جدول تناوبی سئو چه تاثیری بر رتبه و تجربه کاربری وبسایت دارد؟
هدف از بهینهسازی موتورهای جستجو (seo کسب رتبه بهتر ارگانیک وبسایت در نتایج جستجو بویژه گوگل است. حسن کسب رتبه ارگانیک اینست که؛ نیازی به هزینه تبلیغاتی گوگل یا سامانههای دیگر را ندارد، ضمنا به سایت شما اعتبار و ارزش میدهد، و آن را در نتایج بالاتری نشان میدهد.
شاید اولین باری که عبارت جدول تناوبی به گوشتان خورد مربوط به درس شیمی باشد، و اکنون تعجب کنید، چرا به جدول سئو، جدول تناوبی میگویند.
فرآیند اجرای عملی سئو، بسیار شبیه به علم شیمی است. همینطور که در شیمی با عناصر مختلفی میتوان ترکیبات جدیدی اختراع کرد، در سئو هم از ترکیب عناصر مختلف آن، میتوانید تکنیکهایی خلق کنید که نه تنها رتبه ارگانیک وب سایت خود را افزایش دهید، بلکه با افزایش ترافیک بیشتر فروش بیشتری را داشته باشید.
تا پایان این مقاله همراه من باشید، تا ضمن آشنایی با جدول تناوبی سئو تا بطور عملی با فاکتورهای مهم آن آشنا شوید.
جدول تناوبی سئو چیست؟
چک لیست سئو سایت، شامل یک چک لیست بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است، که برای اولین بار در سال 2011 میلادی معرفی شد. این جدول شامل فاکتورهای متنوعی از جمله، تولید محتوا، معماری سایت، اعتماد و اعتبارسازی، لینکدهی، تجربه کاربری و … است .
جدول تناوبی سئو ۲۰۲۲ آخرین ورژن بروز شده است، و شامل مهمترین فاکتورهای سئو است که اگر این فاکتورها را در سئوی سایت خود در نظر بگیرید، نتیجه درخشانی در جذب ترافیک و فروش بدست میآورید.
دستهبندیهای جدول تناوبی سئو
– محتوا
– معماری
– HTML
– اعتبار
– لینک
– تجربه کاربر
– سموم (نبایدها سئو)
عوامل مهم در جدول تناوبی سئو
1. گروه محتوا
برای بهبود و رشد دسته محتوا، با توجه به محتوای سایت خود عوامل سئو مرتبط با گروه محتوا را شناسایی کنید و سپس با توجه به اولویتهای هر عامل، به بهبود آنها بپردازید.
برخی از عوامل سئو در گروه محتوا عبارتند از:
– تحقیق: محتواهایی که با توجه به نیاز کاربران مینویسد، با آگاهیی و استفاده از منابع معتبر باشد.
– پاسخگو بودن: جوابی سریع، کامل و مفید به سؤالات مرتبط با موضوع کاربران.
– عمیق بودن: تولید محتوایی با اطلاعات جامع و ارزشمند
– چند رسانهای بودن: استفاده ازانواع محتوا (عکس، ویدئوها،صد و متن) در محتوای وبسایت، شبکههای اجتماعی، سایتهای مهمان و …
– کلمات کلیدی: بکار بردن کلمات کلیدی و کیوردهای مرتبط با محتوای مورد نظر وبسایت.
– تازگی: بهروز بودن انواع محتوای وبسایت با توجه به نیاز کاربران
2. گروه معماری
جدول تناوبی سئو، یک چک لیست سئوی طبقه بندی شده از عوامل مهم سئو است که میتواند به بهبود رتبه وبسایت شما کمک کند.
مهمترین فاکتورهای سئو دردسته معماری عبارتند از:
– کراولها: باید تمام صفحات سایت خود را تست کنید تا از کراول شدن آنها مطمئن شوید و ببینید که همه صفحات بدرستی کار میکنند، یا نه.
– ریسپانسیو موبایل: باید مطمئن شوید، که وبسایت شما به درستی در دستگاههای موبایل، تبلت و … بدون هیچ نقصی نمایش داده میشوند.
– ساختار وب سایت: اطمینان از اینکه ساختار وبسایت شما به درستی طراحی شده است، تا براحتی در دسترس کاربران و برای ایندکس شدن در دسترس رباتهای خزنده گوگل باشد.
– تعادل: اطمینان از اینکه مطالب وبسایت شما به درستی و با توجه به نیاز کاربران تولید و توزیع شده است.
– URL ها: اطمینان از اینکه URL های سایت شما از کلمات کلیدی اصلی استفاده شده است، بطوریکه برای کاربران و رباتهای خزنده گوگل قابل درک باشند.
– تکراری بودن: باید از طریق نصب افزونه ها و یا با تدوین تقویم محتوایی از تکرار شدن مطالب جلوگیری کنید.
