مشاور خلاق و نوآور و تاثیر آن بر کسب وکارها
مشاور خلاق و نوآور قادر است، تغییرات بازار را به بهترین شکل درک کند و از تحولات بازار ایده های خلاقانه به مدیران کسب و کارها ارائه دهد.
راههای پرورش ذهن خلاق و نوآور؟
برای تقویت ذهن خلاق خود، میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:
1- تمرین تفکر خلاق: به عنوان اولین قدم برای تقویت ذهن خود، میتوانید با فعالیتهایی مانند ؛
• نوشتن خلاصه ایدهها
• پرسیدن سوالات جدید
• و ارتباط برقرار کردن بین مفاهیم مختلف کسب و کار، بازار، محصول و … تفکر خود را به سمت ایده ها و حل مسئله نواورانه سوق دهید.
2- خواندن کتابهای خلاقیت: خواندن کتابهایی در زمینه خلاقیت و ایدهپردازی نوآورانه میتواند به شما کمک کند تا همیشه از روش های نوآورانه و بکر در کسب و کار خود استفاده کنید.
پیشنهاد آکادمی بازاریابی اوکسل مطالعه کتابهایی چون:
1- کتاب « تست مامان» اثر جان هیث
2- کتاب « نوآفرینی» اثر آدام گرنت
3- آثار و نوشته های « ست گادین»
4- کتاب « ایدهی عالی مستدام» اثر دن هیث
3-حل مسئله و چالشها: با تمرین حل مسائل و چالشهای محیط کار و زندگی هم ذهنی خلاق و نوآور پرورش خواهید داد، و دیگر اینکه راه حلهای نوآورانه و خاص برای عبور کردن از مسائل و مشکلات خود پیدا خواهید کرد.
4- تغییر روال فکری: برای تقویت ذهن خلاق خود، ممکن است نیاز باشد روال فکری خود را تغییر دهید. به جای تکرار ایدهها و راهحلهای قدیمی، سعی کنید تفکر خود را به سمت جدیدترین روشها و راهحلها هدایت کنید.
5- تغییر محیط: تغییر محیط کار و زندگی میتواند به شما کمک کند تا انواع ایدههای جدید را پیدا کنید. این تغییر میتواند شامل سفر به جایهای جدید، دیدن فیلمهای متفاوت، شرکت در کلاسهای جدید و غیره باشد.
6- تمرین مداوم: برای تقویت ذهن خود، باید تمرینهای خود را همیشه انجام دهید. هر روز با تمرین و نرمش دهن درون و ایدهپردازی، میتوانید نگرش خود را تقویت و به راهحلهای جدید و نوآورانه دست پیدا کنید.
7- همکاری با افراد پیشرو: همکاری با افراد پیشرو با تفکرات منحصر بفرد میتواند به شما کمک کند تا ایدههای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و به راهحلهای بهتری برسید.
8- آزمایش راهحلهای مختلف: برای تقویت و شکل دهی افکار متفاوت و نواندیش، باید آزمایش راهحلهای مختلف را تجربه کنید. ممکن است راهحلی که در ابتدا به نظر شما جالب و کاربردی نباشد، ولی در نهایت بهترین پیامد را نصیبمون کند.
پرورش افکاری متفاوت و خاص برای مشاوره
به دلیل تغییرات همیشگی و گاها آنی در بازارها و رقابت شدید در صنایع مختلف، مشاوران کسب و کارها نیاز به کشف راهکارهای غیرمتعارف و نوآورانه دارند، که به مشتریان خود کمک کند در بازار رقابتی موفقیت بیشتری داشته باشند.
افکار و ذهنیت خلاق به مشاوران کسب و کارها کمک میکند تا به راحتی از فرضیات معمول و رایج صرف نظر کنند و به دنبال راهکارهای جدید و نوآورانه برای مشکلات مشتریانشان بگردند.
این نگرش و جهانبینی نو به آنها امکان میدهد تا به طور خلاقانهتری به مشکلات و مسائل مشتریان نگاه کنند و با استفاده از تکنیکهای جدید، راهکارهای مناسب و سودآوری برای آنها ارائه دهند.
