای نمایش صفحه خطای 404 خالی، میتوانید یک پیام خطا مناسب به کاربر نشان دهید که او را راهنمایی کند و به صفحهای دیگر هدایت کند.
ی) ایجاد انتقال 301: اگر صفحه به آدرس دیگری منتقل شده است، میتوانید از انتقال 301 استفاده کنید تا موتورهای جستجو و دیگر وب سایتها به آدرس جدید هدایت شوند.
9. بهینهسازی کدها
بهینهسازی کدها یک فرآیند است که با تغییر بخشهای مختلف کد، بهبود عملکرد و کارایی برنامه را به دنبال دارد. بهینهسازی کدها میتواند به صورت دستی یا با استفاده از ابزارهای خودکار انجام شود.
چند راهکار برای بهینهسازی کدها :
- استفاده از الگوریتمهای بهینه میتواند به بهبود عملکرد برنامه کمک کند. برای مثال، الگوریتمهایی مانند الگوریتم ترتیب محافظهکارانه (Bubble Sort) و الگوریتم جستجوی دودویی (Binary Search) میتوانند به بهبود عملکرد برنامه کمک کنند.
- استفاده از متغیرهای محلی به جای متغیرهای سراسری میتواند به بهبود عملکرد برنامه کمک کند. زیرا متغیرهای محلی در حافظه کمتری ذخیره میشوند و به سرعتترین روش برای دسترسی به دادهها هستند.
- حذف کدهای تکراری میتواند به بهبود عملکرد برنامه کمک کند. برای مثال، اگر یک قطعه کد در برنامه شما چندین بار تکرار شده باشد، میتوانید آن را در یک تابع جداگانه قرار دهید و از آن در سایر قسمتهای برنامه استفاده کنید.
- استفاده از کتابخانههای بهینه میتواند به بهبود عملکرد برنامه کمک کند. برای مثال، استفاده از کتابخانههایی مانند NumPy و Pandas میتواند به بهبود عملکرد برنامه کمک کند.
- استفاده از ابزارهای خودکار مانند PyCharm و Visual Studio میتواند به بهبود عملکرد برنامه کمک کند. این ابزارها میتوانند به صورت خودکار کدهای شما را بهینهسازی کنند و به شما کمک کنند تا کدهای خود را بهبود دهید.
10. نشانه گذاری طرحواره یا schema markup
نشانه گذاری طرحواره یا schema markup یک کد (واژگان دستهبندی شده) است که شما بر روی وبسایت خود قرار میدهید تا به موتورهای جستجو کمک کند تا نتایج بیشتر و اطلاعات دقیقتری را برای کاربران بازگرداند.
کد schema markup به موتورهای جستجو میگوید که محتوای شما چه معنایی دارد و چگونه باید آن را دستهبندی کنند. با استفاده از نشانه گذاری طرحواره، میتوانید اطلاعاتی مانند نام، توضیحات، تاریخ، نقشه و غیره را به صورت دقیقتری به موتورهای جستجو ارائه دهید.
برای مثال، با استفاده از نشانه گذاری طرحواره، میتوانید اطلاعات مربوط به یک رستوران را مانند نام رستوران، آدرس، ساعات کاری و منوی غذایی آن را به موتورهای جستجو ارائه دهید.
این کار به بهبود سئو و جذب ترافیک واقعی برای وبسایت شما کمک میکند.
برای پیادهسازی نشانه گذاری طرحواره، میتوانید از ابزارهای خودکار و یا با دستی کد نشانه گذاری طرحواره را بر روی وبسایت خود قرار دهید.
در نتیجه:
این 10ترفند سئو تکنیکال میتواند به شما کمک کند سئوی فنی وب سایت خود را بهبود ببخشید،و نتایجی چون؛ رتبه بندی بالاتر در موتورهای جستجو، افزایش ترافیک و در نهایت رشد کسب و کار شود.
با بهینه سازی محتوا، سرعت و عناصر فنی وبسایت خود، می توانید دید وب سایت خود را بهبود ببخشید، به مخاطبان مناسب دسترسی پیدا کنید و سرنخ های بیشتری ایجاد کنید.
با نظارت منظم و رفع مشکلات فنی سئو، می توانید اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما همیشه بهترین عملکرد را دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.