چگونه مواظب دارایی خود باشیم تا در بحران‌ها نابود نشود؟

-آیا بحران‌های اقتصادی یک معظل جهانی غیرقابل پیش‌بینی است؟

-چگونه می‌توانیم دارایی خود را در برابر بحران‌های مالی محافظت کنیم؟

-چرا اکثریت جامعه در برابر بحران‌ها آسیب‌پذیرند؟ و اقلیتی بحران‌های اقتصادی را به فرصت تبدیل می‌کنند؟

اگر بحران‌های اقتصادی 100 سال اخیر را کالبد شکافی کنیم، متوجه می‌شویم که این بحران‌ها  جز موضوع جدایی‌ناپذیر زندگی اجتماعی- اقتصادی جامعه بشری‌اند.

البته مسئله بحران‌های جهانی دو روی یک سکه است که برای اکثریت افراد جامعه بدبختی، ورشکستگی و ازهم‌پاشیدگی در بر دارد و برای اقلیتی تبدیل به یک فرصت طلایی می‌شود.!

بحران های اقتصادی جزیی از واقعیت زندگی بشرند، در گذشته اتفاق افتاده، امروز هم با آنها دست و پنجه نرم می کنیم و در آینده هم، چه بخواهیم یا نخواهیم رخ خواهند داد.

مهم اینست که امروز طوری خودمان را آماده کنیم. تا در آینده نه تنها دارایی خود را نابود نکنیم بلکه آن را به یک فرصت طلایی تبدیل کنیم.

مهمترین بحران های اقتصادی جهان

  • بحران بزرگ در سال 1929-1939 میلادی
  • بحران بعد از جنگ جهانی
  • بحران جنگ کره
  • رکود ۱۹۶۰
  •  بحران ۱۹۶۹میلادی
  • بحران نفتی ۷۵-۱۹۷۳میلادی
  • بحران ۱۹۸۷ دوشنبه سیاه میلادی
  • بحران دات کام
  • رکود ۲۰۰۸ میلادی
  • بحران کرونا

مهمترین بحران های مالی ایران

اگر به نمودار زیر نگاه کنید. در دوره دولت های محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد به 2 دلیل  کمتر از سایر دولت ها رشد دلار داشته ایم.

دلایل رشد کمتر دلار در این 2 دوره

1. انضباط مالی در دوره دولت سید محمد خاتمی.

2. وام‌های بین المللی و صندوق ذخیره ارزی دولتهای خاتمی و احمدی‌نژاد:

الف) دریافت 35 میلیارد دلار وام از منابع خارجی توسط دولت خاتمی برای اینکه بحران مالی جهانی به سیستم مالی ایران سرایت نکند.

ب) برداشت 40 میلیارد دلار دولت محمود احمدی نژاد از صندوق ذخیره ارزی برای مهار بحران های اقتصادی جهان در ایران.

یعنی دو دولت نامبرده 75 میلیارد دلار سرمایه ملی را نابود کردند. برای اینکه بحران مالی جهان به ایران سرایت نکند.

بررسی تغییر قیمت دلار و فروپاشی ارزش ریال موضوع اصلی این مقاله نیست. در اینجا قصدم اینست، که راهکارهایی عملی ارائه دهم تا نه تنها اسیر بحران‌های مالی نشوید، بلکه در دام‌ دوره های 5- 10 ساله بازیگران سیاسی نیفتید. و چه بسا برنده بازی هم باشید.

بدون شک اگر دولت‌های ایران به همین روش کشور را اداره کنند. بین سال های 1399 الی 1401 یک شوک وحشتناک دیگر به اقتصاد ایران وارد خواهد شد.

دلیل این بحران اقتصادی هم نیاز به تحلیل آنچنانی نیست. کافیست سیاست پولی -مالی دولت و بانک مرکزی بویژه شبکه بانکی کشور را دنبال کنیم.تا زمانی که بانک‌ها سودی بالای 12 درصد به سپرده گذاران پرداخت کنند. دوباره رشد نقدینگی و از سوی دیگر قیمت دولتی و دستوری دلار دست به دست هم می دهد و یک سونامی مالی دیگر خلق می کند.

