برای درک بهتر و آسانتر اهمیت ساخت تقویم محتوا، مسابقات مهم جام جهانی فوتبال را در نظر بگیرید. در این مسابقات تیمها و مربیانی نتیجه عالی میگیرند،که تمام جوانب پیشرو و بحرانهای غیرقابل پیشبینی را در زمان تمرین برنامهریزی و بطور عملی اجرا میکنند، تا در کوران مسابقات از پس همه مشکلات برآیند.
مثلا گاها تیم را در موقعیت دفاعی یا تهاجمی محک میزنند و یا تیم را در موقعیت 10نفره در برابر حریف چینش میکنند تا حسابی محک بخورد، و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کنند.
در مسیر تولید محتوا و بازاریابی محتوا هم یک استراتژیک محتوا باید تمام توانمندی کسب و کار را بشناسد، مسیر پر فراز و نشیب کسب و کار را در نظر بگیرد و برای هر بالا و پایینی نقشه راه دقیقی تدوین کند، البته این نقشه راه باید با توجه به توانمندی کسب و کار و نقاط ضعف و قدرت رقبا باشد، که در نهایت موجب دیده شدن، جذب ترافیک و در نتیجه فروش محصول و خدمات منجر شود.
نحوه ساخت تقویم محتوا و تنظیم آن یک نقشه راه دقیق و همه جانبه است، که برنامه بازاریابی محتوایی کسب و کار ما را تعیین میکند.
تقویم محتوا یک برنامه جامع با تمام جزییات است که شیوه نوشتن، تنظیم و فرمت محتواها و زمان انتشار آن را در روزهای آینده تعیین میکند.
ساخت تقویم محتوا شاید 2 الی 3 ساعتی وقت ما را بگیرد، ولی تاثیرات زیادی در دقت، سرعت و توجه به خواستههای مخاطبان دارد.
تا پایان این محتوا همراه من باشید تا ضمن آشنایی با مفهوم تقویم محتوا و تاثیر آن در کسب و کار در ادامه مراحل نوشتن آن را بطور عملی یاد بگیرید.
تقویم محتوا چیست؟
تقویم محتوایی چه کمکی میتواند به کسبوکار شما بکند؟
شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد، که رسانهها و مجلات تخصصی در حوزه کسب وکار مثل،
-مجله پژوهشهای کارآفرینی و نوآوری
-مجله آموزش و مدیریت کارآفرینی
-فصلنامه مطالعات توسعه و مدیریت منابع
-مجله پژوهشهای کارآفرینی ایران
-فصلنامه تحلیل بازار سرمایه
-و …
چگونه سالیان سال بدون وقفه محتواهای ارزشمند و غیر تکراری برای مخاطبان خود تولید میکنند. چنین سیستمی بوجود نمیآید، مگر با ساخت و اجرای یک تقویم محتوای اصولی و افرادی که کتعهد به اجرای دقیق آن باشند.
متاسفانه بسیاری از شرکتها و صاحبان کسبوکارها اعتقادی به ساخت و اجرای چنین تقویمی ندارند، و بر همین اساس نتیجه دلخواه را در برندسازی و درآمد هم بدست نمیآورند. ولی کسب وکارهایی که بر مبنای فروش و بازاریابی شکل گرفتهاند، باید چنین تقویمی را بسازند و با تعهد بالا اجرا کنند. چرا، به دلایل ذیل:
با تقویم محتوا هرگز چیزی از قلم نمیافتد.
معمولا کسب وکارتان از مشتریان متفاوت با سنین، آبوهوای و طبقات اجتماعی متنوع و متفاوتی تشکیل شده است. بر همین اساس برای تعامل بیشتر با مخاطبان و مشتریان وفادار باید اطلاعات دقیقی در مورد مناسبتهای مذهبی، ملی و فصلی داشته باشید، تا بتوانی این مناسبتها را با یک کد تخفیف به فرصتی عالی برای دیده شدن، افزایش ترافیک و فروش بالا تبدیل کنید.
بخاطر تنوع کارها، زندگی ماشینی و … هیچ فرد و سازمانی نمیتواند ادعا کند که ما بر همه شرایط کسب وکار و مشتریان خود تسلط کامل داریم، لذا برای پوشش کامل برنامههای اجرایی در آینده باید دارای یک تقویم محتوایی جامع و منعطف باشید، تا بتوانید از همه توانمندی کسب وکار خود بهره ببرید.
