خلاصه کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت

کال نیوپورت در کتاب کار عمیق با ظرافت و نکته سنجی  خاصی موضوع عمیق شدن در یک کار را مطرح کرده. و مقایسه جالبی بین عمیق شدن در یک کار، با یک کار کم عمق بعمل آورده است.

در حوزه کسب و کار، کتاب‌های ماندگار زیادی نوشته شده است. یکی از ماندگارترین آن‌ها کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت است.

کتاب کار عمیق در 2 زمینه به ما کمک می‌کند، تا هم باعث رشد فردی ما میشود و هم ما را در انجام کار عمیق قدرتمند سازد.

کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت به ما یاد می‌دهد که چگونه می‌توانیم در کار خود عمیق شویم و چه عواملی بر روی آن تاثیر دارد.

البته کال نیوپورت به این مسئله هم می‌پردازد که چگونه ما درگیر کارهای کم عمق می‌شویم که در این خلاصه کتاب سعی کرده‌ایم به موارد مهم آن اشاره کنیم.

تفاوت کار عمیق با کار کم عمیق؟

« کال نیوپورت» به‌خوبی و پختگی تمام، کار عمیق و کار کم عمق را با یکدیگر مقایسه می‌کند. و برای درک بهتر خواننده ابتدا تعریفی از هر دو و سپس آن‌ها را توصیف می‌کند.

کار عمیق به کارهای با تمرکز و پرتحرک اشاره دارد که مهارت‌های شما را بهبود می‌بخشد. و ارزش زیادی را در زمان کم برای شما ایجاد می‌کند. مثلا کاری را که دوست داریم و در عین حال جز نیازهای اصلی زندگی یا کسب وکارمان است.

اما کار کم عمق تقریبا در مقابل کار عمیق است و اشاره دارد به کارهای سطحی و هوسی که در آن تمرکزی نیز وجود ندارد. مثل  80 درصد کارهایی که افراد معمولی روزانه انجام می دهند. که نتیجه زیادی در رشد فردی و اجتماعی آن ها ندارد و یا بسیار ناچیز است.

لب کلام کتاب کال نیوپورت این است که عمیق کار کردن بسیار با ارزش است و اگر ما کار عمیق انجام دهیم خیلی زود تاثیر آن را در زندگی می بینیم.

کار عمیق کمیاب ولی شگفت انگیز است

برای افراد مبتدی و تازه‌کار، انتخاب یک کار کم عمق بسیار ساده‌تر است و البته جذاب. چرا؟ چون اولا انرژی بر نیست و دوما قابل دیده شدنه… معمولا مدیران و کارفرمایان اینگونه کارها را بیشتر می‌پسندند تا کار عمیق و دیربازده را !

شاید یک عاملی که کارمندان به مرور دست از کارهای خلاقانه و عمیق بر می‌دارند همین دیده نشدن و مورد تشویق قرار نگرفتن‌ها می‌باشد.

کار چند وظیفه‌ای بارها و بارها ثابت کرده است که بهره‌وری و تمرکز را کاهش می‌دهد.

شما اگر مهارت خوبی داشته باشید و تمام تمرکز خود را بر روی آن کار بگذارید، کارهای بیشتری در مدت زمان کمتری انجام خواهید. که نتیجه‌ی آن این است که بهره‌وری بالا می‌رود و خروجی بیشتری تولید خواهد شد.

اما در یک کار کم عمق، بهره‌وری پایین می‌آید و در مقابل آن زمان بیشتری نیز مصرف می‌شود.

ضرب المثل هایی برای کار عمیق

البته فرهنگ غنی ایرانی نیز این موضوع را تایید می کند مثلا این روایت که می گوید: « با یه دست نمیشه چند تا هندونه برداشت…».

و یا از قدیم گفته‏ اند: « “شکارچى طمع کارى که در آن واحد دنبال دو خرگوش بدود، هیچکدام را نمى‏تواند شکار کند” وانسانى هم که بخواهند در آن واحد دنبال چند کار برود. هیچکدام از آن کارها را یاد نمى‏گیرد و در هیچ رشته‏ اى، نمى‌‏تواند مهارت لازم را بدست آورد».

در انگلیسی ضرب المثلی است به این عبارت: Jack of all trades, master of none که معادل همان همه کاره و هیچ کاره خودمان است. کسی که از همه چیز کمی سر در می آورد اما عمیقا آن را نمی شناسد.