چگونه در برابر بحران‌های اقتصادی در امان باشیم؟

چگونه در برابر بحران‌های اقتصادی در امان باشیم؟

در اینجا سعی می‌کنم ضمن اینکه موضوع را به شکلی ساده و قابل درک بیان می‌کنم، راه‌حل های ساده و اساسی برای فعالان اقتصادی و خانواده های ایرانی جهت مقابله با بحران‌های اقتصادی آینده ارائه دهم، تا بتوانند مواظب سرمایه و دارایی خود باشند.

مطالب مرتبط: «مهارت دیدن تغییرات دنیا » است.

1. سنین 15 الی 25 سال

بهترین سرمایه‌گذاری برای این سنین کسب تحصیل و شاگردی کردن است

یعنی دانش و تجربه عملی را در بازار کار بدست آورند. و به مدرسه و دانشگاه تنها متکی نباشند. اکثر بیکاران، تحصیل کردگانی هستند که فقط در مسیر خانه و مدرسه یا دانشگاه رفت و آمد داشته‌اند و با بازار و منابع مالی بیگانه اند.

اولین و مهم‌ترین گامی که برای حفظ ارزش درآمد و دارایی آینده توصیه می کنم. این است که بر روی خود و تقویت عضلات پولسازی مغزتان سرمایه گذاری کنید.

درواقع همانطور که یک ورزشکار برای حفظ تناسب اندام و تقویت عضلات خود باید قبل از رفتن به باشگاه دستگاه های مختلف بدن سازی و روش های مختلف کار کردن با آنها را بشناسد.

شما نیز باید در ابتدا فرصت‌های کسب سود در بازار ایران را بشناسید. و بر روی افزایش دانش مالی خود سرمایه گذاری کنید. تا بتوانید بهترین استفاده را از پول خود برده. و درکنار حفظ ارزش پول هایتان مدام آن‌ها را با سرمایه گذاری‌های خوب افزایش دهید.

آموزش بازارهای مالی

آموزش و یادگیری بازارهای مالی ( طلا، ارز، بورس و… ) در جامعه ای که دچار تورم شدید و کاهش شدید پول ملی است. لازمه هر فرد ایرانی است که برای حفظ دارایی خود از این بحران های اقتصادی با الفبای اقتصاد و بازار مالی آشنا باشد.

این آشنایی ربطی به میزان درآمد و دارایی و همچنین شغل افراد ندارد بلکه بهترین روش برای ثروتمند شدن افراد جامعه است.

یادگیری زبان بین المللی دوم و یا حتی سوم

برای همسو شدن با تغییرات پرشتاب دانش و تکنولوژی نو باید حتما خود را آپدیت کنید. و زبان فارسی به تنهایی قادر به  درک شرایط جدید نیست.

البته بهتر است جوانان ایرانی نظر دقیقی بر جوامع شرقی ( ژاپن، چین، کره، هند و…)داشته باشند. زیرا در آینده نزدیک این کشورها تاثیرات گسترده ای در تغییرات جهانی ایجاد خواهند کرد. و حتی در بعضی تکنولوژی های نو جلودار خواهند شد.

     آشنایی با بازارهای مالی باعث آشنایی جوانان با نقش پول، ایجاد ارزش آفرینی تخصص و انضباط شخصی می شوند.

داشتن مشاور مالی

باید این مورد تبدیل به فرهنگ عمومی شود. یعنی همینطور که برای زندگی بهتر نیاز به وکیل، پزشک و معلم داریم. حتما باید در هر فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری به مشاوران خبره و قابل اعتماد رجوع شود تا سرمایه مالی افراد حفظ شود.

مطالعه کتاب هایی چون: کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» از جورج ساموئل کلاسون و کتاب «افسانه کارآفرینی» از مایکل گربر.