داشتن افکاری جهانی و نوآفرین به مشاوران کمک میکند تا با شناخت بهتری از مشتریان، به راحتی به نیازهای آنها پاسخ دهند و به راهکارهایی برای بهبود کسب و کارشان ارایه دهند، که نتیجه فوق العاده ای برای رشد و افزایش کسب و کارشان داشته باشد.
تکنیک های پرورش ذهن خلاق و نوآفرین
تفکر، تمرین ایده ها و بکار بردن تکنیک های ارائه شده در مطلب زیر بدون شک کمک شایانی به مشاوران تجاری خواهد کرد، تا در ارایه ایدهها و حل چالش های کسب و کارها نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.
1-تکنیک چشم انداز: در این تکنیک، شما باید از دیدار با محیطهای جدید و استفاده از موقعیتهای تازه، برای پیدا کردن ایدههای جدید و خلاق استفاده کنید.
به عنوان مثال، شما میتوانید به محیطهای جدید سفر کنید، با افراد جدید آشنا شوید، و در موقعیتهای تازه قرار بگیرید.
2- تکنیک تصادفی: در این تکنیک، شما با استفاده از تصادف به دنبال ایدههای خلاق و جدید میگردید. به عنوان مثال، شما میتوانید با انتخاب یک کلمه تصادفی از دیکشنری، به دنبال ایدههای جدید و خلاق بگردید.
3- تکنیک تغییر مفهوم: در این تکنیک، شما باید به دنبال تغییر مفهوم یا معنای یک موضوع خاص باشید تا بتوانید ایدههای جدید و خلاق پیدا کنید. به عنوان مثال، شما میتوانید با تغییر مفهوم یک موضوع، به دنبال راهحلهای جدید و خلاق بگردید.
4- تکنیک معکوس سازی: در این تکنیک، شما باید یک موضوع یا مسئله خاص را بطور معکوس بررسی کنید تا بتوانید ایدههای جدید و خلاق پیدا کنید.
به عنوان مثال، شما میتوانید با تصور برعکس یک مسئله، به دنبال راهحلهای جدید و خلاق بگردید.
5-تکنیک برش: در این تکنیک، شما باید مسئله مورد نظر را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و سپس به دنبال راهحلهای جدید و نوآورانه برای هر قطعه باشید.
به عنوان مثال، شما میتوانید یک مسئله را به چندین قسمت تقسیم کنید و سپس برای هر قطعه راهحلهای جدید و خلاق بدست بیاورید، و با مرتبط کردن قطعات مورد نظر به یک جمع بندی مفید و کاربردی برسید.
6-مطالعه و پژوهش: برای شکل گیری افکاری متحول و ایده پرداز باید با موضوعات و تحولات جدید در حوزه کسب و کار آشنا شوید.
مطالعه کتابها، مقالات، وبلاگها و دیدار با افرادی که در حوزه کسب و کار شما موفق هستند، میتواند به شما کمک کند تا به راهحلهای نوآورانه و سودآور دست یابید.
7-همکاری با افراد خلاق: همکاری با افراد خلاق با تفکری پویا، میتواند به شما کمک کند تا ایدههای جدید و نوآورانه به دست آورید.
با همکاری یا شراکت ایم افراد، میتوانید تجربیات و دانش خود را با هم به اشتراک بگذارید و به راهحلهای نوآورانه برای مشتریان خود دست یابید.
در نتیجه:
استفاده مشاوران و بازاریابان کسب و کار از تکنیکهای نو و خلاقانه میتواند به آنها کمک کند تا ایدههای جدید و متفاوتی داشته باشند و برای حل مسائل و چالشهای مختلف رویکردی جدید و کارسازی در چنته داشته باشند.
نوگرایی و درک تغییرات بازار توسط مشاوران، به مدیران کسب و کارها کمک میکند تا استراتژی و بازاریابی شرکت با رویکردی هماهنگ با سلیقه مشتریان داشته باشند که در نتیجه موجب پویایی و سودآوری کسب و کارشان می شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.