کپشن اینستاگرام چیست؟
به متنی که زیر پستهای اینستاگرام (فید، ریلز) مینویسیم تا در مورد پست اطلاعات کاملتری به مخاطبان و همراهان همیشگی خود بدهیم، کپشن گویند.
کپشن اینستاگرام از 4 بخش تشکیل شده که عبارتند از:
- متن
- ایموجی
- #هشتگ
- و @منشن
عکس زیر را ببینید. در اینجا سروش صحت (کتاب باز) کارگردان و بازیگر معروف ایرانی در صفحه اینستاگرام شخصیاش، یادداشت فوق العاده احساسی و جذابی را درباره عادل فردوسی پور منتشر کرده است.
خداییش اگر سروش صحت کپشنی جذاب در مورد عادل ننوشته بود و شرایط عکس و خاطره مسابقه را نقل نمیکرد، از کجا و چجوری متوجه هدف و خاطره بازی پست و اهداف نویسنده را درک میکردیم.
اهمیت کپشن نویسی در اینستاگرام
نوشتن کپشنها در زیر پستهای اینستاگرام اهمیت بسیاری دارند، که مهمترین آن عبارتست از:
- کپشنها نقش اساسی در تعامل با مخاطبان ایفا میکنند.
- کپشنها، اطلاعات کاملتری در مورد عکس یا ویدیوهای پست شده ارائه میدهند.
- همچنین میتوانند باعث جذب مخاطبان هدف شما شوند.
- در واقع، کپشنهای جذاب و مرتبط، میتواند شما را به الگوریتم و اکسپلور اینستاگرام دیکته کند.
- در کل؛ نوشتن کپشنهای جذاب و مرتبط با محتوای پستهایتان، میتواند به افزایش دیده شدن و تعامل با دنبالکنندگان شما کمک کند.
آموزش نوشتن کپشن اینستاگرام
نوشتن کپشن برای پستهای اینستاگرامی یک کار هنرمندانه ارزشمند است، بویژه کپشنهای جذاب و متناسب با پستهای اینستاگرام بدون شک میتواند تأثیر زیادی بر جذب فالوورها، افزایش تعاملات و حتی افزایش فروش شما داشته باشد.
در اینجا پنج اصل کپشن نویسی را به همراه مثالهای واقعی برای شما دوستان عزیز به اشتراک میگذارم:
1. شناسایی مخاطبان
اولین قدم در نوشتن کپشنهای مؤثر، شناسایی دقیق و کاملی از مخاطبان است. بدون شناخت درست مخاطب، نمیتوانید کپشنهای مناسبی بنویسید. برای شناخت بیشتر فالوئرا باید تحقیق کنید.
بدون تحقیق هرگز شناخت بدرد بخوری در مورد طرفداراتون بدست نمیآورید،به همین منظور، بهترین روش این است که با فالوئرهایتان از روشهایی چون؛ مصاحبه، پرسشنامه، کامنت و کال تو اکشنهای خلاقانه گفتگو کنید تا نیازها و علایق آنها را بهتر بشناسید.
ولی برای تحقیق هدفمند شناخت فالوئرا بهترست موارد زیر را در نظر بگیرید تا خروجی خوبی از تحقیقات بدست بیاورید:
- مشتری ایدهآل من کیه؟
- فالوئرای من با چه موانع و مشکلاتی دستوپنجه نرم میکنند، که من باید در حل این مشکلات همیاری کنم؟
- مخاطبان من چه اهدافی دارند؟
- چرا تا امروز به اهداف خود نرسیدهاند؟
- بیشتر به چه مواردی و موضوعاتی علاقه دارد؟
مثلاً اگر پیج تجاری شما در حوزه طراحی لباس است، بهتر است کپشنهای جذاب و مرتبط با طراحی لباس، مد و فشن و استایل برای پستهای خود بنویسید، و از طریق کال تو اکشن های جذاب با آنها تعامل برقرار کنید.