بهرهوری کاری افزایش پیدا میکند
با ساخت تقویم محتوا، شما به طور موثرتر میتوانید محتوای خود را مدیریت کنید و از مزایای زیر بهرهبرداری کنید:
1. برنامهریزی دقیقتر: تقویم محتوا به شما اجازه میدهد تا محتوای خود را به طور دقیق برنامهریزی کنید. با تعیین تاریخهای انتشار و موضوعات مختلف، میتوانید به طور هماهنگ و منظم محتوای خود را منتشر کنید.
2. افزایش تنوع محتوا: با داشتن تقویم محتوا، میتوانید محتواهای مختلفی را در طول زمان منتشر کنید. این تنوع محتوا به شما کمک میکند تا مخاطبان خود را جذب کنید و از خستگی آنها جلوگیری کنید.
3. ترتیب مناسب محتوا: با تقویم محتوا، میتوانید محتوای خود را به ترتیب مناسبی منتشر کنید. به عبارت دیگر، میتوانید محتوای مرتبط با تعطیلات، رویدادها، فصلها و … را در زمان مناسب منتشر کنید.
4. تعیین هدفهای محتوایی: با داشتن تقویم محتوا، میتوانید هدفهای محتوایی خود را بهتر مشخص کنید. این به شما کمک میکند تا محتوایی را تولید کنید که به اهداف شما بیشتر بخورد.
5. کاهش استرس و نگرانی: با داشتن تقویم محتوا، نیازی نیست به طور روزانه به تولید محتوا فکر کنید. شما میتوانید محتوای خود را به طور مدیریت شده و با آرامش تولید کنید.
در انرژی و منابع صرفهجویی میشود
با ساخت تقویم محتوا، شما و منابع انسانی خود بجای استرسهای روزانه و انجام کارهای بیهوده و چندباره، شما میتوانید از وقت و توانمندی خود با آرامش کامل نهایت بهره را ببرید، و بطور کامل تمرکز بر اهداف واقعی کسب و کار خود داشته باشید تا نتایج ایدهعالی از زمان و سرمایه خود ببرید.
تقویم محتوا یک تصویر کلی از حال و آینده به شما میدهد
ساخت تقویم محتوا به شما یک نگاه کلی به حال و آینده کسب و کارتان میدهد. این تقویم یک ابزار برنامهریزی است که زمانبندی مناسب برای محتواهایی که در آینده میخواهید منتشر کنید، فراهم میکند.
-با داشتن یک تقویم محتوا هر عضو تیم دقیقا میداند که چه کاری را چه زمانی و به چه شکلی باید انجام دهد.
-تقویم محتوا به صاحبان کسبوکارها کمک میکند تا کمپینها و پروژههای خود را سازماندهی کرده و به راحتی با تیم خود همکاری نمایند.
-با داشتن تقویم محتوا با تیمهای خارجی و شرکتهای تولیدکننده محتوا ارتباط هدفمندتر و بهینهتری میتوانید داشته باشید.
چشماندازی از اهداف پستهای خود دارید.
1.با نوشتن هدف هر پست در کنار تقویم محتوا، میتوانید مطمئن شوید که محتوای شما هدفمند و استراتژیک است
2.تنوع را در نظر بگیرید با داشتن تقویم محتوا، میتوانید محتواهای وبلاگ، شبکههای اجتماعی و چاپی خود را هدفمند کنید و بموقع ادیت و منتشر کنید.
مراحل ساخت تقویم محتوا
مراحل ساخت تقویم محتوا بستگی به حوزه کاری، اهداف و استراتژیهای شما دارد. اما برای طراحی و نوشتن یک تقویم اصولی و حرفهای باید مراحل زیر را انجام دهید:
تعیین هدفها و استراتژی
در ابتدا باید هدفهای محتوایی خود را مشخص کنید. یعنی، باید مشخص کنید، که میخواهید با محتوای خود چه اهدافی را دنبال کنید.
- آیا میخواهید آگاهی مشتریان خود را نسبت به موضوعی افزایش دهید؟
- آیا قصد معرفی محصولات یا خدمات خود را معرفی دارید؟
- یا میخواهید ارتباط خود را با مخاطبان خود تقویت کنید؟
تعیین تاریخهای مهم
در تقویم محتوا، تاریخهای مهمی که نقش زیادی در اجرای کمپینهای فروش دارد، مانند تعطیلات (نوروز، کریسمس، دهه محرم و …)، رویدادها (روز زن، روز پدر، ولنتاین و …)، فصلها (جشنوارههای فصلی) را مشخص کنید.
تولید محتوای متناسب تاریخهای مشخص شده میتوانند به فروش و برندسازی کسبوکار شما کمک فوالعادهای بکنند.