– افزایش سرعت و امنیت با پروتکل HTTPS: در این مرحله باید از لود شدن سریع سایت و امنیت آن مطمئن باشیم، تا کاربران با خیال راحت از خدمات و محصولات شما استفاده کنند، و از طرفی کسب وکارتان ماندگار و یایدار بماند.
3. گروه HTML
گروه HTML یکی از گروههای مهم در جدول تناوبی سئو است که میتواند به بهبود رتبه وبسایت شما کمک زیادی بکند.
مهمترین عوامل سئو در گروه HTML عبارتند از:
– عناوین: با استفاده از کیورد اصلی، کلمات چالشی، سوالی کردن عنوان و استفاده از عدد و یا کلمههای خاص عنوانهایی جذاب بنویسید.
– نمای کلی: بکار بردن عکس و فیلمهای جذاب و مرتبط با موضوع محتوا.
– هدینگها: استفاده از هدینگهای مناسب ( … H1 H2 H3 H4) مرتبط و استفاده از کیوردهای مرتبط
– آلت تکست: استفاده از توضیحات مناسب با توجه به کیوردهای مرتبط برای تصویرها و ویدئوهای موجود در صفحه.
– توضیحات متادیسکریپشن: استفاده از توضیحات متا با توجه به محدود بودن تعداد کلمات (20 الی 25 کلمه) و استفاده از کیوردهای مرتبط در محتوای صفحه مورد نظر.
– کانتنت شیفت: از کانتنت شیفتهایی استفاده شود، که مرتبط با موضوع محتوای صفحه باشد.
4. گروه اعتبار
عامل اعتبار یا E-A-T، یکی از عوامل مهم در بهینه سازی موتورهای جستجو (Seo) میباشد، با اجرای عاملE-A-T ضمن ایجاد اعتماد برای کسب و کار در جذب ترافیک و رتبه سایت بسیار موثر است!
از مهمترین عوامل مرتبط با عامل اعتبار میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛
– تخصص: محتوای وبسایت باید توسط افرادی با تخصص و تجربه در زمینه مرتبط با محتوای وبسایت تهیه شود.
– اقتدار: اقتدار و کاریزمای سایت اگر همراه با صداقت توام با جدیت با مطالبی جهت رشد کاربران بدون شک به اقتدار مدیران وبسایت منجر خواهد شد.
– اعتماد:برای تهیه و نوشتن محتواهای جذاب و ارزشمند وبسایت باید از منابع معتبر و دست اول استفاده کرد تا وبسایتی معتبر و مورد اعتماد برای کاربران محسوب شود.
5. گروه لینک
برخی از عوامل سئو در گروه لینک که با اجرای آن تاثیر زیادی بر بهینه سازی سایت دارد، عبارتند از:
- انکر تکست: محتوا باید شامل کلمات کلیدی و کلیدواژه های مهم مرتبط با محتوای مورد نظر باشد.
- کیفیت و کمیت لینک: یادتان باشد، در لینکهایی که به صفحه مقصد شاره میکنید باید از منابع و سایتهای معتبر و مرتبط با محتوای شما باشند.
- انواع لینک: لینکهای داخلی، لینکهای خارجی و لینکهای برگشتی باید به درستی تعریف شوند، تا تاثیر مثبت خود را در سئو نشان دهند.
- محتوای صفحه مقصد: محتوای صفحه مقصد باید مرتبط با محتوای صفحه مبدأ باشد.
6. گروه تجربه کاربر
تجربه کاربری یا ux به طور مستقیم تاثیر بسیار زیادی بر رتبه صفحات، اعتبار و افزایش بازدید سایت دارد.
یک تجربه کاربری استاندارد سایت باید:
1. قابلیت استفاده کردن
2. در دسترس بودن
3. پویایی دیزاین و محتوای سایت
4. ارزشمند بودن مطالب و آموزشهای وبسایت
5. کسب اعتماد و اعتبار بین کاربران
6. دستاورد مادی و معنوی برای کسب و کار داشته باشد.
برای مثال:
1. اگه خیلی مشتاقید قابلیت استفاده از سایت بالا ببرید، باید سرعت بارگذاری صفحات وبسایت افزایش بدید.
2. زمانی دسترسی پذیری سایتت بالاست که ساختار وبسایتت مرتب و اصولی چینش شده باشد.
3. وقتی یک سایت پویا و زنده دارید، که محتواهای بروز و ارزشمند تولید کنی.
4. زمانی کاربران به شما اعتماد میکنند، که محتواهای وبسایتت اصیل، کاربردی و از منابع معتبر استفاده کرده باشید.
5. زمانی دستاورد قابل توجهی شامل برند و درآمدت میشود، که اطلاعات و خدمات مفید و خاصی به کاربران ارائه بدید.
7. گروه سموم (نبایدهای سئو)
سموم یا نبایدهای سئو به عواملی گفته میشود که بشدت به رتبه وبسایت و محتواهای شما در موتورهای جستجو (بویژه گوگل) آسیب میزنند.