4 علت ارزشمند بودن کار عمیق

استفاده حداکثری از عادت کار دقیق، خود بخود بدست نمی‌آید بلکه خود نیاز به آموزش دارد و این آموزش باید برای دو هدف انجام شود:

« کال » به دفعات در کتاب کار عمیق به این جمله اشاره می‌کند و همچنین می‌گوید: توانایی انجام کارهای عمیق باید به مرور و گام و گام در یک زمان طولانی تقویت شود.

اگر یک تازه‌کار شروع به انجام کار عمیق کند هیچوقت نمی‌تواند به مانند فردی که ماه‌ها و سال‌ها کار کردن عمیق را انجام داده، کار کند.

به عبارت دیگر عمیق کار کردن مهارتی است که باید ابتدا یاد بگیریم، سپس آن را تمرین کنیم. اگر تمرین ما دائمی شود حتما و حتما نتیجه آن را خواهیم دید و لذتش را با تمام وجود خواهیم چشید.

چهار قانون کار عمیق در کتاب کار عمیق

کار عمیق بهره‌وری شما را بالا می‌برد و بسیار ارزشمند است. بخش سخت آن در واقع انجام آن است زیرا ما به حواس پرتی عادت داریم و عموما به سمت کارهای چند وظیفه‌ای کشیده می‌شویم. « کال » برای انجام یک کار خوب و عمیق چهار قانون را مطرح می‌کند:

1. عمیق کار کنید

برای انجام کار عمیق نیاز به مهارت‌های خاص است. و چون این مهارت‌ها نیاز به زحمت و تلاش دارد، اکثریت از انجامش شانه خالی می کنند.

لذا اگر کسی خواست کار عمیق انجام دهد، باید مهارت و هنر انجام کار عمیق را بداند و اجرا کند.

برای اینکه عمیق کار کردن به عنوان یک اصل  و الگو در زندگی ما رقم بخورد باید عادت و روش هایی اجرا کنیم که انجام کارها برای ما آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر شود.

2. با کسالت هم‌سفر شویم

تمرکز برکارعمیق یک مهارت سخت و قدرتمند است که در عین اینکه لذتبخش است کسل کننده هم می باشد.

بدتر آن که اول انجام کار، کسل کننده است و پایانش لذت بخش!

باید عادت کنیم به این کسالت و دلمردگی و آن را کنترل کنیم، بخصوص زمان استراحت و دور از فضای کار. چون اگر خواستید کار عمیق بکنید دائما دچار دلزدگی و کسالت می‌شوید و مدیریت آن یک هنر شگفت انگیز است.

3. پشت پا زدن به شبکه‌های اجتماعی

یکی از نشانه‌های زندگی سطحی و کم عمق، رسانه‌های اجتماعی است.

اگر هر لحظه توی اینستاگرام، تلگرام میتابی، بدون هم خودت کم عمقی و هم کارت. طبیعت شبکه‌های اجتماعی اعتیاد آور است و با کار عمیق در تناقض است.

4. به بیکار بودن سیستماتیک ارزش بدهید

کال نیوپورت در کتاب خود به این استدلال می‌پردازد اوقات فراغت و قابل توجهی را باید به روز خود تزریق کنید.

شما باید ساعاتی را از نگرانی‌های حرفه‌ای خود به دور باشید. او همچنین با سه دلیل خوب این را بیان می‌کند:

کار عمیق به یک زندگی عمیق منجر میشود
زندگی عمیق برای همه نیست و نیاز به سخت کوشی و تغییرات شدید عادات شما دارد.
شما باید مرتبا با حواس پرتی مقابله کنید و خود و تمرکز خود را به محدوده‌ها فشار دهید. وقت کمتری را در اینترنت و رسانه‌های اجتماعی بگذرانید.
برای تمامی افراد زندگی عمیق ممکن نیست و برای اکثر مردم انواع کار وجود دارد. همچنین بسیار ساده می‌توان تسلیم کارهای کم عمق شد و در مقابل آن اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی.

در نتیجه:

کتاب “کار عمیق” نوشته کال نیوپورت درباره تمرکز و تمرین مهارت کار عمیق بر روی یک مسئله مشخص صحبت می‌کند.

این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا روش‌ها و تکنیک‌هایی را برای افزایش تمرکز و بهره‌وری در کارهایش یاد بگیرد.

در زمان حاضر که تکنولوژی و اطلاعات بسیار زیادی در دسترس هستند و تمایل به پرداختن به کارهای سطحی و پرتکرار بیشتر شده است، کتاب “کار عمیق” به خواننده کمک می‌کند تا روش‌هایی را برای عمق‌بخشی به کارهایش و افزایش تمرکز و تمرین مهارت کار عمیق یاد بگیرد.

مطالب مرتبط:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *