اهمیت سئو سایت و تاثیر آن بر رشد کسب و کار
آیا تا حالا شده وقتی توی گوگل دنبال مطلبی یا محصولی میگردید، صفحات 2 به بعدم ببینید! بدون شک در همون صفحه اول نیازتون برطرف شده و نیازی به دیدن صفحات بعدی نبوده!
شاید شنیده باشید، یا دیده باشید که بعضی افراد یا شرکتها دارای تیم تولید محتوا هستند و ماهیانه دهها میلیون تومن برای تولید محتوا هزینه میکنند.
چرا؟
چون به اهمیت سئو سایت آگاه هستند، و بخوبی میدانند،که بدون تولید محتوای سئو شده هرگز در صفحه اول گوگل قرار نمیگیرند، و تا زمانی که توی گوگل دیده نشوند، مسلما خبری از برندسازی و فروش هم نیست. و بر همین اساس برای مهم بودن سئو سایت دلایل خاص خودشان را دارند.
طبق آمار رسمی، مردم جهان بیش از 3.5 میلیارد جستجوی روزانه و 1.2 تریلیون جستجو در سال دارند، که طبق گزارش searchenginland حدود 90درصد از این جستجوها در همان صفحه اول نیازهای خودشان را پیدا میکنند، و هرگز از صفحات بعدی گوگل بازدید نمیکنند.
خب، شما که دارای کسبوکاری هستید، اگر نتوانید در گوگل دیده شوید، یعنی کسبوکار شما وجود خارجی ندارد، و در نتیجه مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.
با من تا پایان این مقاله همراه باشید، تا با اهمیت سئو در وبسایت خود بیشتر آشنا شوید.
سئو چیست؟
سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)، فرآیندی است که باعث میشود وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو بهتر دیده شود.
اهمیت سئو سایت و تاثیر آن بر وبسایت؟
سئو یا Search engine optimization، فرآیندی است که با استفاده از تکنیکها و استراتژیهای مختلف، سعی میکند تا رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو را بهبود بخشد.
اهمیت سئو سایت در این است که باعث میشود سایت شما بیشتر دیده شود و ترافیک بیشتری جذب کند. این ترافیک میتواند منجر به افزایش فروش، اعتبار، مشتریان واقعی و تجربه کاربری شود.
بطور کلی سئو تاثیر زیادی در دیده شدن و افزایش فروش سایتها دارد که در اینجا 7 تاثیر عمده سئو بر وبسایت را بطور جامع بررسی می کنم، و شما دوست عزیز با مطالعه این محتوا هرگونه سوال یا چالشی براتون پیش آمد، سوالتون از طریق کامنت و یا تماس با ما برای تیم بازاریابی اوکسل ارسال کنید تا بطور ویژه بررسی شود.
1. افزایش رتبه وبسایت در موتورهای جستجو
افزایش رتبه وبسایت در موتورهای جستجو به معنای این است که وبسایت شما در نتایج جستجوی مربوط به کلمات کلیدی خود، موقعیت بهتری داشته باشد.
: افزایش رتبه سایت باعث
- جذب ترافیک بیشتر
- افزایش اعتبار و ارزش وبسایت
- افزایش فروش و درآمد
- و بهبود تجربه کاربری میشود.
برای افزایش رتبه وبسایت، باید از تکنیکها و استراتژیهای مختلفی استفاده کرد که به طور کلی به 3 دسته سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی تقسیم میشوند.
2. جذب ترافیک بیشتر به وبسایت و افزایش تعداد بازدیدکنندگان
برای افزایش ترافیک وبسایت، شما میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید، تا مخاطبان هدف خود را جذب و با تولید محتوای ارزنده آنها بعنوان طرفداران وفادار وبسایت خود نگه دارید.
مثلا میتوانید با روشهای زیر ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید:
1. محتوای با کیفیت و مرتبط با کلمات کلیدی تولید کنید.
2.مطالب و لینکهای سایت را سئوی داخلی و خارجی انجام دهید.
3. با استفاده از سامانههای تبلیغات پولی مانند گوگلادز (google ads) محصول و خدمات خود را در دسترس کاربران بیشتری قرار دهید
4.شبکهای اجتماعی پتانسیل بالایی برای افزایش ترافیک سایت دارد، با حضوری فعال و مستمر در اینستاگرام، تلگرام و یوتیوب تبدیل به برندی محبوب ملی و جهانی شوید.
