نقطه شروع کسبو کار اینترنتی + مهارت های مورد نیاز
با شروع اینترنت و گسترش هوش مصنوعی و تمایل افراد، سازمانها به این موج جهانی شاهد رشد چشمگیر استارتاپ ها و کسب و کارهای آنلاین در سراسر جهان و ایران هستیم.
با توجه به اینکه این « رعشه و هیجان افسانه کارآفرینی» و شعار « من باید خودم آقای بالاسر خودم باشم » توسط مهندسین جوان، فارغ التحصیلان دانشگاهی، خانومای خانهدار و افراد متخصص با مهارت کافی استارت میخورد، ولی متاسفانه بعد از 3 سال بیش از 70 درصد این مشاغل و کسب و کارهای آنلاین شکست میخورند، و از بازار حذف میشوند.
علت اصلی شکست کسب و کارها اینست؛ که نقطه شروع کسب و کارهای اینترنتی شناسایی و آنالیز نشده است. بخوبی میدانید، که نقطه شروع یک کسب و کار اینترنتی پولساز و پایدار کار ساده و کم هزینهای نیست، و بدون شک نیازمند برنامه ریزی، تلاش و پشتکار مستمر است.
و شما دوست عزیز؛ داشتن تخصص و تحصیل دانشگاهی تضمینی بر موفقیت کسب و کار شما نخواهد بود. لازم است، مهارتها و توانمندی های لازم بازار و محیط کسب و کار را یاد بگیرید.
تا پایان این محتوا همراه من باشید، تا در تعیین نقطه شروع کسب و کار اینترنتی، تدوین استراتژی، شناخت بازار هدف، شناسایی پرسونای مشتری، برندسازی، ایده پردازی با هوش مصنوعی و آموزش و یادگیری مهارتهای کسب و کار از صفر تا صد کار اشنا شوید.
این مقاله برای چه کسانی مفید است؟
این محتوا برای همه افرادی که دست در بازار دارند، و یا قصد فعالیت دارند، مفید و کارساز است، ولی تیم تولید محتوای آکادمی بازاریابی اوکسل این محتوا را منحصرا برای گروههای زیر تهیه کرده است.
- نسل جوان: کسانی که به دنبال شغل مناسب و در مسیر مستقل بودن هستند و ایده های نوآورانه ای در سر دارند، تا آن را تبدیل به بیزنسی درآمدساز و ارزشمند کنند.
- دانشجویان: دانشجویانی که به دنبال کسب تجربه عملی در کنار تحصیلات خود هستند و از این طریق میخواهند، هم تجربه و مهارت بازار را داشته باشند، و هم پولی برای هزینه روزانه و پوز مستقل بودن.
- افراد جویای کار: کسانی که به خاطر مهارت ورزی و کسب درآمد دنبال شغل مناسب در بازار میگردند.
- صاحبان ایده: کسانی که ایده های خلاقانه ای برای راه اندازی کسب و کار دارند اما نمی دانند از کجا شروع کنند.
- صاحبان و مدیران کسب و کارهای آفلاین و اینترنتی جهت حضور پررنگ در فضای بازار پرپتانسیل آنلاین
مفهوم تعیین نقطه شروع کسب و کار
اولین قدم در راه اندازی هر کسبوکاری، تعیین نقطه شروع آن کسب و کار است. در این مرحله باید مسیری را برای رسیدن به اهداف تعیین شده مشخص کنید.
حتما برای تعیین نقطه شروع کسب و کار اینترنتی صادقانه به سوالات زیر پاسخ دهید:
- چه محصول یا خدمتی می خواهید ارائه دهید؟
- به چه کسانی می خواهید خدمات خود را ارائه دهید؟
- چه اهدافی را برای کسب و کار خود در نظر دارید؟
- چه مقدار سرمایه برای شروع کار در اختیار دارید؟
- چه مهارت هایی دارید و چه مهارت هایی را باید یاد بگیرید؟
با پاسخی صادق و شفاف به سوالات بالا یک تصویر واضحی از کسب و کار خودتون میسازید، که با یک برنامه ریزی کامل و عملیاتی قادر به تیک زدن اهداف کسب و کارتون خواهید بود.
