اگر پایه هستی شرکت های بزرگ را در حوزه کسب و کارت شکست دهی؛ نوآفرین شو!
شکست شرکت های بزرگ بخاطر ارایه خدمات و محصولات معمولی و بی توجهی به احساس مشتری می باشد، ولی مشتری امروزی دنبال محصول با خدمات خاص است.
باور به شکست شرکت های بزرگ با نوآفرینی و نوآوری بر خلاف دیدگاه اغلب افراد جامعه می باشد زیرا اغلب مردم اعتقاد دارند شرکت های بزرگ :
- خیلی قدرت دارند و نمی شود با آنها رقابت کرد!
- باندهای مافیایی دولتی و شبه دولتی ازآن ها حمایت می کنند
- با سرمایه زیاد و رانت دولتی رقبا را براحتی حذف می کنند.
- برندسازی کرده اند، و مشتری خاص خودشون را دارند
- هزینه وحشتناکی صرف تبلیغات می کنند
- قدیمی هستند و مشکلات کسب و کار و بازار آن ها را آبدیده کرده است
آیا این موارد حقیقت دارد؟
تمام مواردی که گفته شد تا حدودی واقعیت دارد معمولا سرمایه عظیمی دارند از مدیران با تجربه ای بهره میبرند و به شکل های مختلفی از آن ها حمایت میشود.
این ها نقاط قوت شرکت های بزرگ و سازمانهای دولتی است مثل شرکت پلی اکریل اصفهان که فقط با رانت و حمایتهای جورواجور تا حالا روپا مانده است و حتی شرکتهای ارج و آزمایش با سابقه طولانی و تا حدودی موفق هم تا لحظه آخر به شکل مادی و معنوی مورد حمایت بودند.
چرا شرکت های ارج، آزمایش از گردونه رقابت خارج شدند؟
- چرا با داشتن سابقه زیاد،تولید محصول مورد نیاز جامعه، داشتن اعتبار پیش مشتری و دارا بودن سیستم سازمانی از بازار حذف شدند.؟
- چرا نتوانستند بازار 150 میلیونی ایران، عراق و افغانستان را جذب کنند؟
در مورد شکست شرکت های بزرگ با نوآفرینی منجمله شرکتهای ارج و آزمایش، باید گفت که علل مختلفی برای شکست آنها وجود داشته است. اما برخی از دلایل شکست عبارتند از:
1. رقابت شدید در بازار: بازار لوازم خانگی در ایران رقابت بسیار شدیدی دارد. در این شرایط، شرکتهای با سابقه و قدیمی نتوانستند با شرکتهای بزرگی مانند سامسونگ، ال جی، بوش و … رقابت کنند.
2. نبود برنامهریزی استراتژیک: شرکتهای ارج و آزمایش نتوانستند برنامهریزی استراتژیک مناسبی برای رشد و توسعه خود در بازار پر مصرف و سودآور ایران داشته باشند.
برنامهریزی استراتژیک مناسب میتواند به شرکتها کمک کند تا با رقبا رقابت کنند و رشد کنند.
3. نداشتن محصولات و خدمات مناسب: شرکتهای ارج و آزمایش نتوانستند محصولات و خدماتی را ارائه دهند که بازار را جذب کنند و مشتریان را به خود جذب کنند.
البته دلایل بالا از نظر فنی قابل قبول است ولی علم اقتصاد رفتاری و تحولات تکنولوژی عاطفی برای این شکست غم انگیز دلایل محکمتر و مستندتری ارایه می دهد.
با توجه به توضیحات ارایه شده علل اصلی شکست برندهای مشهور ایرانی را در دو مورد زیر میتوان جستجو کرد:
- این شرکت ها کار سطحی و معمولی انجام می دادند
- به احساسات نسل جدید ایرانی توجه کافی نداشتن.
آدمای قرن 21 دنبال محصول خاص و احساس خاص هستند محصولات ارج و آزمایش حس کهنگی و دموده بهشون می داد ولی از سوی دیگر محصولات سامسونگ، الجی و حتی امرسان و… نگرش نوتر و حس برتری به آنها میداد.
شرکت های بزرگ معمولا در بازارهای سنتی موفق اند ولی در بازارهای نو براحتی می شود آن ها را از رقابت حذف کرد.
چرا شرکت های بزرگ شکست پذیرند
شرکت های بزرگ معمولا با چالش هایی روبرو هستند و ممکن است با شکست مواجه شوند. برخی از دلایل شکست پذیری شرکت های بزرگ عبارتند از:
1. عدم تطبیق با تغییرات بازار
بازارها و صنایع در حال تغییر و تحول هستند و شرکت های بزرگ باید بتوانند با این تغییرات همگام شوند. برخی شرکت ها امکانات و فناوری های قدیمی را ادامه می دهند و به تغییرات بازار پاسخ نمی دهند.
2. اشتباهات مدیریتی
برخی شرکت ها در مدیریت منابع و استراتژی هایشان اشتباهاتی مرتکب می شوند که می تواند به شکست شرکت منجر شود. برای مثال، انتخاب استراتژی نامناسب، انتخاب تیم مدیریتی نامناسب، نادیده گرفتن رقبای جدید و …
3. عدم ابتکار و نوآوری
شرکت های بزرگ باید بتوانند نوآوری های جدید ایجاد کنند و بازار را تغییر دهند. برخی شرکت ها این امکان را ندارند و در نتیجه با عدم توانایی به افول می روند.