تعیین موضوعات و دستهبندیها
موضوعات مختلفی را برای محتوای خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، میتوانید موضوعات مرتبط با صنعت خود، مشکلات مشتریان، راهنماها، نکات تخصصی و … را در نظر بگیرید. سپس این موضوعات را به دستهبندیهای مختلف تقسیم و برای آنها محتواهای ارزشمند و جذاب بنویسید.
تعیین نوع و کانال انتشار محتوا
در تقویم محتوا باید دقیقا فرمت محتوا را برای هر موضوعی مشخص کنید، بعبارتی باید کتبا بنویسید، که محتوای مورد نظر متنی است یا ویدئویی و یا تصویری.
ضمنا علاوه بر نوع محتوا باید کانالهای انتشار محتوا را نیز مشخص کنید. مثلا، مشخص کنید، که محتوای خود را میخواهید، در وبلاگ، شبکههای اجتماعی، ایمیل، پادکست و … منتشر کنید.
تعیین تاریخهای انتشار
برنامهریزی کنید که محتوای خود را در چه تاریخهایی منتشر کنید. این میتواند به شما کمک کند تا محتوای خود را به طور منظم و هماهنگ منتشر کنید.
استفاده از ابزارهای مدیریت تقویم
بهتر است، یک ابزار یا پلتفرم مناسب برای ساخت تقویم محتوای خود انتخاب کنید. بفرض مثال میتوانید از نرمافزارهای آنلاین مانند:
– Google Calendar
– Trello
– Asana
استفاده کنید، و یا از قالبهای آماده موجود در اینترنت استفاده کنید.
استفاده از قیف بازاریابی محتوا
یادتان باشد، تمام داستانی که پشت اهمیت تولید محتوا گفته میشود (محتوا پادشاه است- بیلگیتس) اگر منجر به فروش نشود، نه تنها ارزشی ندارد، بلکه سرمایه و وقتتان را نیز هدر دادهاید.
شما باید محتوای خود را بر اساس قیف بازاریابی محتوا، که شامل مراحل 4 گانه:
- توجه
- علاقه
- تصمیم
- و اقدام تنظیم کنید.
اگر تقویم محتوای شما با توجه به نیازها و درخواستهای کاربران خود بر اساس توجه، علاقه، تصمیم و اقدام نوشته شود، بدون شک نتیجه فوقالعادهای بدست میآورید.
مشخص کردن مسئولیت افراد تیم محتوا
برای افزایش راندمان، انضباط تیمی و تولید محتوای ارزشمند شما باید نقش و وظایف هر عضو تیم محتوای خود را در فرآیند تولید و انتشار محتوا مشخص کنید، تا اهداف مورد نظر بیزنس خود را تیک بزنید.
مثلاً کدامیک از اعضای تیم مسئول نوشتن، ویرایش، تصویرسازی، تایید، انتشار و اندازه گیری محتوا است.
وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در تقویم محتوا
یکی از پارامترهای تقویم محتوا تنظیم و تکمیل اطلاعات مربوط به محتوا میباشد. این اطلاعات شامل:
- عنوان
- موضوع
- کلمات کلیدی
- قالب، کانال
- تاریخ انتشار
- مسئول
- وضعیت
- و … می باشد، که باید شما موارد فوق را در جداول تقویم محتوا مشخص کنید.
در نتیجه:
در توضیح مطالب مشخص شد، که تقویم محتوا یک ابزار برنامهریزی است که به شما کمک میکند تا محتواهای مناسب برای هدفهای کسبوکارتان تولید کنید.
تقویم محتوا میتواند به شما کمک کند تا:
– محتواهای جذاب و مفید برای مخاطبانتان ایجاد کنید.
– محتواها را با استراتژی بازاریابیتان هماهنگ کنید.
– محتواهای را در زمان مناسب انتشار دهید.
– محتواهای را با تیمتان به اشتراک بگذارید و همکاری کنید.
– و همچنین محتواها را ارزیابی و بهبود ببخشید.
و در ادامه مشخص کردیم که برای ساخت یک تقویم محتوای اصولی و حرفهای مراحل زیر را باید در نظر بگیریم:
1. تعیین هدفهای کسبوکار
2. مشخص کردن مخاطبان
3. شناسایی موضوعات محتوا
4. ابزار مناسب برای ایجاد تقویم محتوا
5. تعیین اجزای تقویم محتوا
6. تقویم محتوا را با تیمتان به اشتراک بگذارید و بهروزرسانی کنید.
7. انتشار و نظارت بر عملکرد محتواهای منتشر شده.