مطلب کتاب افسانه کارآفرینی از مایکل گربر با یک داستان فرضی دختری کیک پز به نام سارا که درحالی که کیک پز حرفه‌ای است. ولی تو اداره کسب وکارش مونده. مایکل گربر ۰ تا ۱۰۰ مدیریت کسب وکار را با سارا آموزش می‌دهد و…

بعد از مطالعه 2 کتاب بالا کتاب های: «گاو بنفش» و « شیب» از ست گادین و «استراتژی اقیانوس آبی» را بخوانید. تا انقلابی درونی در مورد کسب وکار و زندگی در شما ایجاد شود.

مدیریت بحران‌های مالی

2. صاحبان  کسب وکارها،تاجران و … برای دوام در بازار

هم‌سویی سبک زندگی با شرایط زندگی امروز و کنار گذاشتن عادت‌های قبل

زندگی امروز ایرانیان گران اداره می شود. مهمانی‌ها، ریخت و پاش عروسی، مخارج سنگین زیارت و مناسک مذهبی با زندگی و درآمدهای امروز سازگار نیست.

و اگر خانواده‌های ایرانی با این عادت‌ها و رسوم دهن کجی نکنند در سال‌های آینده آسیب‌های جدی مالی خواهند دید.

سرمایه گذاری روی خود

اولین و مهم‌ترین نکته ای که برای حفظ ارزش درآمد و دارایی خود و در امان ماندن از بحران های اقتصادی توصیه می کنم این است که بر روی خود سرمایه گذاری کنید.

تغییرات جدید را جدی بگیرید. دنیای امروز نه تنها با 20 سال پیش بلکه با 5 سال گذشته خیلی فرق کرده است.

بقول وارن بافت باید تا جایی که می‌شود و به هر نحوی که ممکن است روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید. از مراقبت از بدن خود گرفته تا پیدا کردن شغلی که آن را دوست داشته باشید و یادگیری دائمی.

تغییر استراتژی کسب وکار

در دهه 80 کافی بود فروشگاهی در مکان مناسبی می خریدی. و یا اجاره می کردی براحتی کسب درآمد می کردی. مشتری با پای خودش می آمد. و خیلی هم  اشتهاش با اشتهای فروشگاهت فرق نداشت. ولی امروز هم اشتهاش تغییر کرده. و هم این بازاریاب است که به دنبال جذب مشتری است. دیگه نسخه گذشته برای بازار پیچیده امروزی جواب نمیده.

باید یا خودت در علم بازاریابی بویژه بازاریابی آنلاین خبره شوی. و یا از مشاوران با تجربه این حوزه کمک بگیری. والا در 5 سال آینده از بازار حذف خواهی شد.

ارزان اداره کردن کسب وکار

یکی از بزرگترین مشکلات کسب وکار ایران گران اداره شدن آن است. تاجر ایرانی تا نتواند هزینه اداره کسب وکارش را کاهش دهد. بدون شک در سال‌های آینده نزدیک از بازار حذف خواهد شد.

عوامل گران اداره شدن کسب وکار

4 عامل اصلی گران اداره شدن؛ بهره، اجاره، نیروی انسانی مازاد و واسطه است.

هر چه واسطه کمتری بین تولید کننده اصلی با مصرف کننده نهائی باشد، آن بیزینس ها شاداب تراند. کم کم باید با دوران دلالی خداحافظی کرد. چون کسب وکارهای دیجیتال مارکتینگ با هزینه کمتر در خدمت مشتریان هستند.

حضور دیجی کالا، بامیلو، پونیشا و… باعث خدمات رسانی ارزانتر و با کیفیت تر است. و چون دلال‌ها قادر به این چابکی و تعهد نیستند یا باید تغییر استراتژی دهند و یا خدا حافظی با دنیای پول مفت.

سخن نهایی با فعالین اقتصاد

موارد ۴ گانه بالا را با کسب وکارتان بسنجید. در صورتیکه در هر ۴ مورد مشکل دارید باید جسارت بخرج داده و در رفع آن بکوشید. در غیر اینصورت سالهای آینده با اخراج از بازار هزینه سنگینی پرداخت خواهید کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *