12 راهکار برای بهینهسازی اکانت اینستاگرام در سال 2024 ؟
یک روزهایی اینستاگرام فقط و فقط برای وقتگذرونی و سرگرمی بود، هر زمان آدما وقت زیادی داشتن و یا دلتنگ همدیگه میشدند، میومدن اینستاگرام.
یادش بخیر، این داستان دیگه به خاطرهها پیوسته و امروز از تو دل این پلتفرم جادویی روزانه صدها میلیون دلار پول تولید میشود.
بدون شک حتما نام یکی از معروف ترین سلبریتیهای جهانی را شنیده اید، بله من، در باره « کیم کارداشیان » دارم، صحبت می کنم!
شاید فکر کنید من دارم لاف میزنم ولی کیم در برابر هر پست اینستاگرامیاش 1.7 میلیون دلار آمریکا پول به جیب میزند، یعنی مبلغی حدود 85 میلیارد تومان.
البته این درآمد نجومی فقط منحصر سلبریتیها و قهرمانان ورزشی نیست! مثلا اینفلوئنسرها به طور میانگین ماهانه درآمدی بالای 4000 دلار از حضورشون توی فضای جذاب اینستاگرام پول درو میکنند.
البته مدرسان، مشاوران و متخصصین وطنی هم در زمینه برندسازی، آموزش و مشاوره شغلی نتایج خوبی بدست آوردهاند.
شوربختانه اوضاع فضای اینستاگرام در ایران خیلی هیجانیتر از این حرفاست. بعضی از افراد سطحی با سوار شدن بر این موج پولسازی با ارایه محتواهای کپی پیست و بنجل ماهانه بالای 10هزار دلار آمریکا به جیب میزنند.
چگونه اکانت اینستاگرام را بهینه کنیم؟
بهینه سازی اکانت اینستاگرام، یک فرآیند چند مرحلهای است، که به پیج شما کمک می کند، تا زمانی که افراد اسم برند و یا کلمات کلیدی کسب و کار شما را در موتورهای جستجو بویژه گوگل سرچ میکنند دیده شوید و از این طریق افراد زیادی جذب پیج اینستاگرام شما شوند، که این افزایش فالور و اعتبار مسلما موجب افزایش درآمد شما خواهد شد.
برای سئوی اکانت اینستاگرام خود باید اقداماتی انجام دهید، که مهمترین آنها عبارتند از:
1.کلمات کلیدی اصلی و دوم خود را تعریف کنید
اولین و مهمترین قدم برای بهینهسازی اکانت اینستاگرام، مشخص کردن کلمات کلیدی اصلی و فرعی است. کلیدواژه اصلی شما بیشترین سرچینگ را در جستجوی و جایگاه اکسپلور اینستاگرام دارد.
مثلا:
« آموزش کسب و کار» کلمه کلیدی اصلی اکانت آکادمی اوکسل است، و کلمات بازاریابی، تولید محتوا و سئو بعنوان کلمات فرعی مشخص شده است، لذا برای نتیجهگیری بهتر در پلتفرم اینستاگرام باید این 4 کلمه بویژه کلمه کلیدی اصلی (آموزش کسب و کار) در همه جای اکانت اوکسل نوشته شوند؛ از نام کاربری گرفته تا هشتگهای مرتبط و ….
2. عمومی بودن پروفایل اکانت اینستاگرام شما
برای عمومی شدن حساب اینستاگرامتان باید به قسمت تنظیمات پیج خود بروید و گزینه حریم خصوصی یا privacy را انتخاب کنید، در مرحله بعد باید گزینه account private را غیر فعال کنید، تا پیج اینستاگرام شما روی حالت عمومی فعال شود.
3. اکانت اینستاگرامتان را روی profile Schema قرار دهید.
در ابتدا به سایت Schema.org بروید، سپس در گوگل مشخص کنید کدام پروفایلهای شبکه اجتماعی متعلق به شماست. با ثبت حساب اینستاگرام خودتان در هنگام جستجوی پیج یا کلمات کلیدی (کیورد) شما در گوگل اکانت اینستاگرام شما نمایش داده میشود.
4. از کلمات کلیدی کسبوکارتان در بایو پیج خود استفاده کنید.
نام یا کلمات کلیدی (اصلی و فرعی) را که میخواهید توسط آنها تبدیل به برندی جذاب و متعهد در فضای مجازی و بازار سنتی شوید، و یا در نتایج جستجوی گوگل بیشتر دیده شوید، در قسمت name اینستاگرام بنویسید.
