بازار هدف چیست؟ +راههای شناسایی بازار هدف من
فرض کنید، تازگیا خونه خوشگل و بزرگی در منطقهای با کلاس خریده اید، و قصد دارید فامیل و دوستان صمیمی را به یک مهمونی با شکوه دعوت کنید. از طرفی خودتون غذاهای ارگانیک و سالم مصرف می کنید، ولی دیگران علاقهای به این سبک غذاها ندارند.
خب، حالا شما غذاهای سالم و ارگانیک بدمزه سفارش میدهید، یا غذاهای خوشمزه ایرونی! مسلما؛ برای اینکه به مهمونا خوش بگذرد، غذاهایی سفارش میدهید که خوشمزه باشند، و مهمونا لذت ببرند.
دقیقا بازار هم همین تفکر میپسندد؟ یعنی همینطور که در روتین های زندگی شخصی مون بجای توجه به علاقه های خودمون به خواستههای دیگران توجه دارید، در بازار هم نظر و علاقه ما شرط نیست، بلکه علاقه و نیاز مشتری مهم است.
چرا؟
چون به این سبک زودتر توی قلبها نفوذ میکنید و 100 درصد به هدفمون نزدیکتر میشوید.
نتیجه:
انگیزه شما از این مهمانی هرچه که بود، بدون شک بدست آوردید، چون تا مدتها از غذاها،خونه شیک و محله باکلاس شما صحبت میشود.
داستان در بازار واقعی آنلاین و آفلاین هم به همین سبک است. یعنی شما وقتی به علاقه و نیاز مشتری توجه کردید و از محصول و مشتریانت پشتیبانی همیشگی و با کیفیت انجام دادی مشتریا عاشقتون میشوند، و مفتی مفتی براتون فک میزنن و تبلیغات بدون هزینه انجام میدهند.
در بازار پررقابت امروز، موفقیت هر کسب و کاری به درک عمیق از بازار هدف آن بستگی دارد. بازار هدف گروهی از افراد است که به احتمال زیاد به محصولات یا خدمات شما علاقهمند هستند و تمایل به خرید آنها دارند.
شناخت دقیق این گروه و نیازها، علایق و رفتارهای آنها، کلید توسعه استراتژیهای بازاریابی و فروش موثر و در نهایت، رشد پایدار کسب و کار شماست.
تعریف بازار هدف (target market) چیست؟
بازار هدف، مجموعهای از افراد با نیاز و ویژگیهای مشترک است که یک کسبوکار تصمیم میگیرد به آنها خدمت کند.
تفاوت بازار هدف با مخاطبِ هدف چیست؟
بازار هدف گروهی از افراد است که دارای ویژگی های جمعیتی، رفتاری و روانشناختی مشترکی هستند و به احتمال زیاد به محصولات یا خدمات شما علاقه مند خواهند شد.
مخاطب هدف زیرمجموعهای از بازار هدف شماست که میخواهید پیامهای خود را به طور خاص به آنها برسانید.
به عبارت دیگر، بازار هدف شامل تمام افرادی است که میتوانند از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند، در حالی که هدف گروه هدف از افراد در آن بازار هستند که شما آنها را با پیامهای خود هدف قرار میدهند.
به عنوان مثال:
تفاوتهای کلیدی بازار هدف با مخاطب هدف
روش های بخش بندی بازار برای تعیین هدف بازار
تقسیمبندی بازار به شما کمک میکند تا مشتریان خود را به گروههای مختلف با نیازها و خواستههای مشترک تقسیم کنید. این کار به شما امکان می دهد تا استراتژی های بازاریابی و فروش خود را به طور خاص برای هر گروهی طراحی کنید، که می تواند منجر به افزایش کارایی شود.
1. بخشبندی جغرافیایی (Geographic): که افراد بر اساس موقعیت مکانی مانند؛ کشور، منطقه، شهر یا … دسته بندی میشوند.—2. بخشبندی جمعیتشناختی (Demographic): بر اساس معیارهای جمعیتی مانند سن، جنس، درآمد، سطح تحصیلات، وضعیت طبقه بندی و اندازه خانواده دسته بندی میشوند.—3. بخشبندی روانشناختی (Psychographic): افراد بر اساس شخصیت، ارزشها، سبک زندگی و علایق آنها دستهبندی میشوند.—4. بخشبندی رفتاری (Behavioral): که افراد را بر اساس الگوهای خرید، وفاداری به برند و استفاده از محصولات آنها دسته بندی میشوند.
سوالات اساسی برای بخشبندی بازار
1.چه چیزی را میخواهید با بخشبندی بازار به دست آورید؟
2. مخاطب هدف شما چه کسانی هستند و چه نیازها و خواستههایی دارند؟
3. چه محصولات یا خدماتی ارایه می دهید، و چگونه به نیازها و خدمات مخاطبین پاسخ میدهی؟
4. چه مقدار وقت، پول و منابعی برای بخشبندی بازار دارید؟
6 گام تا شناسایی بازار هدف
1. تحقیقات بازار
2. تعریف شخصیت مشتری
با جمعآوری اطلاعات از طریق تحقیقات بازار، میتوانید شخصیت مشتری خود را ترسیم کنید. شخصیت مشتری شامل اطلاعاتی در مورد ویژگیهای دموگرافیک، علایق، نیازها، رفتار و چالشهای بازار هدف شما است.
3. تجزیه و تحلیل رقبا
4. ایجاد پرسونا
5. تعیین کانالهای بازاریابی
6. پایش و ارزیابی
در پایان
شناسایی بازار هدف یکی از مهمترین گامهای ضروری برای شروع و رشد یک کسب و کار موفق است. با درک عمیق از نیازها، علایق و رفتار مشتریان ایدهآل خود، میتوانید استراتژیهای بازاریابی و فروش موثرتری را توسعه دهید و در نهایت، به اهداف و نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنید.
اقدام کن:
– از همین امروز شروع به تحقیق در مورد بازار هدف خود کنید.
– پرسوناهایی را برای مشتریان ایدهآل خود ایجاد کنید.
– کانالهای بازاریابی مناسبی را برای برقراری ارتباط با بازار هدف خود انتخاب کنید.
– استراتژیهای بازاریابی خود را به طور مداوم پایش و ارزیابی کنید.