مهارت های پیشنیاز تعیین نقطه شروع کسب و کار
اینروزها ساخت و راه اندازی کسب و کار حرف جدید و کار خاصی نیست، آنچه مهم و قابل بررسی است، مدیریت اصولی و سوددهی آن میباشد.
برای موفقیت در راه اندازی کسب و کار آنلاین به آموزش و یادگیری مهارتهای مختلفی نیاز دارید، که مهمترین آن عبارتند از:
مهارت های فنی (سخت)
مهارتهای نرم (نرم)
چرا مهارتهای فنی مهماند؟
از ظهور صنعت تا به امروز تخصص و مهارت فنی نقش زیادی در پایگاه اجتماعی و درآمد فرد بازی میکند، هر چند ممکن این مهارتها بخاطر تغییر فناوری و تکنولوژی فراز و نشیب داشته باشند، ولی هرگز مهارت فنی در زندگی انسان امروزی کمرنگ نشده است.
در عصر حاضر، کارها روز بروز پیچیدهتر و متغیرتر میشوند و برای رشد و افراد برای درآمد بیشتر و حضور پررنگ در بازار نیاز به تخصصهای فنی بیشتر دارند.
بطور مثال:
- مهارت طراحی سایت برای راهاندازی یک کسبوکار آنلاین
- مهارت تولید محتوا برای جذب مخاطب
- مهارت بازاریابی برای معرفی محصولات و خدمات
- مهارت فروش برای متقاعد کردن مشتریان برای خرید
- مهارت حسابداری برای مدیریت امور مالی
- مهارتهای اداری برای انجام کارهای روتین روزمره
- مهارتهای مدیریتی برای هدایت و رهبری تیم
- و …
که همگی از جمله مهارتهای فنی مدیریت و توسعه کسب و کارهای آنلاین هستند که در دنیای امروز از اهمیت بیشتری برخوردارند.
مهارت های فنی (سخت) شامل:
سئو
بازاریابی
حسابداری
فنون مدیریت
طراحی وبسایت
تولید محتوا و سئوی محتوا
تدوین استراتژی کسب و کار و بازار
مشاور و کوچینگ کسبوکارهای بر بستر وب و شبکه های اجتماعی
مطالعه شود:
مهارت های فنی، و تاثیر آن بر توسعه کسب و کارها
مهارتهای نرم
« مهارتهای نرم» یا ابر مهارتها، مجموعهای از ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی هستند که به شما کمک میکنند تا مسائل و چالشهای محیط کار و زندگی را بررسی و راهحلهای مفید و ارزشمند ارایه دهید.
برخی از مهمترین مهارتهای نرم افزار عبارتند از:
- ارتباط با دیگران
- کار گروهی
- حل مسائل
- مدیریت زمان
- سازگاری
- رهبری
- ابتکار عمل
- مسئولیت پذیری
- اعتماد به خود
- همدلی
- خلاقیت
بیشتر بدانید:
مهارتهای نرم چیست، و تاثیر آن بر کسب و کار و زندگی
مهمترین دلایلی که اهمیت مهارتهای نرم را برای موفقیت در راهاندازی و مدیریت یک کسبوکار نشان میدهد، عبارتند از:
– به شما کمک میکند تا روابط قویتر و معنادارتری با همکارن، دوستان و حتی اعضای خانواده ایجاد کنید.
– شما را به فردی همدل باوفا و شنونده دوست داشتنی تبدیل میکنه که روابط تان با دیگران سالم و پایدار میشود.
– توانمندی در مهارتهای نرم از تو یک فرد موفق و جذاب در کار و زندگی میسازد.
