از معلمی تا کارآفرینی رویای دیجی کالایی شدن کسب و کارها در ایران را بررسی میکند و پیشنهادهایی برای رشد کسب و کارهای دیجیتال ارایه میدهد.
هر چند تمرکز بر دیجیتالی شدن کسبوکارها در ایران مورد توجه قرار گرفته شده است، ولی توسعه تجارت الکترونیک در ایران نیازمند برنامه ریزی و اجرای دقیق است.
کسبوکارهای ایرانی با بهبود دسترسی به اینترنت، ایجاد درگاه پرداخت امن، ایجاد وبسایت یا اپلیکیشن موبایل کاربرپسند، ایجاد زیرساخت لجستیک، ارتقای پلتفرم، ارائه خدمات عالی به مشتریان و سرمایهگذاری در بازاریابی دیجیتال، میتوانند شانس موفقیت خود را در این زمینه افزایش دهند.
تله دیجی کالایی شدن با آدرس غلط دادن
این روزها از یک طرف کرونا، بدجوری زمینگیرمان کرده و بسیاری از کسب وکارها را به تعطیلی کشانده از طرف دیگر، عدهای تو بوق و کرنا کردن که تنها راه نجات کسبوکارهای سنتی؛ آنلاین شدن است و باید در دنیای مجازی فعال شوی و الا فاتحه کسب وکارت خوانده شده!
در این که کسبوکارهای سنتی رو به کاهش است و حتی پیش بینی میشود در آینده از بازار حذف شوند شکی نیست؛ و از اینکه کرونا بسیار وحشی و مخرب است باز هم شکی نیست اما بدتر از همه اینها آدرس غلطی هستش که داریم تو این روزهای سخت به همدیگر میدهیم.
بجای اینکه دست همدیگر را بگیریم تا از این تونل وحشت عبور کنیم دانسته یا جاهلانه و یا طمعکارانه برای جیبهای خالی همدیگر کیسه دوختهایم.
چون قبلا مسیر آنلاین شدن کسب وکارم را طی کردهام و تو این مسیر با تجربههای تلخ و شیرینی روبرو شدم که گاها مسیر کسب وکارم را دگرگون کرد، تصمیم گرفتم تجربه تلخ و شیرینی که در این مسیر با تمام وجودم چشیدم و حس کردم را با شما به اشتراک بگذارم شاید برای این روزهای سخت بدردت بخورد.
سایت کنکوری من
سال 89 که تازه داشت اینترنت و داشتن سایت فرهنگسازی میشد و سایتهایی مثل دیجیکالا، زنبیل و … در زمینه فروش استارت زده بودند؛ فیلام یاد هندوستان کرد و سفارش یه سایت فروشگاهی دادم.
بعد از یک ماهی معطلی بالاخره با شوق و ذوق زیاد سایتم لود شد و حسابی خوشحال بودم چون فکر میکردم خیلی خیلی زود پولدار میشوم.
ولی خیلی زود متوجه شدم که سایتم از نوع آب دوغ خیاری هستش. چون اولا از نظر فنی بسیار ضعیف بود و دوما طراح سایت دیگه در دسترس نبود.
سایت پورتال تبلیغاتی
دو باره دست بکار شدم و با سرچ کردن تو اینترنت به سامانههای فروشگاه ساز برخوردم و تصمیم گرفتم یه فروشگاه در فروشگاه سازها ایجاد کنم و این دفعه با شرکت ایران سنتر هم پیاله شدم؛ و بعد از 3 روز یه پورتال فروشگاهی شیک و مجلسی تحویلم دادن.
مزیت سایت پورتالم نسبت به سایت قبلی این بود که بروزتر بود و از نظر امنیت و گرافیک با اون یکی قابل مقایسه نبود؛ ولی فروش آنچنانی هم نداشتم. ختم کلام اینکه از این یکیام چیزی به ما نرسید.