مثلا:
کلمات کلیدی اکانت اینستاگرام اوکسل آموزش کسب و کار و بازاریابی و سئو می باشد، ولی از آنجایی که قصدمان برندسازی شخصی و کسبوکارمان است، در قسمت name هم نام بنیانگذار نوشته شده و هم نوع فعالیت کسبوکار.
5.پست های اینستاگرام خود را بهینه کنید
بخش مهمی از سئوی اکانت اینستاگرام شما مربوط به بهینهسازی پستهای شماست. برای دیده شدن و جذب بیشتر فالور مراحل زیر را انجام دهید؛
♦ یک تقویم محتوا ایجاد کنید
برای اینکه بتوانید حساب اینستاگرام خودتان را مدیریت کنید، و از انتشار پستهای تکراری و یا ضعیف دوری کنید تقویم محتوا میتواند به شما کمک زیادی بکند.
مثال:
از تنظیم زمان انتشار محتوا تا تعیین کلمات کلیدی، زیرنویسها و هشتگهای محتوا با نوشتن تقویم محتوا نه تنها قابل نظارت و مدیریت است، بلکه پیگیری پست ها، کامنتها و تماسهای مشتریان را نیز آسانتر میکند.
♦ محتوای جذاب تولید کنید
اگر مشتاق هستید، الگوریتم و کاربران اینستاگرام را غافلگیر کنید، باید محتواهای جذاب و ارزشمند تولید کنید.
♦ کپشن پستهایتان را بهینهسازی کنید
پستها، ریلزها و استوریهای خود را با موسیقی ترند ایرانی و خارجی جذاب تر کنید، و از کلمات کلیدی جادویی اصلی و فرعی در پست، کپشن و هشتگها بطور مستمر و هوشمندانه استفاده کنید.
♦ لینکدهی مستقیم به پستهای خود
محتواهایی که برای وبسایت شخصی یا کسبوکار خود تولید میکنید، را به پستهای مرتبط اکانت اینستاگرام خود لینک دهید و همچنین بر عکس از پستهای اینستاگرام خود به مقالات مرتبط لینک دهید تا هم ایندکس مقالات زودتر اتفاق بیفتد، و هم به رشد حساب اینستاگرام شما کمک شود.
6. فعال کردن زیرنویس در ریلز و استوری اینستاگرام
استوری و ریلز از دیگر ویژگیهای ویژه و محبوب اینستاگرام هستند که اینروزها خیلی بازار گرمی دارند، طوری که بیشتر فعالین اینستاگرام ایدهها و فانهای خود را در قالب ریلز و استوری منتشر میکنند.
با تحقیقاتی که در پلتفرم فیسبوک انجام شد، مشخص شد که 85 درصد ویدئوها بدون صدا دیده میشوند، جالب اینکه ویدئوها و ریلزها اینستاگرام نیز با همین آمار همخوانی دارند.
لذا شما هم میتوانید با فعال کردن زیرنویس ویدئوها در ریلز و استوریها به جذابیت و محبوبیت پستهای خود بیفزایید.
روشهای اضافه کردن زیرنویس ریلزهای اینستاگرام
1. اضافه کردن زیرنویس به تمام ریلز های اینستاگرام
اضافه کردن زیرنویس به ریلزهای اینستاگرام تقریبا چیزی شبیه به زیرنویسهایی یوتیوب میباشد. مراحل فعال کردن زیرنویس اتومات ریلزهای اینستاگرامعبارتند از:
گام اول: بعد از اینکه برنامه اینستاگرام خود را بازکردید بر روی پروفایل خود ضربه بزنید.
گام دوم: بر روی منوی همبرگری بزنید و تنظیمات را باز کنید.
گام سوم: Account > Captions را انتخاب کنید.
گام چهارم: بر روی Toggle on Captions ضربه بزنید.
نکته: برای غیرفعال کردن آن، کافیست که مراحل 4 گانه بالا را برعکس دنبال کنید، و در پایان Captions را غیرفعال کنید و یا روی زیرنویسهای تولید شده خودکار ضربه بزنید و روی Toggle off Captions ضربه بزنید.
2. دریافت زیرنویسها تنها بر روی یک ریلز
اگه تمایل دارید که کپشن و زیرنویس هر ریلزی را تک تک خودتان انتخاب کنید، روش4 گانه زیر را اجرا کنید. البته یادتان باشد که شما میتوانید از این روش فقط در ریلز هایی استفاده کنید که در فید شما قرار دارند. همچنین هنگامی که یک ریلز را گسترش میدهید، نمیتوانید از این روش برای آن استفاده کنید.
گام اول: برنامه اینستاگرام خود را باز کنید.
گام دوم: وقتی به ریلز مورد نظر برای افزودن زیرنویس رسیدید، بر روی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید.