2. شروع طوفانی
کپشنها باید جذاب و توجهبرانگیز باشند، تا فالوئرها رغبت خواندن آن را داشته باشند. برای طوفانی شدن کپشنها باید از قلاب استفاده کنید.
از کلمات جذاب و عبارات جالب در ابتدای کپشن استفاده کنید تا مخاطبان به خواندن ادامه متن ترغیب شوند.
از کلماتی مثل “جذابیت”، “محبوبیت”، “تخفیف” و “محصولات منحصر به فرد” در کپشنها استفاده کنید. این لغات مخاطبان را جذب میکنند.
یادتان باشد برای دیده شدن و خواندن کپشن توسط مخاطبان باید متنی ارزشمند و جذاب حداکثر در 2200 کاراکتر نوشته باشید و البته توجه ویژه ای به دو خط اول آن کرده باشید.
در ادامه چند ترفند خفن و کاربردی برای راهنمایی بیشتر شما ذکر میکنم:
1. با جسارت دیگران را زیر سوال ببرید!
مثلا؛ چرا طراحان سایت از هاستینگ نامعتبر استفاده میکنند؟
2. با سوالات چالشی مخاطبان را درگیر کنید؟
مثلا؛ میخوای بدونی چرا لایک و کامنت کمی میگیری!
3. شیطنت کن تا فالوئرا فریب بخورند!
مثل؛ کپشن را نخونی به نفعته!
* به پست اینستاگرامی زیر دقت کنید، این پست هم عکس جذابی دارد و هم از قلاب استفاده شده است.
3. استفاده از ایموجیها و هشتگها
– ایموجیها و هشتگها به کپشنهای پست، جلوه و طراوت خاصی میبخشند و جذابیت آنها را دو چندان میکنند.
مثلا؛ در کپشن یک پستی که در مورد قرمه سبزی ایرانی است، از ایموجیهای مرتبط با آن غذا و هشتگهای مرتبط با قرمه سبزی استفاده کنید.
یادتون باشد، که ایموجیها در زبانها و فرهنگهای مختلف معانی و برداشت متفاوتی دارند، که من اینجا چند نمونه از آنها را که درک عمومیتری دارند، را برایتان بازگو میکنم.
🍲 ماهیتابه غذا: نمایانکننده یک ماهیتابه غذا.
🍶 ظرف غذا: نمایانکننده یک ظرف غذا.
🍕 فوندو: نمایانکننده فوندو.
🥕 کاسه و قاشق: نمایانکننده یک کاسه و قاشق
🥗 سالاد سبزیجات: نمایانکننده یک سالاد سبزیجات.
🌽 ذرت بوداده: نمایانکننده ذرت بوداده.
استفاده از « ایموجیها» و « هشتگها» در کپشنهای پستهای اینستاگرام تأثیرات متعددی دارد:
– انتخاب ایموجیهای مرتبط با پست اینستاگرام خود، براحتی میتواند احساسات درونی شما را به فالوئراتون منتقل کند.
– ایموجیهای هر پستی میتوانند توضیحات کپشن را کامل کنند و تعامل پست را با مخاطبان افزایش دهند.
مثلا، اگر پست شما درباره سفر است، ایموجی هواپیما و نمایش شهر مربوطه میتواند مفهوم پست را بهتر منتقل کند.
✈️
هواپیما: نمایانکننده سفر با هواپیما
🌆
شهر: نمایانکننده محیط شهری و سفر به شهرها
این ایموجیها میتوانند در مکالمات متنی، پیامهای کوتاه، شبکههای اجتماعی و برنامههای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
– هشتگها (Hashtags) باعث میشوند پست شما در جستجوها و دستهبندیهای مرتبط با حوزه کاری شما قرار بگیرد، در نتیجه افرادی که به موضوع کاری شما علاقه دارند، پست شما را بیشتر میبینند.
– هشتگها باعث میشوند پست شما در دستههای مرتبط با حوزه کاری شما باشد و در نتیجه، تعامل بیشتری با فالوئرا بر قرار میکنید، که موجب میشود تعداد لایکها و کامنتها افزایش یابد.