سایت حرفهای من
این بار تصمیم گرفتم از افراد با تجربه و اهل کار مشورت بگیرم بالاخره یه طراح سایت حرفهای پیدا کردم و آبشنهای مورد نظرم را برایش لیست کردم. بعد از 2 هفته سایت را تحویل گرفتم تا چند روزی فقط به به و چهچه میگفتم. طراحی و گرافیک سایتم نامبروان بود. ( سرعت بالا، شیک و خوشرنگ بود).
خیلی سریع محصولم تو سایت گذاشتم و شروع کردم به مقاله نوشتن تا سایتم رنکینگ پیدا کنه. طراح سایتم گفته بود اگر بیای صفحه اول گوگل میترکونی و یه شبه ره صدساله را طی میکنی.
خستتون نکنم کارم شده بود پست گذاشتن و روی سایت وقت گذاشتن؛ ولی وقتی تبوتابم خوابید، یه سوال به سلولهای مغزم خورد که حالا چی! خب سایت داری که داشته باش … درآمدت چی میشه مگر نمی خواستی از درآمد کم معلمی نجات پیدا کنی؛ حالا که بدترش کردی فقط پول داری میریزی تو حلقومش!
زنگ زدم به طراح سایتم و مشکل مطرح کردم در جوابم گفت کارت عالیه الان گوگل سایتت را میشناسه ضمنا تو سایت های کنکوری داری سری تو سرا در میاری ولی برا اطمینان بیشتر از طریق خبرگزاری ها و نیازمندیها محصولت را تبلیغ کن.
خیلی سریع دست بکار شدم و در نیازمندیها و سایتهای دیوار و شیپور محصولم را تبلیغ کردم. فقط و فقط 10 تا محصول فروختم. که سود این10 تامحصول فقط 30 درصد هزینه تبلیغات را جبران کرد.
چند ماهی گذشت و خبری از مشتری و فروش آنچنانی نبود تصمیم گرفتم برای همیشه دل از دنیای آنلاین بکنم و کسب وکار دیگری برای خودم ایجاد کنم.
کسب وکار جدید و چالش جدید من
سال 93 با سرمایه 480 هزار تومن استارت یک کارگاه بسته بندی پودریجات را زدم. برای جذب مشتری و شناخت بازار شهر به شهر میگشتم و محصولم را معرفی میکردم.
بازاریابی مستقیم شهر به شهر تجربهای ویژهای برایم به ارمغان داشت از نزدیک با بازاریان تبریزی، شیرازی، تهرانی، اهوازی و … آشنا شدم. تو این مسیر هم کسب وکارم رشد میکرد و هم نقطه ضعفای کارم رو میشد.
تو سفرای بازاریابی و جاده بین شهری معمولا مطالب آموزشی کارآفرینی گوش می دادم. تو مسیر تبریز _ زنجان در حین گوش دادن به مطالب استاد ژانبقوسیان بودم که یه ایده به ذهنم رسید و یادم افتاد چند سال پیش سایت داشتم و چه بهتر که دوباره سایت را آپدیت کنم و کسب وکار سنتی را به شکل آنلاین انجام بدم.
از مسیر جاده تبریز _ زنجان تا امروز مسیری را برای آنلاین شدن کسب وکارم طی کردم که خوشبختانه یا بدبختانه با 80% تبلیغات سایتها، شرکتها و مشاوران طراحی سایتهای فروشگاهی این روزهای کرونای متفاوت است.
چه باید کرد تا کسب وکاری سودآور داشته باشیم؟
1-طراحی سایت فروشگاهی با cms های آماده!
از همین حالا مطمئنم که برنامه نویسان و توسعه دهندگان سایت از دست من عصبانی می شوند ولی واقعیت اینست که اگر خواستین تو فضای آنلاین موفق شوید، از هیچ برنامه نویس و کدزن حرفهای کمک نگیرید. در یک کلام برای سایت فروشگاهی خودتون پول زیادی خرج نکنید.
طراحی از صفر سایت هزینهبر و غیراقتصادی است
برای یک فروشگاه اینترنتی، هیچوقت به سراغ طراحی از صفر نروید. مگر اینکه شما قصد رقابت با امثال دیجیکالا، اسنپفود یا دیوار را داشته باشید.