4. رقابت سخت
با شدت شدن رقابت در بسیاری از صنایع، شرکت های بزرگ ممکن است با رقبای قوی روبرو شوند و از بازار خارج شوند.
5. بدهی های شدید
برخی شرکت ها به دلیل بدهی های بسیار بالا و مشکلات مالی دچار مشکلاتی می شوند و در نتیجه با شکست مواجه می شوند.
شرکتهای بزرگ و سازمانهای دولتی علاوه بر موارد فوق چون کارهای سطحی و معمولی انجام میدهند شکست پذیرند. انجام کارهای سطحی و احساس سطحی و معمولی نقطه ضعف بزرگ شرکتها و سازمانهای دولتی هستند و این 2 عامل نقطه ضعف آنهاست.
و بر همین اساس افراد نوآفرین و مشتریمحور براحتی خدمات و محصولات خود را جایگزین این غولهای اقتصادی سطحینگر با تولیدات متوسط می کنند.
10 راهکار برای جلوگیری از شکست شرکتهای بزرگ؟
1. انعطاف پذیری و تطبیق با تغییرات بازار
شرکت های بزرگ باید با تغییرات بازار همگام شوند و به سرعت به تغییرات پاسخ دهند. برای این کار، شرکت ها باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشند و به روز رسانی های لازم را در محصولات، خدمات و روش های کاری خود اعمال کنند.
2. سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه
شرکت های بزرگ باید به تحقیق و توسعه بپردازند و به دنبال نوآوری های جدید باشند. سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه می تواند به شرکت ها کمک کند تا محصولات و خدمات جدیدی را ایجاد کنند که بازار را به خود جذب کنند.
3. تلاش برای بهبود مدیریت
مدیریت مناسب برای شرکت ها بسیار حیاتی است. شرکت ها باید به دنبال انتخاب تیم مدیریتی مناسب با تجربه و مهارت های لازم باشند. همچنین، شرکت ها باید استراتژی های خود را با دقت و بهبود مدیریت منابع و فرآیندهای خود هماهنگ کنند.
4. کاهش بدهی ها و بهبود مالی
بدهی های بالا می تواند شرکت ها را به مشکلات مالی بیاندازد. شرکت ها باید به دنبال کاهش بدهی های خود باشند و به بهبود مالی خود اهمیت بدهند. برای مثال، با بهبود فرآیندهای مالی، کاهش هزینه ها و افزایش درآمد، شرکت ها می توانند بهبود مالی خود را تجربه کنند.
5. توسعه بازار
تلاش برای توسعه بازار و گسترش فعالیت های شرکت می تواند به جلوگیری از شکست پذیری کمک کند. شرکت ها باید به دنبال بازارهای جدید باشند و سعی کنند در آنها فعالیت کنند.
6. درک عمیق از مشتریان
شرکت ها باید به درک عمیق از نیازهای و ترجیحات مشتریان خود بپردازند و محصولات و خدمات خود را بر اساس آنها بهبود بخشند.
6. درک عمیق از مشتریان
شرکت ها باید به درک عمیق از نیازهای و ترجیحات مشتریان خود بپردازند و محصولات و خدمات خود را بر اساس آنها بهبود بخشند.
7. توجه به کیفیت
شرکت ها باید به کیفیت محصولات و خدمات خود توجه کافی را داشته باشند و به حفظ کیفیت در تمام مراحل تولید و خدمات دهی به مشتریان توجه کنند.
8. همکاری و همکاری با دیگران
شرکت ها باید با دیگر شرکت ها و سازمان ها همکاری و همکاری کنند تا بتوانند به بهبود و گسترش خدمات و محصولات خود بپردازند.
9. نظارت و پایش
شرکت ها باید برنامه های نظارت و پایش برای رصد و رفع مشکلات در سیستم های خود داشته باشند.
10. انگیزش و پایبندی به اهداف
شرکت ها باید برای انگیزش و پایبندی به اهداف خود، برنامه هایی برای ارتقای فرهنگ سازمانی اجرا کنند.
در نتیجه:
در مطالب بالا مشخص شد که شرکت های بزرگ بدلایلی چون: رقابت شدید، عدم درک تحولات جهانی، سطحی بودن خدمات و محصولاتشان و … دچار شکست می شوند.
بدون شک ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که فروشگاههای بزرگی چون آمازون، دیجی کالا، باسلام و …ممکن است دچار مشکل شوند و یا ممکن است در رقابت بازنده بازار شوند؟
بله اگر شرکت های نوآفرین و خلاق هم بمرور دچار روتین کاری و خدمات و محصول سطحی شوند و به احساسات درونی مشتریان بی توجه شوند، بدون شک در آیند بازار را به رقبا واگذار خواهند کرد همینطور که نوکیا بازار را دو دستی تقدیم آیفون و سامسونگ کرد.
جامعه ایران به شدت دچار شکاف طبقاتی عمیق شده است و آروم آروم داره یک بازار بزرگ و جذاب از بچه مایهدارها شکل می گیرد، که این بازار تشنه محصولات لاکچری و احساسات سوپرمن است و مطمئنام که دیجی کالا و باسلام و … از بس این بازار بر نمیآیند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.