البته در نظر داشته باشید،که این نبایدهای سئو چه به صورت عمدی یا غیرعمدی در وبسایت پیاده شوند، مخرب هستند و باید از آنها پرهیز کنید.
بطور مثال:
- استفاده از محتواهای کپی – پیست شده یا بازنویسی شده از سایت های رقیب یا دیگر منابع
- استفاده بیش از حد از متا، تگها و کلمات کلیدی مرتبط و غیر مرتبط
- تبادل لینک یا خرید لینکهای بیکیفیت و بیربط
- استفاده از روش های مخرب برای ضربه زدن به رقیبان و همکاران حوزه کاری
- فریب موتورهای جستجوگر با قرار دادن صفحات مخفی یا متن مخفی در صفحات سایت
استفاده از نبایدهای سئو ( سموم) شاید در ابتدا موجب رشد سایت شما از نظر رتبه و ترافیک شود، ولی خیلی زود رباتهای گوگل متوجه کار مخرب و تقلب شما شده و شما را با جریمه سنگینی روبرو خواهند کرد.
برای اینکه در دام سموم سئو قرار نگیرید، باید حتما از روش های قانونی و استاندارد سئوی کلاه سفید استفاده کنید، تا وبسایت شما اعتبار و اعتماد بالایی پیش کاربران و گوگل پیدا کند و رتبه و ترافیک بالایی را بدست آورید.
پیادهسازی عوامل جدول تناوبی سئو در وبسایت
1. برای پیادهسازی چک لیست سئو سایت در وبسایت شخصی یا پروژه مشتریان ابتدا باید با مفاهیم اصلی سئو آشنا کاملی داشته باشید.
این جدول شامل چند گروه از عوامل است که هر گروه با یک حرف مشخص میشود.
برای مثال، گروه محتوا با حرف C نشان داده میشود و شامل عناصری مانند:
- تحقیق
- پاسخ
- عمق
- چند رسانهای بودن
- کلمات کلیدی و تازگی است.
هر عنصر با یک کد دو حرفی مشخص میشود. برای مثال، عنصر تحقیق با کد CR نشان داده میشود.
2. عوامل با وزن 3 مهمتر و تاثیرگذارتر از عوامل با وزن 1 و 2 هستند. بنابراین، شما باید اولویت خود را بر روی عوامل با وزن 3 قرار دهید.
3. تلاش کنید تا عوامل مثبت وبسایت خود الوویت بدید تا تقویت شود، و عوامل منفی را از برنامه های وبسایت خود حذف کنید.
4. عوامل منفی جدول تناوبی سئو با حرف V نشان داده میشوند که میتوانند به تجربه کاربری و سئو وبسایت شما آسیب جدی بزنند.
5. عوامل جدول را به صورت ترکیبی و هماهنگ با هم انجام بدید. هیچ کدام از عنصرها به تنهایی موفقیت و رتبه بالای سایت شما را تضمین نمیکنند، و با ترکیب چندین عنصر با هم بدون شک شانس وبسایت شما را در کسب رتبه، بالا رفتن ترافیک و از همه مهمتر رضایت کاربران افزایش خواهد داد.
در پایان
جدول تناوبی سئو یک ابزار ویژه متخصصان سئو است، تا بهتر و راحتتر بتوانند نقاط قوت و ضعف عوامل بهینهسازی موتورهای جستجو را درک کنند.
جدول تناوبی سئو شامل چندین گروه و عنصر است که هر کدام از این عناصر یک وزن و اولویت جایگاه خودشان را دارند. تعدادی از این عوامل نقش مثبتی در سئوی سایت بازی میکنند، و بعضی منفی .
جدول تناوبی سئو توسط سامانه searchengineland هر سال با توجه به تغییرات الگوریتمهای گوگل و نیازهای جدید کاربران تغییر و آپدیت میشود.
برای تاثیر بیشتر جدول تناوبی سئو شما باید؛
1. در ابتدا کلمات کلیدی اصلی و فرعی مرتبط با هدف وبسایت خود پیدا کنید.
2. در مرحله دوم باید مطالب و محتوای ارزشمند و کاربردی را با توجه به کلمات کلیدی جمعآوری ویرایش و منتشر کنید.
3. در مرحله سوم باید سایت خود را از نظر تکنیکال ( فنی) و معماری سئو کنید تا برای رباتهای خزنده گوگل و رضایت بیشتر کاربران قابل دسترسی و کاربردی باشد.
4. شناسایی رقبا و تحلیل رفتار آنها را جدی بگیرید، و جهت افزایش اعتبار وبسایت لینکدهی و افزایش سرعت و امنتیت سایت را بطور جدی پیگیر باشید.
با کسب اطلاعات دقیق و جامع از چک لیست سئو سایت و اجرای آن در وبسایت خود تاثیر مستقیم آن را بر کسب رتبه، افزایش ترافیک و رضایت کاربران و مشتریان خود خواهید دید.