دنیای فروشگاه اینترنتی کاملا متفاوت از دنیای یک سایت شخصی و وبلاگ و یا سایتهای تولید محتوا است.
برای ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، پول زیادی خرج نکنید. طراحی یک فروشگاه اینترنتی از صفر، بودجهی زیادی لازم دارد. پولی که به زودی از بابت هزینه کردنش پشیمان خواهید شد. جدای از هزینه، زمان زیادی را نیز از دست خواهید داد.
دلایل مخالفت برنامهنویسان با سایتسازهای آماده
اکثر برنامهنویسها و شرکتهای طراحی سایت، شما را از CMSها و سیستمهای آماده میترسانند. اما به نظر من بیش از آنکه امثال ورودپرس و ووکامرس و … مشکل داشته باشند، مشکل از افرادی است که با این CMSها آشنایی کامل ندارند.
دیجی کالا زده نباشید!
هنگامیکه نزد طراح سایت میروید، احتمالا میگویید سایتی شبیه دیجیکالا میخواهید، اما من میگویم که لطفا از این توهم دور شوید.
اگر قصد دیجیکالا شدن دارید، باید چندین برنامهنویس را استخدام کنید و سایتی در آن حد طراحی کنید. البته بعید میدانم دیجیکالا امکاناتی داشته باشد که یک CMS ندارد. پس نمیتوانید قصد دیجیکالا شدن (در همان حد و اندازه) را داشته باشید اما طراحی سایت را به شرکت یا فرد خارج از سازمان خودتان بسپارید.
سایت سازهای آماده بهترین گزینه است
اگر قصد ایجاد یک فروشگاه اینترنتی دارید، من به شما استفاده از سیستمهای آمادهای نظیر شاپفا، ووکامرس و اپنکارت و منجتورا پیشنهاد میکنم. هر چند وکامرس پیشنهاد اول من است.
تنها چیزی که لازم دارید این است که فرد متخصص هر یک از این سیستمها را پیدا کنید و مدت کوتاهی استخدامش کنید تا سایت را طراحی کرده و دردسترس بازدیدکننده قرار دهد.
البته امنیت مثلا ووکامرس در گرو امنیت وردپرس است و امنیت وردپرس نیز در گرو این است که با آپدیتهای آن و افزونههای امنیتی آن هماهنگ شوید و به Backup گیری اهمیت دهید.
بهانهی دوم طراحان سایت نیز ممکن است عدم سازگاری این CMSها با زبان فارسی باشد، که این هم مدتهاست مشکل خاص و جدی ایجاد نکرده است. مشکلات طراحی یک فروشگاه اینترنتی بدون این CMSها، بسیار جدیتر خواهد بود.
تفاوت طراحی سایت فروشگاهی با سایت خبری یا آموزشی
به نظرم طراحی یک فروشگاه اینترنتی را باید به فردی سپرد که کارش طراحی فروشگاه اینترنتی باشد نه اینکه هر نوع سایتی طراحی کرده باشد و یکی دو تا فروشگاه هم در رزومهاش داشته باشد.
دنیای فروشگاه اینترنتی کاملا متفاوت و گسترده و بهروز است. باید امکانات فراوانی داشته باشد. امکاناتی که بعید میدانم فردی که چند سال تجربهی فروش اینترنتی را نداشته باشد، حتی از ۱۰ درصد آنها هم مطلع باشد.
مزیت طراحی فروشگاه با وکامرس
ما وقتی تجربهای نداریم و به یک طراح سایت مراجعه میکنیم، قاعدتا او برایمان نسخه میپیچد. نسخهای که براساس تواناییهای خودش است. وقتی قدم اول را اشتباه برداریم، متاسفانه امکان اصلاحش خیلی بعید است.
مثل طراحی اولین سایت من، که در مقاله « از معلمی تا کارآفرینی » داستانش را براتون گفتم، که بدون علم و تجربه اقدام کردم و آخر کار برنامه نویس دستم را گذاشت تو حنا بطوری که بیخیال سایت، و فروشگاه آنلاین شدم.