گام سوم: بر روی Manage captions ضربه بزنید.
گام چهارم: بر روی Toggle on Captions ضربه بزنید. (حالت Captions را تغییر دهید)
نکته: شما میتوانید به راحتی این گزینه را – اگر که دیگر به این ویژگی نیاز ندارید و آن را نمیخواهید – خاموش کنید تا دیگر زیرنویسها برای شما و بقیه قابل مشاهده نباشند.
7. هشتگها و سئوی پیج اینستاگرام
اگر از هشتگها بدرستی استفاده کنید، مسلما نقش زیادی در دیده شدن شما در فضای مجازی دارد. رعایت موارد زیر برای بهینهسازی هشتگهای اکانت خود بسیار ضروری است.
- بجای استفاده از هشتگهای عمومی از هشتگهای مرتبط با موضوع پست و کسب و کار خود استفاده کنید.
- حد مجاز استفاده از هشتگها 30 عدد است، ولی شما از 5 الی 10 هشتگ استفاده کید.
- با دقت و توجه بیشتر هشتگهای محبوب(تاپ هشتگ) را شناسایی و در پستها از آنها بیشتر استفاده کنید.
- حتما هشتگی بنام خودتون و یا برند کسبوکارتون ایجاد کنید، و در همه پستها بکار ببرید تا آروم آروم به هشتگی محبوب تبدیل شود.
- از هشتگهای رقبا و اینفلوئنسرها در صنعت خود الهام بگیرید، و هشتگهایی پیدا کنید، که شما را با مخاطبان واقعی متصل کند.
8. عکسها را با کلمات کلیدی بهینه کنید!
عکسها یکی از مهمترین عوامل در ارتقا و بهینهسازی اکانت اینستاگرام هستند. عکسهای با کیفیت، جذاب و مرتبط با موضوع پیج میتوانند باعث جذب مخاطبان، افزایش انگیجمنت و بهبود رتبه پیج شوند.
برخی از روشهای بهینه سازی عکسها برای اینستاگرام عبارتند از:
1.حتما از کلمات کلیدی در نام فایل عکس، بیو، کپشن و هشتگها استفاده کنید.
2. برای جذابیت و کیفیت بیشتر عکسها از فیلترها، افکتها و ابزارهای ویرایش عکس اینستاگرام بهر ببرید.
3. سعی کنید از عکس شخصی یا بیزنستون و یا از عکسهای نچرال استفاده کنید.
4. اندازه، رزولوشن و فرمت عکسها را منحصر کارتون انتخاب کنید تا هم جذابتر به نظر بیاد، و هم تبدیل به برندسازی شود.
5.از عکسهای پشت صحنه کسبوکارتون و یا مکانها و دورهمیهای دوستانه و آموزشی حتما استفاده کنید، چون هم جذابن و هم پیش کاربران جلب اعتماد میکنند.
9. تجزیه و تحلیل منظم حساب اینستاگرام خود
با استفاده از ابزار Insights در اینستاگرام، میتوانید به طور منظم حساب خود را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید. این ابزار به شما امکان میدهد تا در مدت زمانی کوتاه بهترین محتوا را برای دستیابی به بالاترین میزان تعامل با کاربران تولید کنید.
با استفاده از Insights اینستاگرام، میتوانید تحلیل آماری اینستاگرام خود را با استفاده از پارامترهای مختلف انجام دهید. این امر به شما کمک میکند که مخاطبان مناسب را هدف قرار دهید و با انتشار محتوای جذاب تعامل بیشتری با آنها داشته باشید و میزان اشتراکگذاری پستها و استوریهای شما بیشتر شود.
شاخصهای مهم Insights اینستاگرام عبارتند از:
- Impressions: این بخش تعداد دفعاتی که پست شما توسط افراد مختلف دیده شده است، را نشان میدهد.
- Reach: در reached تعداد حسابهای کاربری که پست شما را دیدهاند، را نشان میدهد.
- Profile Visits: تعداد دفعاتی که پروفایل حساب اینستاگرام شما در طول یک هفته دیده شده است.
- Website Clicks: تعداد کلیکهایی که کاربران بر روی لینک وبسایت شما کلیک کردهاند.
- Followers: تعداد فالوورهای جدیدی که در طول یک هفته به پیج شما اضافه شدهاند.
- Interactions: تعداد فعالیتهایی که توسط کاربران روی صفحه شما صورت گرفته است، مانند لایک، نظر، ذخیره و اشتراکگذاری پستها و استوریهای شما.