5.جمعآوری لیستی از ایمیلهای واقعی و مرتبط با حوزه کاری و ارسال مطالبی ارزشمند و جذاب برای افراد علاقمند
6.تولید محتواهای متنی، تصویری و ویدئویی و انتشار آنها در سایت و شبکههای اجتماعی
7.برگزاری مسابقه، ارائه تخفیف و دادن جوایز بمناسبتهای ملی و دینی به کاربران وفادار
3. افزایش نرخ تبدیل کاربران به مشتری و افزایش فروش
نرخ تبدیل کاربری به مشتری، یعنی نسبت کل بازدیدکنندگان سایت به تعداد مشتریان.
برای افزایش نرخ تبدیل، باید ابتدا به بازدیدکنندگان سایت اطلاعات یا خدمات خوبی ارایه بدهید، تا علاوه بر کسب اعتبار و اعتماد پیش کاربران آنها را ترغیب به خرید کنید.
روشهای ترغیب کاربران به خرید محصول یا خدمات:
1. ساخت یک پاپ آپ (Pop-Up) برای سایتتان همراه با یک پیشنهاد جذاب در آن
مثلا:
دادن وقت مشاوره رایگان یا تخفیف چشمگیر و …
2.فرمهای سایتتان را کوتاه و ساده بسازید و از دادن اطلاعات بیمورد دوری کنید.
3. نمونههایی از رضایت و اعتماد مشتریان سایت خود را به نمایش بگذارید.
مثلا
میتونید دیدگاه مشتریان راضی را نسبت به محصول و یا خدمات خود که از طریق کامنتها، ریپلای شبکه های اجتماعی و … اعلام کردهاند، را به نمایش بگذارید.
4.از یک پیشنهاد فوری و محدودیت زمانی و یا تعدادی استفاده کنید، که میتوانید از طریق تایمر زمانی یا .. استفاده کنید.
مثلا
پیشنهاد یک تخفیف ویژه 2 ساعته یا ریپلای کردن پست شما در اینستاگرام و دریافت دوره آموزشی سئو
5. لایو چت ویژه بگذارید.
مثلا
مشاوره زببایی پوست و مو هستید، میتوانید از طریق لایو زنده به سوالات فالورا جواب رودرو بدهید و با آنها صمیمیتر شوید.
4. بهبود تجربه کاربری و افزایش رضایت کاربران سایت
در دنیای دیجیتال همه چیز به مخاطب ختم میشود، لذا هر کاری که موجب جذب و ماندگاری آنها شود، بی شک و شبهه باید انجام شود. لذا یک تجربه کاربری جذاب و همراه با رضایت کاربران را به مشتریان پروپا قرص و همیشگی تبدیل میکند.
تجربه کاربری (User Experience) به این معنی است که شما بتوانید، با ایجاد یک رابط کاربری صحیح، با اجزایی چون؛ در دسترس بودن، کاربردپذیر بودن، اطلاعات مهم و ارتباطی دو طرفه بتوانید تجربهای ساده و سریع و البته لذتبخش برای تمام کاربران خود رقم بزنید.
البته در بین اجزای نامبرده بالا طراحی تجربه کاربری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چونکه از نظر گوگل رضایت کاربران مهمترین مبنای سئو میباشد.
تجربه کاربری (User Experience) که به اختصار UX نامیده میشود، شامل اعمال و رفتار، باورها و احساسات و عواطف یک کاربر در مورد استفاده از یک محصول، دوره آموزشی یا سرویس خدماتی خاص میباشد.
همان خاطراتی که افراد در باره محصولات، مشاوره استایل و سرویس های بموقع و خاص در مهمونیها، دورهمیها و یا در محیط کار برای همدیگر صحبت میکنند را تجربه کاربری گویند.
راهکارهایی برای بهبود تجربه کاربری
- جواب به موقع و ارزشمند به کامنتهای کاربران
- بهینهسازی دیزاین طراحی سایت بیزنسی خود
- تدوین و نوشتن محتوای ارزشمند و کاربردی برای کاربران
- ریسپانسیو کردن وبسایت برای دستگاههای موبایل، تبلت و …
- افزایش سرعت و امنیت وبسایت برای حفظ حریم خصوصی کاربران
- ارائه اطلاعات واقعی و کاربردی و پشتیبانی 24 ساعته از محصولات و خدمات
- اعلام تخفیفها و پیشنهادهای ویژه، در مناسبتها و اعیاد که منجر به رضایت کاربران سایت قرار گیرد.
5. برندسازی کسب وکار و شناخت بیشتر وبسایت
برای معرفی بیشتر سایت به دیگران و برندسازی کسب وکارتان، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید.
- از طریق کمپین های بازاریابی و تبلیغات میتوانید، سایت خود را بوسیله سایت های معتبر و شبکههای اجتماعی چون اینستاگرام، تلگرام و … معرفی کنید.