ووکامرس یک افزونه فروشگاه ساز در وردپرس است که میتواند به شما کمک کرد تا فروشگاه آنلاین را راهاندازی کنید.
مهمترین مزایای وکامرس عبارتند از:
ساده بودن ووکامرس
ووکامرس بسیار ساده و قابل استفاده است. با استفاده از این افزونه، میتوان محصولات ، خدمات و یا دوره های آموزشی خود را به راحتی اضافه کرد، قیمتگذاری و فروش را آغاز کرد.
امکانات گسترده ووکامرس (woocommerce)
ووکامرس امکاناتی را برای مدیریت فروشگاه آنلاین میکند. از جمله امکانات آن میتوان به:
- مدیریت محصولات
- مدیریت سبد خرید
- مدیریت پرداختها
- و مدیریت حمل و نقل اشاره کرد
قابلیت توسعه
ووکامرس (woocommerce) قابلیت توسعه و سفارشیسازی را دارد. با استفاده از افزونه ها و قالب های مختلف، می توانید فروشگاه آنلاین خود را به دلخواه خود تغییر دهید.
پشتیبانی فعال woocommerce
ووکامرس دارای یک جامعه فعال از کاربران و توسعه دهندگان استT که با وجود چنین پشتوانه قدرتمندی به شما در هر مرحله از راهاندازی و مدیریت فروشگاه آنلاین کمک میکند.
در نتیجه:
وقتی در زمینه ظراحی سایت تجربهای ندارید، و به یک طراح سایت مراجعه میکنید، قاعدتا او برایتان نسخه میپیچد. نسخهای که براساس تواناییهای خودش است، و مسلما نیاز شما را برطرف نخواهد کرد.
اگر شما فروشگاه خود را با CMSهای عمومی مثل ووکامرس woocommerce ایجاد کنید، تا دنیا دنیاست، افرادی هستند که بتوانند در مواقع لازم به کمکتان بیایند، البته تو ایران باید CMS را انتخاب کنیم که همه شرایطش مهیا باشد مثل وکامرس.
لذا شما نیازی به برنامهنویس و گرافیست نداری!
اغلب افراد و شرکتهایی که سایت طراحی میکنند، قبلا یا برنامهنویس بودهاند و یا گرافیست و سپس به طراحی سایت روی آوردهاند.
برنامهنویسها، به ظاهر سایت توجه نمیکنند و امنیت سایت را مهم میدانند. گرافیستها، به ظاهر سایت توجه میکنند و به آنچه در پشت سایت میگذرد، توجه زیادی ندارند.
پس پیشنهاد میکنم که بدون اطلاع کافی، نزد هیچکدام از آنها نروید. نه اینکه بگویم آنها خبیث هستند. اصلا چنین منظوری ندارم. قصدم این است که بگویم نه شما و آنها، از چیزی که واقعا مهم است، اطلاعی ندارید.
فروشگاه اینترنتی خودتان را با CMSهایی ایجاد کنید که هزاران فروشگاه اینترنتی با آن ایجاد شده است مثل ووکامرس.
برای انتخاب فرد یا شرکت طراح فروشگاه اینترنتی حتی توسط CMSهای فروشگاهی، به جای توجه به شهرتهای اکثرا کاذب، به نمونه کارهای آنها دقت کنید. با مشتریانشان تماس بگیرید، مخصوصا مشتریانی که بیش از یکسال از طراحی سایتشان گذشته باشد و از میزان پشتیبانی فرد یا شرکت طراحی کننده، مطلع شوید.
پس هدف من در مطلب « از معلمی تا کارآفرینی» این است که بگویم چرخ را از اول اختراع نکنید. هیچوقت یک فروشگاه اینترنتی را از صفر طراحی نکنید.
بهترین و حرفهایترین طراحان سایت هم نمیتوانند فروشگاه خوبی را (از نظر کاربرد و امکانات) به شما تحویل دهند مگر اینکه خودتان و یا مشاورتان استراتژی کسبوکارتان را مشخص کرده باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.