ایادتان باشد، اگر دارای یک اکانت بیزنسی در اینستاگرام باشید، مستقیما به ابزار رایگان آنالیز اینستاگرام به نام Instagram Insights دسترسی خواهید داشت. ولی اگر اکانت اینستاگرام شما شخصی است، برای استفاده از Insights اینستاگرام باید آن را به اکانت بیزنسی تبدیل کنید.
برای کسب موفقیت در بهینهسازی اکانت اینستاگرام خود باید معیارهایی را که در این محتوا نوشته شده را کنترل کرده و از طریق برنامه اینسایت نرخ رشد پیج خود را به طور منظم بررسی کنید.
10. بهینهسازی نسبت دنبال کننده به دنبالشونده خود
تعداد فالوورهایی که شما را دنبال میکنند، بر تعداد افرادی که شما آنها را دنبال می کنید تقسیم کنید، هر چه عددی که به دست آمده بزرگتر باشد، یعنی اکانت اینستاگرام شما بهینهتر است.
چرا؟
چون این عدد نشانگر اینست؛ که مردم شما را برای محتوای با کیفیت و مفیدتان دنبال میکنند، یا برای بالا بردن فالورای خود.
برای بهبود نسبت دنبال کننده به دنبال کننده خود در حساب اینستاگرام، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
1. تمرکز بر کیفیت محتوا: تولید پستهای با کیفیت و جذاب، میتواند باعث جذب مخاطبین جدید و افزایش تعامل با دنبال کنندگان فعلی شما شود.
2. استفاده از هشتگهای مناسب: استفاده از هشتگهایی که با محتوای پست شما مرتبط هستند، میتواند باعث جذب مخاطبین جدید شود.
3. تعامل با دنبال کنندگان: پاسخگویی به نظرات و پیامهای دنبال کنندگان، میتواند باعث افزایش تعامل و جذب مخاطب شود.
4. استفاده از تبلیغات: استفاده از تبلیغات در اینستاگرام، میتواند باعث جذب مخاطبین جدید و افزایش تعداد دنبال کنندگان شما شود.
11. نکات مهم بهینهسازی اکانت اینستاگرام
علاوه بر مواد 10 گانه ذکر شده، به نکات زیر هم دقت کنید.
1. حتما لوکیشن و موقعیت مکانی خود را به زیرنویس پست خود اضافه کنید.
2. حتما کال تو اکشن ( CTA ) را در بیو اینستاگرام خود قرار دهید، تا جدیتر به نظر برسد.
3. افراد مرتبط به برند و محصول خود را تگ کنید، تا اعتبار و اعتماد بیشتری جلب کند.
4. سئو یک برنامه دراز مدت است باید صبوری کنی تا نتیجه دلخواه را بدست آوری.
5. از کلمات کلیدی ( اصلی و فرعی) در داخل پستها و ریلزها استفاده کنید.
6. از نوشتن هشتگ در بخش نظرات بطور جدی خودداری کنید.
12. از تکنیک های سئو کلاه سیاه دوری کنید
تمام تلاشتان اینست که محتوای شما دیده شوند، اما نه به هر قیمتی! یادتان باشد که الگوریتم اینستاگرام از هوش مصنوعی قدرتمندی استفاده میکند، و اگر قصد فریب آن را داشته باشید با گل پنالتی روبرو میشوید.
مفهوم “تکنیک های کلاه سیاه” چیست ؟
• خرید فالوور برای پیج
• کپی – پیست کردن محتوا
• استفاده از رباتها
• استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
• استفاده از مجموعه های هشتگ یکسان برای همه پست ها
• رعایت نکردن قوانین دنبال کردن یا لغو فالو از نظر تعداد و زمان
سوالات متداول:
1. چگونه می توانم محتواهای پیج اینستاگرام خود را بهینه کنم؟
برای بهینهسازی محتوای اینستاگرام خود، باید کلمات کلیدی اصلی و فرعی مرتبط را در کپشن پستها قرار دهید، و از هشتگهای مناسب و مرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید، حتما برای تصاویر مورد استفاده در پست از متن Alt کوتاه و توصیفی استفاده کنید و از ویدئوهای جذاب و ارزشمند استفاده کنید.
2. آیا متن جایگزین اینستاگرام به سئو کمک می کند؟
بله حتما؛ افزودن 2 تا 3 کلمه کلیدی به عنوان متن توصیفی و مرتبط با پست می تواند به محتوای شما کمک کند تا بیشتر دیده شوید.
3. آیا استفاده از هشتگها برای بهینه سازی اکانت اینستاگرام موثرهستند؟
صد در صد موثرند، هشتگها قادرند حتی محتواهای شما را برای افرادی که دنبال کننده حساب شما نیستند قابل مشاهده کنند تا بیشتر دیده شوید.