– با داشتن مهارتهای نرم برای هدف گذاری، برنامه ریزی و مدیریت زمان در کسب و کار و حتی زندگی شخصی براحتی از چالشها و مشکلات عبور میکنی.
– این مهارتهای نرم ترا در تصمیمگیری، تفکر مثبت و تابآوری در برابر مشکلات (تورم، تحریم، مشکلات محیط کار و …) مقاوم و قوی میسزد.
– مهارتهای نرم شما را به فردی آگاهتر، مسئولتر و دلسوزتر تبدیل میکند.
– بعنوان یک مدیر از مهارتهای حل مسئله، خلاقیت، تصمصمگیری و … راهحلها و نتایج شگفتانگیزی بدست میآورید.
– یک کارمند از مهارتهای کار گروهی خود برای همکاری با همکاران خود برای تکمیل یک پروژه در موقعیت استفاده میکند.
بیشتر بدانید:
مهارتهای نرم مهمترند، یا مهارتهای فنی ؟
شناخت بازار هدف
شناخت بازار هدف یکی از مهمترین و اولین گامها برای تعیین نقطه شروع کسب و کار آنلاین است. بازار هدف گروهی از مشتریان بالقوه است که شما قصد دارید، با معرفی محصولات یا خدمات خود آنها را به مشتری تبدیل کنید.
برای شناخت بازار هدف خود باید:
- تحقیقات بازار انجام دهید: درباره بازار هدف خود، رقبا و نیازهای مشتریان آینده خود تحقیق و بررسی کنید (تحقیقات بازار)
- ایجاد پرسونای مشتری کنید: یعنی یک نمایه فرضی از مشتری ایده آل آینده خود داشته باشید.
ایجاد پرسونای مشتری به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید و محصولات یا خدمات خود را به طور موثرتری به آنها ارائه دهید.
- پس از اینکه بازار هدف خود را مشخص کردید، راحتتر و حرفهایتر میتوانید، استراتژی بازاریابی و فروش خود را برای جذب و حفظ مشتریان خود بنویسید.
تحقیق و تعیین استراتژی کسب و کار
موتورهای جستجو
نظرسنجی
شبکه های اجتماعی: می توانید از شبکه های اجتماعی برای جمع آوری اطلاعات درباره مخاطبان خود و نیازهای آنها استفاده کنید.
مصاحبه: می توانید با مصاحبه با مشتریان خود اطلاعات ارزشمندی درباره تجربیات آنها و چالش هایی که با آنها روبرو هستند، به دست آورید.
پس از انجام تحقیقات بازار باید درباره محصول یا خدمتی که می خواهید ارائه دهید، تصمیم گیری کنید. محصول یا خدمت شما باید:
نیاز بازار را برآورده کند.
منحصر به فرد و متمایز باشد.
سودآور باشد.
برای انتخاب محصول یا خدمت مناسب، باید به علاقه ها، مهارت ها و منابع خود نیز توجه کنید.
شناخت پرسونای مشتری و مخاطب
پرسونای مشتری یک نمایه فرضی از مشتری ایده آل شما است. ایجاد پرسونای مشتری به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را بهتر بشناسید و محصولات یا خدمات خود را به طور موثرتری به آنها ارائه دهید.
برای ایجاد پرسونای مشتری باید:
اطلاعات جمعیتی: سن، جنسیت، موقعیت مکانی، سطح تحصیلات و درآمد مشتریان خود را مشخص کنید.
علایق و نیازها: علایق، نیازها و چالش های مشتریان خود را مشخص کنید.
رفتار: نحوه رفتار مشتریان خود در اینترنت را مشخص کنید.
پس از ایجاد پرسونای مشتری، می توانید محتوا و پیام های بازاریابی خود را به گونه ای طراحی کنید که برای مخاطبان شما جذاب و مرتبط باشد.
تفاوت پرسونای مشتری با پرسونای مخاطب؟
پرسونای مخاطب
این مفهوم به تعریف ویژگیهای خاص یک نفر اشاره دارد که با مشاهده طرف مقابل در رابطه با او درک میشود. در واقع، پرسونای مخاطب شامل ویژگیهای بارزی مانند سن، شغل، میزان تحصیلات و برخی از ویژگیهای رفتاری است که به طور ظاهری قابل مشاهده است.
پرسونای مشتری
این مفهوم به تعریف ویژگیهای خاص یک نفر به عنوان مشتری مرتبط با کسب و کار اشاره دارد. پرسونای مشتری به شما کمک میکند تا مشتریان و مخاطبان خود را بهتر بشناسید و محتوا و محصولاتی ایجاد کنید که واقعا به آنها نیاز دارند.
لذا، پرسونای مخاطب بیشتر به ویژگیهای ظاهری و بارز فرد اشاره دارد، در حالی که پرسونای مشتری بیشتر به تعریف ویژگیهای فرد به عنوان مشتری و نیازهای واقعی او مرتبط با کسب و کار میپردازد.
زیرساخت های کسب و کارهای اینترنتی
زیرساخت های کسب و کار آنلاین به مجموعه ابزارها و خدماتی گفته می شود که برای راه اندازی و اداره یک کسب و کار آنلاین به آنها نیاز دارید. برخی از مهمترین زیرساخت های کسب و کار آنلاین عبارتند از:
نام دامنه و هاست: شما باید برای کسب و کار خود یک نام دامنه و یک هاست تهیه کنید. نام دامنه آدرس وب سایت شما در اینترنت است و هاست فضایی است که فایل های وب سایت شما در آن ذخیره می شود.
پلتفرم وب سایت: شما باید یک پلتفرم مناسب برای طراحی و راه اندازی وب سایت خود انتخاب کنید. پلتفرم های مختلفی مانند وردپرس، ویکس و اسکوئیف وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.
ابزارهای بازاریابی: شما باید از ابزارهای مختلف بازاریابی مانند ایمیل مارکتینگ، سئو و بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای معرفی کسب و کار خود به مخاطبان خود استفاده کنید.
سیستم های پرداخت: شما باید یک سیستم پرداخت مناسب برای دریافت وجه از مشتریان خود انتخاب کنید. سیستم های پرداخت مختلفی مانند پی پال، زرین پال و سکه وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.
ابزارهای پشتیبانی مشتری: شما باید از ابزارهای مختلف پشتیبانی مشتری مانند چت آنلاین، ایمیل و تلفن برای پاسخگویی به سوالات و نیازهای مشتریان خود استفاده کنید.
انتخاب زیرساخت های مناسب برای کسب و کار آنلاین شما از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرساخت های شما باید قابلیت اطمینان، مقرون به صرفه و انعطاف پذیر باشند تا بتوانید به راحتی کسب و کار خود را رشد و توسعه دهید.
انتخاب اسم برند، لوگو
انتخاب اسم برند یکی از مهمترین تصمیماتی است که باید در راه اندازی کسب و کار آنلاین خود بگیرید. اسم برند شما باید:
جذاب و به یاد ماندنی باشد.
مرتبط با فعالیت شما باشد.
تلفظ و املای آن آسان باشد.
منحصر به فرد باشد.
علاوه بر انتخاب اسم برند، شما باید یک لوگو نیز برای برند خود طراحی کنید. لوگو باید تصویر بصری برند شما باشد و به شما کمک کند تا برند خود را از رقبا متمایز کنید.
برای انتخاب اسم برند و طراحی لوگو می توانید از یک طراح گرافیک حرفه ای کمک بگیرید.
انتخاب اسم سایت و اینستاگرام
انتخاب اسم سایت و اینستاگرام نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اسم سایت و اینستاگرام شما باید:
با اسم برند شما سازگار باشد.
کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت شما را شامل شود.
تلفظ و املای آن آسان باشد.
منحصر به فرد باشد.
برای انتخاب اسم سایت و اینستاگرام می توانید از ابزارهای مختلفی مانند نام دامنه گوگل و نام کاربری اینستاگرام استفاده کنید.
مهارت یادگیری
مهارت یادگیری یکی از مهمترین مهارت هایی است که باید در دنیای امروز داشته باشید. برای موفقیت در راه اندازی کسب و کار آنلاین، شما باید:
بتوانید به طور مداوم چیزهای جدید یاد بگیرید.
بتوانید با تکنولوژی های جدید سازگار شوید.
بتوانید مشکلات را به طور خلاقانه حل کنید.
منابع مختلفی برای یادگیری مهارت های جدید وجود دارد، از جمله:
کتاب ها و مقالات
دوره های آنلاین
کارگاه های آموزشی
وبینارها
مربی ها و مנטورها
شما باید به طور مداوم در حال یادگیری باشید تا بتوانید در کسب و کار خود موفق شوید.
شناخت پرسونای برند
پرسونای برند شخصیتی است که برند شما را به آن نسبت می دهند. ایجاد پرسونای برند به شما کمک می کند تا هویت برند خود را مشخص کنید و برند خود را به طور موثرتری به مخاطبان خود معرفی کنید.
برای ایجاد پرسونای برند باید:
ارزش ها:ارزش های برند خود را مشخص کنید.
شخصیت: شخصیت برند خود را مشخص کنید.
لحن: لحن برند خود را مشخص کنید.
تصویر:تصویر برند خود را مشخص کنید.
پس از ایجاد پرسونای برند، می توانید تمام جنبه های کسب و کار خود، از بازاریابی و فروش تا خدمات مشتری را با پرسونای برند خود سازگار کنید.
تاثیر هوش مصنوعی در کسب و کارهای آنلاین
ظهور هوش مصنوعی مزایای بزرگی در زندگی، صنایع و کسب و کارها بویژه آنلاین بوجود خواهد آورد. برخی از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارهای آنلاین عبارتند از:
شخصی سازی
هوش مصنوعی می تواند برای ارائه تجربه ای شخصی سازی شده به مشتریان استفاده شود.
خودکارسازی
هوش مصنوعی می تواند برای خودکارسازی وظایف مانند خدمات مشتری، بازاریابی و فروش استفاده شود.
تجزیه و تحلیل
هوش مصنوعی می تواند برای تجزیه و تحلیل داده ها و کسب اطلاعات درباره مشتریان و رفتار آنها استفاده شود.
تصمیم گیری
هوش مصنوعی می تواند برای تصمیم گیری های بهتر درباره قیمت گذاری، بازاریابی و فروش استفاده شود.
مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی
راه اندازی کسب و کار آنلاین شامل مراحل مختلفی است که باید به ترتیب آنها را انجام دهید. این مراحل به شرح زیر است:
1. تحقیق و تعیین استراتژی کسب و کار
تحقیق بازار: قبل از هر چیز باید درباره بازار هدف، رقبا و نیازهای مشتریان خود تحقیق کنید.
تعیین استراتژی: با توجه به تحقیقات بازار باید استراتژی خود را برای قیمت گذاری، بازاریابی و فروش محصولات یا خدماتتان تعیین کنید.
2. انتخاب ایده و نام کسب و کار
ایده پردازی: با توجه به علاقه ها، مهارت ها و نیازهای بازار خود ایده های مختلفی را برای کسب و کارتان در نظر بگیرید.
انتخاب نام: نامی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید که جذاب، به یاد ماندنی و مرتبط با برند شما باشد.
3. طراحی و راه اندازی وب سایت
انتخاب پلتفرم: یک پلتفرم مناسب برای طراحی و راه اندازی وب سایت خود انتخاب کنید.
طراحی وب سایت: وب سایتی را طراحی کنید که کاربرپسند، جذاب و مرتبط با برند شما باشد.
4. بازاریابی و فروش
بازاریابی محتوا: با تولید محتوای ارزشمند و جذاب مخاطبان را به وب سایت خود جذب کنید.
سئو: وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید تا در رتبه های بالاتری در نتایج جستجو ظاهر شود.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی: از شبکه های اجتماعی برای معرفی کسب و کار خود و جذب مشتری استفاده کنید.
تبلیغات: در صورت نیاز از تبلیغات آنلاین و آفلاین برای معرفی کسب و کار خود استفاده کنید.
5. ارائه خدمات و پشتیبانی مشتری
ارائه خدمات: خدمات خود را با کیفیت بالا و به موقع به مشتریان ارائه دهید.
پشتیبانی مشتری: خدمات پشتیبانی مشتری را به گونه ای ارائه دهید که پاسخگوی سوالات و نیازهای مشتریان باشد.
6. تجزیه و تحلیل و بهبود
تجزیه و تحلیل: به طور مرتب عملکرد کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید.
بهبود: با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل، نقطه ضعف های خود را شناسایی و برای بهبود آنها اقدام کنید.
سوالات و پاسخ های مرتبط با راه اندازی کسب و کار آنلاین
چه ایده هایی برای راه اندازی کسب و کار آنلاین وجود دارد؟
ایده های زیادی برای راه اندازی کسب و کار آنلاین وجود دارد. برخی از ایده های محبوب عبارتند از:
فروش محصولات یا خدمات: می توانید محصولات یا خدمات خود را به صورت آنلاین به مشتریان بفروشید.
ایجاد محتوای ارزشمند: می توانید محتوای ارزشمند مانند مقالات، ویدئوها یا پادکست ها ایجاد کنید و از طریق تبلیغات یا عضویت درآمد کسب کنید.
ارائه خدمات مشاوره: می توانید از تخصص خود برای ارائه خدمات مشاوره به مشتریان به صورت آنلاین استفاده کنید.
راه اندازی یک دوره آموزشی آنلاین: می توانید دانش و تخصص خود را در قالب یک دوره آموزشی آنلاین به دیگران آموزش دهید.
ایجاد یک فروشگاه اینترنتی: می توانید یک فروشگاه اینترنتی برای فروش محصولات خود راه اندازی کنید.
بازاریابی وابسته: می توانید از طریق تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران به صورت آنلاین و دریافت پورسانت از هر فروش، درآمد کسب کنید.
برای راه اندازی کسب و کار آنلاین به چه چیزهایی نیاز دارم؟
یک ایده: اولین قدم برای راه اندازی کسب و کار آنلاین، داشتن یک ایده خوب است. ایده شما باید منحصر به فرد، قابل اجرا و سودآور باشد.
یک برنامه: پس از داشتن یک ایده، باید یک برنامه برای نحوه راه اندازی و اداره کسب و کار خود ایجاد کنید. برنامه شما باید شامل مواردی مانند اهداف، استراتژی بازاریابی، پیش بینی های مالی و … باشد.
مهارت های لازم: شما باید مهارت های لازم برای راه اندازی و اداره کسب و کار خود را داشته باشید. این مهارت ها می تواند شامل مواردی مانند بازاریابی، فروش، طراحی وب، توسعه وب و … باشد.
منابع مالی: شما به منابع مالی برای راه اندازی و اداره کسب و کار خود نیاز دارید. منابع مالی شما می تواند شامل پس انداز شخصی، وام بانکی یا سرمایه گذاری از طرف دیگران باشد.
چگونه می توانم برای کسب و کار آنلاین خود بازاریابی کنم؟
راه های مختلفی برای بازاریابی کسب و کار آنلاین شما وجود دارد. برخی از روش های بازاریابی محبوب عبارتند از:
بازاریابی محتوا: محتوای ارزشمند مانند مقالات، ویدئوها یا پادکست ها ایجاد کنید و آنها را در وب سایت یا رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
بازاریابی موتور جستجو (SEO): وب سایت خود را به گونه ای بهینه کنید که در رتبه های بالاتری در نتایج جستجو ظاهر شود.
بازاریابی رسانه های اجتماعی: از رسانه های اجتماعی برای تبلیغ کسب و کار خود و ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید.
بازاریابی ایمیل: از طریق ایمیل با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و آنها را از محصولات یا خدمات جدید خود مطلع کنید.
بازاریابی پولی: از تبلیغات پولی در پلتفرم هایی مانند گوگل ادز یا فیسبوک ادز برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید.
چگونه می توانم از مشتریانم در کسب و کار آنلاین پشتیبانی کنم؟
ارائه پشتیبانی مشتری عالی برای موفقیت هر کسب و کار آنلاین ضروری است.
برخی از روش های ارائه پشتیبانی مشتری عالی عبارتند از:
ایجاد یک بخش سوالات متداول (FAQ): یک بخش سوالات متداول در وب سایت خود ایجاد کنید تا به سوالات متداول مشتریان پاسخ دهید.
ارائه پشتیبانی ایمیل و چت زنده: پشتیبانی ایمیل و چت زنده را به مشتریان خود ارائه دهید تا بتوانند به سرعت و به آسانی با شما تماس بگیرند.
ارائه پشتیبانی تلفنی: پشتیبانی تلفنی را به مشتریان خود ارائه دهید تا بتوانند با یک نماینده انسانی صحبت کنند.
ایجاد یک انجمن یا گروه پشتیبانی: یک انجمن یا گروه پشتیبانی آنلاین ایجاد کنید تا مشتریان بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از یکدیگر کمک بگیرند.
چگونه می توانم کسب و کار آنلاین خود را ارتقا دهم؟
راه های مختلفی برای ارتقا کسب و کار آنلاین شما وجود دارد.
برخی از روش های ارتقا کسب و کار آنلاین عبارتند از:
ارائه محصولات یا خدمات جدید: به طور مرتب محصولات یا خدمات جدید را به مشتریان خود ارائه دهید تا آنها را علاقه مند نگه دارید.
ارائه تخفیف و پیشنهادات ویژه: تخفیف و پیشنهادات ویژه را به مشتریان خود ارائه دهید تا آنها را به خرید تشویق کنید.
شرکت در رویدادهای آنلاین: در رویدادهای آنلاین مرتبط با حوزه فعالیت خود شرکت کنید تا با مشتریان و شرکای جدید آشنا شوید.
نوشتن پست مهمان در وب سایت های دیگر: در وب سایت های دیگر مرتبط با حوزه فعالیت خود پست مهمان بنویسید تا ترافیک بیشتری به وب سایت خود جذب کنید.
افزایش فالوورهای خود در رسانه های اجتماعی: برای افزایش فالوورهای خود در رسانه های اجتماعی تلاش کنید و با آنها به طور مرتب تعامل داشته باشید.
تجزیه و تحلیل داده ها: داده های مربوط به وب سایت و رسانه های اجتماعی خود را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چه چیزی خوب کار می کند و چه چیزی نیاز به بهبود دارد.
با استفاده از این روش ها می توانید کسب و کار آنلاین خود را ارتقا دهید و به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید.
چه موقع و چگونه در کسب و کار آنلاین نتیجه دلخواه میگیریم؟
به یاد داشته باشید که موفقیت در کسب و کار آنلاین نیازمند زمان، تلاش و پشتکار است.
اگر صبور باشید و به تلاش خود ادامه دهید، می توانید به هر چیزی که در ذهنتان دارید دست پیدا کنید.
ما برای شما آرزوی موفقیت در کسب و کار آنلاینتان می کنیم!
در صورت داشتن هر گونه سوال یا نیاز به راهنمایی، می توانید در قسمت نظرات زیر با ما در میان بگذارید.