- بوسیله بهینهسازی موتورهای جستجو و تولید محتوای ارزشمند در سایت خود از طریق گوگل بیشتر دیده شوید.
- با نوشتن مقالات کاربردی و ارزشمند در سایت های مهمان چون؛ ویرگول، نیماتودی، باشگاه محتوا و … میتوانید افراد بیشتری را به سایت خود روانه کنید.
- با ایجاد حساب کاربری در سامانههای معتبری چون؛ لینکداین، ویکیپدیا، آپارات و … برند و محصولات سایت خود را به کاربران بیشتری معرفی کنید.
- و …
6. افزایش واچتایم بازدیدکنندگان و اعتماد کاربران به وبسایت
بهترین راه برای جلب اعتماد کاربران به وبسایت، ارائهی اطلاعات دقیق و مفید در مورد محصولات و خدمات است.
همچنین، ارائهی نظرات و تجربیات مشتریان قبلی نیز میتواند به جلب اعتماد کاربران کمک کند. برای اطمینان از اعتبار وبسایت خود، میتوانید به روشهای زیر اقدام کنید:
- گرفتن نماد اعتماد الکترونیک وبسایت
- آنالیز رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو (گوگل)
- خواندن نظرات کاربران در شبکههای اجتماعی و … روی آورید.
- بررسی مجدد کامنتها و نظریات مشتریان قبلی و ارایه یک پیشنهاد خاص به آنها
7. وبسایت؛ هزینههای بازاریابی شما را کاهش میدهد.
داشتن یک وبسایت ارزشمند و پر ترافیک میتواند هزینههای بازاریابی کسبوکار شما از طریق روشهای زیر کاهش دهد.
- جذب مشتری بوسیله وبسایت همراه با شبکههای اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ مسلما خیلی ارزانتر و مفیدتر از بازاریابی سنتی است.
- استفاده از ابزارهای رایگان یا ارزان قیمت گوگل برای ارزیابی و بررسی عملکرد وبسایت خود.
- تبلیغات و فروش محصولات یا خدمات دیجیتال خود از طریق وبسایت که در کاهش هزینهها و سرعت حمل و نقل، انبارداری و بستهبندی بسیار بصرفهتر است.
- از طریق فرمها،ایمیلها، خبرنامهها، وبلاگ و نظرسنجیها میتوانید مخاطبان زیادی را جذب و در نهایت به مشتریان همیشگی تبدیل کنید.
- بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) و افزایش ترافیک برای افزایش رتبه وبسایت در نتایج جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر.
- با تعامل دوطرفه با کاربران فضای مجازی به شما کمک میکند که سریعتر و بهتر با نقاط قوت و ضعف وبسایت و کسبوکار آشنا و در بهبود آن بکوشید.
- با تولید محتوای ارزشمند و جذاب برای مخاطبان و درخواست معرفی از آنها برای افزایش آگاهی و اعتماد به برند و محصول خود
- با کمک وبسایت و شبکه های اجتماعی خود، براحتی میتوانید با طیف گستردهای از افراد ارتباط برقرار کنید و در زمینه کار خود همکاری کنید.
در پایان
بهینه سازی موتور جستجو (seo) ممکن است برای افراد ناآشنا به مهارت سئو مانند کیمیاگری به نظر برسد، ولی سئو در واقع هم علم است ، هم هنر!
موتورهای جستجو با تعیین عوامل متنوعی که سیگنال سایت ها را دریافت میکنند، به صفحات و محتواهای سایتها پاداش میدهند.
سئو شامل سه بخش اصلی است:
– سئو داخلی یا on-page seo که شامل بهینهسازی عناصر داخلی وبسایت مانند محتوا، کلمات کلیدی، تگها، لینکها، سرعت، ریسپانسیو و غیره است.
– سئو خارجی یا off-page seo که مواردی چون؛ ایجاد ارتباطات با وبسایتهای دیگر از طریق لینکسازی، محتوای تخصصی، شبکههای اجتماعی و غیره است.
– سئو فنی یا Technical SEO فرآیند بهینهسازی وبسایت برای خزش، ایندکس و فهم محتوا توسط موتورهای جستجو جهت سرعت بارگذاری صفحات، سازگاری با موبایل، ساختار وبسایت، نقشه سایت، فایل robots.txt و دیگر عوامل فنی و کدنویسی است.
با انجام سئو، شما میتوانید:
- رتبه وبسایت خود را در نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو ( بینگ، یاهو و …) بهبود ببخشید.
- که در نتیجه ترافیک، بازخورد، اعتبار و فروش بیشتری خواهید داشت.