……..
یادتان باشد؛ در استفاده از ایموجیها و هشتگها زیادهروی نکنید، نوع و تعداد آنها متناسب با محتوای پست و مخاطبان شما باشد.
4. تعامل با فالوئرها
در کپشن حتما از از سوالات، مسابقات و نظرسنجیها استفاده کنید. مثلاً بپرسید: “شما چه نوع کتابهایی را دوست دارید؟” یا “بهترین مزون عروس تهران کجاست؟
از نکات زیر استفاده کنید،تا فالوئرها به خوبی با شما تعامل برقرار کنند:
1. مخاطبان و فالوئورای خود را تشویق به خواندن کپشن کنید.
2. آنها را به پروفایل اینستاگرامتان راهنمایی کنید تا بر روی لینکهای بیو کلیک کنند.
3. بطور غیر مستقیم و مستقیم آنها تشویق به لایک و کامنت گذاشتن کنید.
5. کالتواکشن (CTA)را حرفهای بنویسید!
کال تو اکشن (CTA) یک فعالیت اساسی و کلیدی در استراتژی بازاریابی است، که فالوئرا را به انجام عملی ترغیب میکند. این اقدام میتواند شامل؛
- خرید محصول
- دانلود فایل
- ثبتنام در سایت
- بازدید از صفحات مختلف
- نظرسنجی
- اشتراکگذاری محتوا و مواردی از این قبیل.
اگر مشتاقید تا با نوشتن یک کال تو اکشن خوب و جذاب تعامل با فالوئرا بیشتر شود، و فروش را افزایش دهید،باید از موارد زیر حتما استفاده کنید:
انتخاب کلمات قوی
از کلماتی مثل “خرید کنید”، “اکنون دانلود کنید”، “ثبتنام کنید” و “به سبد خرید اضافه کنید” استفاده کنید. این کلمات احساس فوریت را به مخاطبان منتقل میکنند.
ترتیب زمانی
کال تو اکشن (CTA) را در زمان مناسب نمایش دهید. مثلاً در پایان یک مقاله یا پست اجتماعی.
گرافیک جذاب
از دکمهها یا لینکهایی با گرافیک جذاب استفاده کنید. در طراحی CTA دقت، ظرافت و هنر بخرج دهید، تا موجب جذب افراد شود.
تست A/B
تستهای A/B را برای CTA انجام دهید تا بهترین نسخه را برای تعامل با مخاطبان پیدا کنید.
اطلاعات مهم
در CTA باید به مخاطبان دلیلی برای انجام عمل موردنظر ارائه دهید. مثلاً “برای دریافت راهنمای رایگان” یا ” اکنون ثبتنام کنید.”
یادتان باشد، که CTA باید جذاب، واضح و متناسب با هدف شما باشد. با استفاده صحیح از CTA، میتوانید تعامل با فالوئرها را افزایش داده و فروش خود را بهبود بخشید.
در نتیجه
در این محتوا پنج مرحله کپشن نویسی اینستاگرام که شامل؛ شناخت مخاطبان،شروع طوفانی ( قلاب) ، استفاده از ایموجی و هشتگها، تعامل با فالوئرا و کال تو اکشن (CTA) میباشد را با مثالها و توصیحات کاربردی توضیح داده شد.
…
ولی یادتان باشد که کپشنها باید:
- از کپشنهای طولانی پرهیز کنید.
- متنی ساده، مختصر و جذاب بنویسید.
- طوفانی باشد، یعنی از حس کنجکاوانه و چالشی برخوردار باشد.
- از هشتگها و ایموجیهای اینستاگرام، بجا و با دقت استفاده کنید.
- یک سوال یا درخواست را در کپشن مطرح کنید.بدون شک با نوشتن این مراحل، میتوانید کپشنهای جذاب و مفهومی برای پستهای اینستاگرام خود بنویسید.