چه محصولی تولید کنیم که در بازار ایران پرفروش باشد!
تولید محصول نیاز بازار یکی از مهمترین دغدغههای فعالین بازار است، در این مطلب راهکاری تجربی و تست شده برای تولید محصول بازار ایران ارایه می شود.
بقول پرویز پرستویی در فیلم « مارمولک»:
برای رسیدن به خدا به اندازه آدما راه وجود داره!!! در دنیای کسب وکار هم به اندازه تمام آدمای کره زمین راه و مسیر هست فقط کافیه اهلش باشی.
امروز میخواهم یک روشی کاربردی برای تولید یا بستهبندی کالا در بازار ایران معرفیکنم که هم برای خودم نتیجهبخش بودهاست، هم برای مشتریهام. یعنی خیالت راحت باشه این روش امتحان خودش را پس داده است.
تو جامعه ما بیشتر آدما عادت دارند کارها را سختتر از آن چیزی که هست نشان میدهند و بقولی « لقمه را دور سرشون میچرخونن » در صورتی که هنر کارآفرینان و مدیران مطرح ساده کردن مسیر کسب وکارشان است. شاید تا حالا دیدی فردی میخواد کارش را مهم جلوه دهد همش از سختی و غیر ممکن بودن مسیر کارش میگه و اینقدر این مسیر را بزرگ جلوه می دهد تا خودش را مهم جلوه دهد غافل از اینکه جسارت و اقدام را از افرد می گیرد.
مدیریت بحران سال 97
ببین دوست من، تحریم، گرانی،۳ برابر شدن دلار، پیامدهای بدی برای جامعه ایران داشت. عدهای ترک وطن کردند و تعداد زیادی هم سرمایههاشون را به کشورهای دیگر منتقل دادند و متاسفانه خیلی افراد هم از بازار اخراج شدند و در یک جمله « اکثریت جامعه فقیرتر شدند».
اما عده کمی هم در بحران سال 97 نه تنها فقیر نشدند بلکه سرمایهشون را چند برابر کردند البته اگر فوری این جماعت اندک را با انگهایی چون: زالو صفت، دزد یا حق کارگر خور و … متهم نکنی بلکه این سوال از خودت بپرسی چرا؟ چرا عده زیادی فقیر شدند و عده کمی ثروتمند؟
شاید دلیل زیادی بتوان گفت و نوشت ولی علت واقعی اینست که عده محدودی تو هر جامعهای خیلی خوب بلد هستند بحران را به فرصت تبدیل کنند. شما چی! آیا این مهارت را داری که بحرانهای کاری و مالی را به فرصت تبدیل کنی.
این بحران مالی و آن تحریم لعنتی هر چند خانمانسوز بود ولی اگر یهکم دقت کنی و هوشمندانه عمل کنی میتوانی آن را به یک فرصت طلایی تبدیل کنی. من میخواهم امروز یکی از این فرصتهای طلایی را بطور عملی معرفی کنم. در این جا سعی میکنم خیلی ساده و قابل فهم ایدهام را همراه با مثال مطرح کنم.
ایدهای که میخواهم برایت بگویم مثل دعوتیه که از طرف یه دوست مهربان و عزیز به یک شام، در یک فضای آرامبخش دعوت شدهای کافیه لباس شیک را بپوشی و اون عطر معطره را هم بزنی وخیلی جذاب و تو دل برو بری مهمونی و حالش ببری. در اصل یه لقمه آمادس، نیازی به تعیین سطح، بازارسنجی و بازارسازی نداره، چون تاجران واردکننده قبل از تو همه شرایط بازار را برات آماده کردهاند؛ فقط کافیه شما سفره را بچینی و مهمونا را دعوت کنی!
مراحل راهاندازی کسبوکار
الف) یک سرچ تو گوگل بزن یا یه سری به سامانههای بانک مرکزی، سازمان آمار ایران و گمرک و اتاق بازرگانی ایران بزن و کلیه واردات ایران در سالهای 97- 98 را سرچ کن. در این سامانهها لیست کاملی از محصولات و کالای وارداتی به ایران موجود است که اگر با دقت بررسی کنی اطلاعات گرانبهایی بدست خواهی آورد.
در این لیست بالا بلند از تمام گروها کالا پیدا خواهی کرد از سنگ قبر، دسته بیل تا خودرو لمبورگی. بیشتر کالاها از کشورهای ترکیه، چین، هند، کره و کشورهای اروپایی وارد گمرکات ایران شده است.
ب) قلم و کاغذ بردار و یا یک صفحه ورد تو لب تاپت باز کن و از بین آنهمه محصول وارداتی کالایی را که مد نظرت است و یا شرایط تولید و یا بسته بندی آن را داری را یاداشت کن البته اگر حوزه کاریت و محصولت مشخص است که اینهمه دنگ و فنگ نداره فقط آن محصول را یاداشت کن.
ج) قیمت تمامشده محصول یا محصولات مورد نظرت را در کشور مبدا ( چین، هند، ترکیه و … ) محاسبه کن البته با دلار بازار آزاد.
ح) هزینه جانبی کالا از مبدا تا مقصد را محاسبه کن ( حمل ونقل + تعرفه گمرکی + هزینه پروسه اداری + خواب سرمایه + مالیات + و … )
خ) مواد اولیه تولید یا بسته بندی کالای داخلی را در ایران محاسبه کن ( البته از دست اول بازار و افراد یا شرکت قابل اعتماد)
د) هزینههای جانبی تولید و بسته بندی را هم در داخل ایران محاسبه کن ( حمل و نقل + اجاره محل + حقوق و دستمزد + بسته بندی + فرآوری محصول + مجوزها + و … )
ی) یک خبر خوب. از بابت بازار فروش نگران نباش، چون محصولی که قبلا وارد کشور شده است تاجران قبل از تو بازارسنجی و بازارسازی کردهاند فقط کافیه استارت بزنی و مراحل بالا را گام به گام انجام بدید.
در نتیجه:
هر چند بازار ایران با بحرانهای تحریم، تورم، سومدیریت و … روبروست، ولی بدون شک با مدیریت کسبو کار قادر خواهیم بود کسب وکارمان را از آسیب بحرانها در امان نگه داریم.
در بحران های مالی با تدوین برنامه ریزی دقیق، مدیریت صحیح چرخه نقدینگی، تنظیم استراتژی های قیمت گذاری، تقویت روابط با مشتریان و بهره گیری از فرصت های نه تنها میشود، بحرانها را کنترل کرد بلکه بیزنسی سودآور ایجاد کرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.